Ani ne po roce provozu uzavřelo kvůli vážným závadám Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) část obchvatu Frýdku-Místku. Jde o úsek D56 vedoucí od Ostravy, který se napojuje na D48. V povrchu vozovky vznikly trhliny a kaverny. Příčinou závad je podle ŘSD nedodržení kázně při technologii pokládky.
Řidičům se uzavřela část nového obchvatu Frýdku-Místku. Ve vozovce jsou trhliny a díry
Závady jsou na třech úsecích obchvatu Frýdku-Místku, mají dohromady zhruba pět set metrů. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že dílo reklamovali, oprava, kterou hradí zhotovitel, by měla být hotová do konce června. Zástupci zhotovitele se zatím k problému nevyjádřili, na tiskové konferenci, kterou pořádalo ŘSD přítomni nebyli. Stavbu mělo na starosti sdružení čtyř firem vedených společností Porr, betonový kryt pokládala německá firma Berger Bau.
„Na de facto hotové dálnici, kde byl spuštěn provoz už v loňském roce, musíme bohužel v tuto chvíli nechat zhotovitele opravit poměrně zásadní úseky betonové vozovky. Od začátku s betonovou vozovkou na tomto úseku byly poměrně zásadní problémy, my jsme to neustále reklamovali,“ řekl Mátl.
Zhotovitel se dle ŘSD nepoučil z dřívějších chyb
Zkušební úsek, který se opravuje, se musel dvakrát vybourat už během stavby. „Zhotovitel nebyl schopen se z těch věcí poučit a i v tuto chvíli shledáváme na dálnici vady,“ řekl Mátl. Další dva opravované úseky jsou na D48, každý v jednom směru.
ŘSD sleduje i další úseky obchvatu. „I na zbytku celé stavby se vyskytují určité trhliny a kaverny a potenciální problémy. Nejsou takového rázu, že bychom museli celý celobetonový kryt odstraňovat, ale i zde bude docházet k lokálním sanacím, případně k výměně desek,“ řekl Mátl. ŘSD zároveň diskutuje se zhotovitelem o prodloužení desetileté záruky. Opravené úseky bude sledovat.
Záleží na tom, jací lidé stavbu dělají
Mátl věří, že dalších poruch bude méně. „Ve znaleckém posudku se objevuje, že zhruba do pěti let by tento úsek nebyl nebezpečný. Na druhou stranu by určitě snižoval komfort řidičů a my na nic čekat nechceme. Chceme, aby to bylo kvalitní dílo, aby sloužilo řidičům bezpečně, a z toho důvodu jdeme do té opravy už nyní, to znamená okamžitě poté, co jsme to objevili a co jsme se byli schopni se se zhotovitelem shodnout na samotné opravě,“ řekl.
Hodně podle něj záleží, jací lidé danou práci dělají. Poznamenal, že se kvalita stavby provedené stejným strojem, stejnou technologií, ale jinými posádkami může výrazně lišit.
Obchvat Frýdku-Místku se stavěl na dvě etapy. První část, jejíž součástí je i napojení dálnice D56 od Ostravy, se začala stavět v květnu 2018 a jezdí se po ní od konce loňského června. Celý obchvat je v provozu od konce loňského roku, v některých úsecích ale zatím v polovičním profilu, takže se tam jezdí po polovině silnice v jednom pruhu každým směrem.
Stavbu provází problémy celou dobu
„Do konce června by mělo být vše opraveno a v té chvíli bychom měli pustit zase standardní provoz, co se týče této první etapy, s tím, že už v červenci předpokládáme dokončení druhé etapy. To znamená, na konci července bychom už měli jezdit po obchvatu Frýdku-Místku bez jakéhokoliv dopravního omezení,“ řekl Mátl.
Cena stavby obou etap osm a půl kilometru dlouhého obchvatu má být zhruba čtyři miliardy korun. Frýdek-Místek na obchvat, který by ulevil přetížené dopravě ve městě, čekal desítky let. Stavbu provází problémy po celou dobu. Loni například některé její části na čas přišly o stavební povolení, když soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země. Stavbařům zkomplikoval práci i sesuv půdy.