Radnice Prahy 1 je sice ochotna ponechat cyklistům průjezd některými pěšími zónami v historickém centru, ale ne na všech místech, kde by o to cyklisté stáli. Spory se vedou hlavně o Staroměstské náměstí: zatímco spolek Auto*mat by rád na náměstí cyklisty pustil, starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) to považuje za tabu. Starosta Lomecký a člen Auto*matu Vratislav Filler byli hosty Událostí, komentářů.
Praha 1 chystá nový zákaz pro cyklisty. Jedná o něm s Auto*matem, na Staroměstském náměstí se neshodnou
Praha 1 vyhlásila od července zákaz vjezdu cyklistů na pěší zóny v historickém centru Prahy v oblasti mezi náměstím Republiky, Václavským a Jungmannovým náměstím a nábřežím Vltavy. Cyklisté tak nemohli ani na Staroměstské náměstí nebo do Celetné.
Soud sice opatření zrušil, ale radnice interpretuje rozsudek tak, že jí nezakázal znovu ho vyhlásit. „Pouze napadl to, že se nevypořádaly všechny připomínky a určitá proporcionalita,“ uvedl starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
Městská část proto vyjednává se spolkem Auto*mat, který se na soud obrátil, o novém omezení: kterých pěších zón se má zákaz týkat a kterých ne. „Myslím, že z 80 procent je v tuto chvíli dohoda na stole,“ nastínil starosta s tím, že například nevidí problém v tom, aby mohli cyklisté na pěší zónu na náměstí Republiky.
Auto*mat zase nevidí důvod, proč by měli cyklisté projíždět přecpanými uličkami, které tvoří Královskou cestu (trasa od nynějšího Obecního domu přes Staroměstské náměstí, Karlův most a Malostranské náměstí na Pražský hrad). „Nemáme problém s tím, když tam omezení bude,“ ujistil Vratislav Filler.
Spor se však točí zejména kolem Staroměstského náměstí. Jím chce Auto*mat dojednat průjezd ve směru sever-jih. Stejně tak by chtěli cyklisté projíždět přes Můstek „byť třeba sníženou rychlostí“.
V pěších zónách se pro cyklisty vymezí koridor, šlapací „pivní autobusy“ neprojedou
Oldřich Lomecký však prohlásil průjezd pěší zónou na Staroměstském náměstí za „tabu“. „Pan Filler hájí jenom cyklisty. Já hájím chodce a my se musíme někde sejít. Pro nás je naprosto nepřijatelná Královská cesta a Staroměstské náměstí. Od toho ustoupit nemůžeme,“ zdůraznil.
Tam, kam cyklisté nakonec budou moci, se jim neotevřou pěší zóny v celé šíři. „Vymezíme koridor zhruba tři čtvrtě metru. Tím vyřešíme další problém, to jsou motorové koloběžky, které v tu chvíli nedostanou šanci, protože se bude jednat o průjezd,“ přiblížil Oldřich Lomecký. Stejně tak by šíře koridoru měla vyšachovat vozidla známá jako šlapací pivní autobusy, kde turisté šlapou a zároveň popíjejí.
Zároveň starosta varoval Auto*mat, že pokud se spolek s radnicí nedohodne, vyhlásí Praha 1 zákaz stejně podle svého. „Pokud my se nedomluvíme s Auto*Matem, my budem v tom úsilí pokračovat stejně a uděláme to per partes tak, že nám to soud potvrdí. Ale já se chci dohodnout, protože to je rychlejší cesta,“ uvedl.
Omezení vjezdu do centra pro cyklisty začala Praha 1 připravovat loni, zprvu ho zdůvodňovala potřebou zbavit pěší zóny motorových koloběžek, později však začala hovořit o potřebě ochránit chodce. Zákaz nebyl absolutní, platil vždy od 10 do 17 hodin. Zákazové značky začala správa komunikací rozmisťovat v první polovině července. Soud rozhodl o zrušení zákazu 26. července.