Praha 6 opět prověří trvalý pobyt žáků, které chtějí dát rodiče na tamní základní školy

Praha 6 letos opět spustí program pro omezení takzvané spádové turistiky, kdy rodiče přehlašují trvalé bydliště dětí odjinud a umisťují je do základních škol v této městské části. Školám pak chybí místa pro tamní obyvatele. Kromě trvalého bydliště žáka radnice mimo jiné prověří, zda má shodnou adresu se zákonným zástupcem, řekli starosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS) a místostarostka pro školství Mariana Čapková (Praha 6 Sobě).

Loni se podle Čapkové díky boji radnice proti spádovému turismu podařilo snížit počet prvňáčků zhruba o dvě stě dětí z jiných oblastí. V loňském roce přišlo k zápisům do prvních tříd v Praze 6 celkem 1270 dětí, nastoupilo jich 1063. Letos bude pro žáky připraveno 1050 volných míst ve 45 třídách.

„Snažíme se o to, aby do našich základních škol chodily děti, které v Praze 6 skutečně bydlí, a Středočeši pouze nepřehlašovali svoje potomky do našich spádů, protože jim to přijde pohodlné nebo shledávají vyšší kvalitu našich škol,“ řekl Stárek.

Základní školy budou kontrolovat, zda má dítě trvalý pobyt v městské části minimálně tři měsíce před datem konání zápisu ke studiu, a nově také to, zda má shodné trvalé bydliště se svým rodičem. „I pokud tam dítě bude bydlet déle než tři měsíce, tak pokud s ním na té trvalé adrese není i rodič, bude se také pokládat za spádového turistu,“ nastínil starosta.

Pokud zbyde místo, dostane se i na děti mimo Prahu 6

„Pokud budou kapacity, jsme připraveni přijmout i děti ze Středočeského kraje nebo děti, které nejsou z Prahy 6. Ale nechceme, aby se muselo losovat ze spádových dětí a nedostalo se na ně. Těm chceme zajistit přednost,“ konstatoval Stárek.

Městská část je podle starosty připravena řešit případy spádové turistiky i soudně. „Je tu jeden případ, kdy magistrát přijal jednoho spádového turistu do šestkové školy (základní školy v Praze 6). Městská část tedy podala správní žalobu na hlavní město,“ sdělil. V případě odvolání bude záležitost řešit Nejvyšší správní soud, což je podle starosty dobře, protože by alespoň vznikl judikát pro další podobné případy.

Nedostatek míst ve školách je v metropoli problémem obecně, zabývají se jím radnice na okrajích města, ale i v širším centru v souvislosti s bytovou výstavbou. Nedostatečnou kapacitu školských budov řeší radnice také přístavbami nebo stavěním modulových objektů a dřevostaveb.

Prověřovat trvalé bydliště zájemců bude při přijímaní žáků například ZŠ Lyčkovo náměstí v pražském Karlíně, řekl už minulý týden mluvčí Prahy 8 Martin Šalek. Loni chtělo kvůli nedostatku míst a převisu počtu dětí vedení školy losovat ty, které přijme. Po protestech rodičů od toho nakonec ustoupilo.

Základní a mateřské školy provozují v hlavním města tamní městské části, magistrát zřizuje střední, vyšší odborné, speciální, jazykové a základní umělecké školy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 4 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 14 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...