Před soudem nejspíše skončí strojvedoucí, který podle Drážní inspekce způsobil loňskou srážku motorového osobního vlaku a manipulačního nákladního vlaku u Ronova nad Doubravou na trati Čáslav–Třemošnice. Podle inspektorů nesplnil ohlašovací povinnost a na trati se zjednodušeným řízením dopravy – tedy trať bez dopravního personálu či proměnných návěstidel – vyjel bez povolení do úseku, kde již jel opačným směrem nákladní vlak.
Strojvedoucího, který podle inspekce způsobil srážku vlaků, čeká soud. Státní zástupce podal obžalobu
Vyšetřování nehody u Ronova, při které utrpělo zranění šest lidí a jeden z nich vážné, běželo na dvou úrovních. Výsledkem odborného vyšetřování Drážní inspekce bylo odebrání odborné způsobilosti strojvedoucímu, ten tedy nemůže vykonávat profesi, pokud znovu neabsolvuje zkoušky, uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
V trestněprávní rovině potom nejspíše čeká strojvedoucího soud. Podle mluvčí krajské policie Markéty Janovské podal státní zástupce na strojvůdce obžalobu pro obecné ohrožení.
Muž způsobil podle Drážní inspekce nehodu, která se stala loni na počátku března – u Ronova nad Doubravou se srazil osobní vlak tvořený malým motorovým vozem s nákladním vlakem s motorovou lokomotivou – která je samotná třikrát těžší než motorový vůz – a třemi prázdnými vozy.
Strojvedoucí se neohlásil a vyjel proti druhému vlaku
Trať Čáslav–Třemošnice, kde se nehoda stala, je jednou z tratí se zjednodušeným řízením dopravy, kde téměř za vše zodpovídá vlakový personál, jen na ně na dálku dohlíží takzvaný dirigující dispečer. Podle Drážní inspekce při své jízdě chybovali strojvedoucí obou vlaků, které se střetly – neplnili ohlašovací povinnost, zjednodušeně tedy povinnost ohlásit dispečerovi, že uvolnili traťový oddíl a pojedou do dalšího. Inspektoři v závěrečné zprávě uvedli, že strojvedoucí nákladního vlaku se na jedné ze stanic předpisově neohlásil, zásadní pro další události však bylo, že měl souhlas, aby jel z nádraží Žleby do Ronova nad Doubravou.
Strojvedoucí osobního vlaku naproti tomu nesplnil ohlašovací povinnost v Ronově. „V čase 12:19:06 h nedovoleně odjel směr Žleby, kde se v tu dobu necházel vlak Mn 84261,“ stojí ve zprávě.
Inspektoři v souvislosti s nehodou doporučili Správě železnic, aby tratě se zjednodušeným řízením dopravy zabezpečila lépe. Současný stav, kdy za vše zodpovídá pouze vlakový personál a na dálku takzvaný dirigující dispečer, podle Drážní inspekce „není ideální a na tratích, kde se současně pohybuje více vlaků, generuje pravděpodobnost vzniku obdobné mimořádné události, ke kterým opakovaně dochází“.
K tomu by ovšem muselo i ministerstvo dopravy změnit své rozhodnutí, ze kterého vyplývá, že do zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS i na tyto tratě – což zřejmě nastane až po roce 2030 – se žádné nové nekompatibilní zabezpečení zavádět nebude.
Jen jedna ze série mimořádných událostí
Loňské předjaří přineslo sérii mimořadných událostí, z nichž k nejkurióznějším patřilo ujetí vlaku strojvedoucímu u Velkého Meziříčí. Nehoda u Ronova nad Doubravou s šesti zraněnými však byla jednou z nejzávažnějších z této série událostí. Ještě vážnější následky měl střet dvou příměstských osobních vlaků na brněnském hlavním nádraží, který se stal hned druhý den. Při nehodě utrpělo zranění 23 lidí.
Celkem zaznamenala Drážní inspekce loni od 15. února do 15. března dvanáct mimořádných událostí (z toho jednu na lanovce a ostatní na železnici), což je o polovinu více než například za celé poslední čtvrtletí téhož roku.