Hlavní město prostřednictvím svého dopravního podniku zahájí práce na stavbě nové tramvajové tratě do Čakovic. Koleje budou prodlouženy od nynější smyčky Sídliště Ďáblice až k železničnímu uzlu Nádraží Čakovice. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Praha se také chystá vypracovat studii terminálu vysokorychlostní železniční tratě na severu města.
Praha chce začít se stavbou tramvajové tratě do Čakovic
„Přímé propojení Čakovic a Letňan s Kobylisy napravuje nevhodné ukončení trasy metra C na hranici katastrálních území Vysočan a Letňan mimo centrum osídlení. Tramvajová trať tak nabídne propojení se stanicí metra C Ládví,“ píše se v dokumentu, který radní schválili.
Cestující budou moci z Ládví cestovat tramvajemi buď po takzvané východní a severní tramvajové tangentě, tedy na Palmovku, Želivského a do Bohnice, nebo směrem na Staré Město. „Zároveň dojde ke zhodnocení stávající tramvajové trati Kobylisy – Sídliště Ďáblice, která po zprovoznění prodloužení trasy C z Ládví do Letňan ztratila na významu,“ stojí v dokumentu. Dopravní podnik už staví prodloužení trati z Holyně do Slivence a z Modřan na Libuš.
Stavba trati bude koordinována s dalšími projekty, které mají v dané lokalitě vzniknout. Mezi nimi je například areál Ipodec nebo stavba trolejbusové trati. Součástí přípravných prací bude také urbanisticko-architektonická studie okolí nádraží v Čakovicích, kde bude možné přestupovat z vlaků na tramvaj a autobusy. Vybudováno bude také záchytné parkoviště P+R (kapacita parkoviště bude teprve určena), vznikne i cyklostezka.
Vysokorychlostní trať do Drážďan
Na severu města řeší pražský magistrát také vybudování terminálu vysokorychlostní trati. Radní schválili vypracování studie. Ta prověří možnost vybudování terminálu a rozvoje okolní zástavby a její napojení na strukturu města v této části. Zároveň zhodnotí přínosy či negativa stavby.
Koncepce vysokorychlostní železnice v Praze počítá s novou tratí z Ústí nad Labem, která do města přibude ze severu podél dálnice D8 a následně tunelem sjede z takzvané středolabské tabule do pražské kotliny. Nový terminál by mohl stát na území mezi Letňany, Čakovicemi a Ďáblicemi.
Pražský terminál má být součástí plánovaného nového železničního spojení Drážďany–Praha, které napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici a výrazně zkrátí cestování.
Rychlostní trať umožní jízdu vlaků rychlostí až tři sta padesát kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na třicet minut. Cesta z české metropole do Drážďan by měla trvat hodinu a do Berlína dvě a půl hodiny. Na projektu bude město spolupracovat se Správou železnic a studie by měla být dokončená ve druhém čtvrtletí roku 2023.