Vedení Prahy požádalo dozorčí radu dopravního podniku, aby zadala zpracování interního hloubkového auditu tendru na druhou část stavby metra D. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) není v plánu celou zakázku rušit, protože zadávací dokumentace je v pořádku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli nedostatečným podkladům zatím nepravomocně zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru, kterým se stalo sdružení firem zahrnující například firmy Subterra a Hochtief. Praha také plánuje vypsat tendr za 86 miliard korun na vlaky metra bez řidiče.
Praha požaduje audit tendru na metro D, zakázku ale rušit nechce
Rozhodnutí radních hlavního města je reakcí na rozhodnutí antimonopolního úřadu, audit se bude zabývat právě postupem dopravního podniku při výběru vítězného sdružení. „Myslím si, že to je důležitý krok k tomu, aby byly vyloučeny jakékoliv pochybnosti o výběrovém řízení,“ podotkl Hřib. Audit bude dozorčí rada podle něj zadávat na svém nejbližším jednání 31. ledna.
Hřib také dodal, že rozhodnutí úřadu je zatím nepravomocné a dopravní podnik proti němu podá rozklad. Zároveň se podle něj týká jen výběru dodavatele, a nikoliv celého tendru, který byl i podle dřívějšího rozhodnutí antimonopolního úřadu zadán správně. „Rušit se ta zakázka určitě nebude,“ ujistil náměstek.
Úřad minulý týden zrušil rozhodnutí dopravního podniku o výběru dodavatele s odůvodněním, že podle něj v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body. Podnik s tímto názorem nesouhlasí s tím, že si vyžádal podklady nad rámec zákonných požadavků. S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra, naopak firma Porr, která byla z tendru vyloučena a podnět podala, jej vítá.
Antimonopolní úřad v současnosti vede i další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních úřad vydal předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.
Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.
Metro bez řidiče
Pražský dopravní podnik také plánuje vypsat soutěž s odhadovanou hodnotou 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C spolu s nákupem automatických vlaků pro budovanou linku D.
Zakázka bude zahrnovat nákup 52 automatických souprav na linku C, 16 souprav na linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let. Dodávka všech vlaků by se měla uskutečnit po roce 2029.
Soutěž město podle Hřiba s ohledem na nutnost testování a homologace vlaků potřebuje vypsat co nejdříve a vítěze chce mít vybraného zhruba za dva roky. „Automatizace nám umožní zkrátit interval na devadesát sekund, což povede k významnému nárůstu přepravní kapacity linky C,“ dodal náměstek. V případě nyní stavěné linky D se s automatickým provozem počítá od počátku.