Pražská koalice funguje dobře, tvrdí rok od jejího vzniku pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Podařilo se nám vyřešit některé věci, které se obecně považovaly za předchozí politické reprezentace za neřešitelné,“ uvedl v Událostech, komentářích. Zmiňoval například výkup pozemků pro metro D a zahájení geologického průzkumu nebo aktualizovaný plán ohledně městského okruhu, který má být nově delší trasou veden v tunelu. Podle šéfa opoziční pražské ODS Tomáše Portlíka se ale z hlavního města stává obrovský strávník a hrozí, že nezbydou peníze na investice – třeba právě na zmiňovaný tunel.
Řešíme věci dřív považované za neřešitelné, tvrdí Hřib. Nebudete na to mít, oponuje Portlík
„Já jsem kvitoval, že ta varianta je podzemní v rámci vnitřního okruhu, ale to zároveň bude nést vysoké nároky na rozpočet. Vysoké kapitálové výdaje, na které Praha dnes nemá a při tom způsobu hospodaření, který se zatím ukazuje jako trend, ani mít nebude,“ kritizoval Portlík.
Podle primátora se hospodaření hlavního města zaměřuje na priority, jako je příprava výstavby metra D nebo právě městský okruh. „Samozřejmě jsme si vědomi toho, že na investice jsou potřeba peníze a připravujeme se na to. Mezitím investujeme do těch projektů, které jsou připravené. My jsme připravili rozpočet, který měl největší podíl investic, který tady historicky byl,“ dodal Hřib.
Výrazným posunem je podle jeho názoru aktualizovaný plán městského okruhu: nová varianta už prý není dálnicí skrze město, ale skutečným městským okruhem. Navíc tím, že se velká část zahloubí pod zem do tunelu, bude i lépe projednatelná: „Postavit silnici není ten základní problém. Ten problém je povolit silnici, a to právě lze výrazně zjednodušit tak, že se ta silnice dá pod zem,“ uvedl pražský primátor. Do konce tohoto volebního období by tak koalice mohla mít v ruce nepravomocné územní povolení.
Co se týče vnějšího městského okruhu, tam by mělo být podle Hřiba nepravomocné územní rozhodnutí pro úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1 vydáno do konce letošního roku. Tento chybějící úsek je v přípravných pracích nejdál. „To je věc, která pokračuje. Město tam má tu roli, že vykupuje pozemky okolo silnice kvůli kompenzačním opatřením a pochopitelně se nezříkáme ani odpovědnosti za doprovodné komunikace, jako je klánovická nebo hostivařská spojka,“ vysvětloval primátor.
Tomáš Portlík však ve vysílání zpochybňoval, že by mohlo být povolení pro úsek 511 vydáno už letos. „Nepravomocné územní rozhodnutí bude nejdříve v červnu příštího roku, protože tam bylo špatné veřejné projednávání zhruba v červnu a bude se muset opakovat. A takhle je to relativně se vším,“ kritizoval šéf pražské ODS.