Po opravách se řidičům otevřel celý Barrandovský most

Všech osm pruhů zrekonstruovaného pražského Barrandovského mostu se otevřelo řidičům v Praze. Kompletní oprava začala v květnu 2022 a díky sloučení finálních etap skončily práce oproti původnímu plánu o rok dříve. Především kvůli volbě modernějšího betonu se ale cena zvýšila z 594,5 milionu na 1,14 miliardy korun. Rekonstrukce přinesla dopravní komplikace zejména na Strakonické a Jižní spojce.

Opravený most v neděli po poledni otevřeli zástupci hlavního města a jeho firmy Technická správa komunikací, která se o pražské mosty stará. Podle ředitele TSK Filipa Hájka je očekávaná životnost opravené stavby do další velké rekonstrukce čtyřicet až padesát let.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) označil rekonstrukci za úspěch. „Prioritou bylo co nejvíce zkrátit dobu uzavírky a v tomto jsme byli úspěšní,“ řekl. Opravy totiž skončily o rok dříve, než bylo v plánu, a to i přes horší než očekávaný stav konstrukce. Podle Hřiba je to i díky využití takzvaného ultra-vysokopevnostního betonu. Jeho největší výhodou je fakt, že ho není potřeba použít tolik jako standardního.

40 minut
90' ČT24: Barrandovský most se otevřel řidičům
Zdroj: ČT24

Opravu prodražila nejen modernější technologie

Problémem Barrandovského mostu podle Hájka bylo to, aby unesl svou vlastní váhu. „Kdybychom ho zpevňovali standardním betonem, tak bychom vlastně naráželi na to, že už by se neunesl,“ řekl.

Ředitel dodal, že prodražení stavby šlo na vrub třem faktorům. Prvním bylo právě využití moderního betonu, které znamenalo navýšení nákladů asi o sto milionů korun. Druhou složkou byla inflace a třetí, nejvyšší, pak horší než předpokládaný stav konstrukce. Podle Hájka by se v případě, že by město nevyužilo modernější technologie, opravy pravděpodobně protáhly o další dva roky.

Při započtení nulté fáze oprav, kdy se mimo jiné rekonstruovaly pilíře, výše zmíněné poslední fáze bez uzavírek a zaplacení správce stavby se podle informací TSK náklady vyšplhají téměř na 1,31 miliardy korun. Vedení města a Hřiba za navýšení ceny kritizovali opoziční ANO a SPD, ale i někteří členové koaliční ODS.

Barrandovský most tvoří dva mosty, je z roku 1983 a denně ho přejede na sto čtyřicet tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze i celém Česku. Opravoval se vůbec poprvé.

Jižní most, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, město nechalo opravit v minulých letech. Letošní práce na severní části začaly v březnu a původně měly být hotové na konci letních prázdnin. Nakonec se protáhly do podzimu.

Rekonstrukce čekají i další mosty

Před otevřením bylo nutné udělat takzvané zatěžovací zkoušky severního mostu, při kterých v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli kvalitu prací testovaly naložené nákladní vozy.

Po skončení hlavních prací čeká most příští rok ještě poslední etapa, při které budou dělníci sanovat povrchy. Při těchto pracích už nebudou na mostě žádná dopravní omezení.

TSK v Praze připravuje i rekonstrukci dalších mostů. Již začaly práce na Libeňském mostě, jehož část dělníci zbourali a město pravděpodobně hlavní most přes řeku nahradí replikou podle původního návrhu architekta Pavla Janáka. Rekonstrukce v budoucnu čekají i Hlávkův, Mánesův či Čechův most.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 2 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 4 hhodinami

Pokuta za jízdu načerno by mohla stoupnout až na dva a půl tisíce

Černým pasažérům může hrozit pokuta až ve výši dva a půl tisíce korun. Její novou maximální výši umožňuje novela zákona o silničním provozu, kterou schválil ve středu senát. Nyní čeká na podpis prezidenta. Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky by nový strop přirážky mohly dopravní podniky zohlednit od července. Sdružení dopravních podniků (SDP) změny vítá, velká města v Česku podle něj o zvýšení horního limitu pokuty uvažují.
před 11 hhodinami

Dezinfekce kvůli prevenci slintavky už vyšla na 4,5 milionu

Mimořádné výdaje za dezinfekci nákladních aut na hranicích už jsou v milionech korun. Státní veterinární správa (SVS) jí nakoupila zatím zhruba za čtyři a půl milionu. Opatření má zamezit rozšíření slintavky a kulhavky do tuzemských chovů. Onemocnění zatím testy v Česku nepotvrdily. Negativních bylo přes 130 vzorků mléka. Veterináři ho odebírají dvakrát týdně z vybraných jihomoravských chovů.
před 12 hhodinami

Beskydy řeší útoky vlků

V Beskydech se množí útoky vlků. Naposledy šelmy napadly v ohradě chovné daňky v obci Morávka a za noc jich deset roztrhaly. Podle ochranářů může jít o reakci na nedávné upytlačení vlčího samce. Naruší se tak sociální struktura a zvíře změní chování, vysvětlil Jiří Labuda z Hnutí DUHA Šelmy.
před 13 hhodinami

V Česku se loni narodilo nejméně dětí v historii

Počet obyvatel Česka loni vzrostl o zhruba 8900 na 10,91 milionu, což je nejvyšší počet od konce druhé světové války, hlásí Český statistický úřad (ČSÚ). Přírůstek zajistila jen zahraniční migrace. Počet narozených totiž opět klesl. Narodilo se 84 311 dětí, což je podle statistiků dosud nejméně. Úřad eviduje počty obyvatel od roku 1785.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Děkanka hradecké univerzity podle žalobce manipulovala zakázky resortu obrany

Státní zástupce obžaloval děkanku Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové (UHK) Alenu Myslivcovou Fučíkovou ze zločinu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě. Podle obžaloby vynášela informace z veřejných soutěží pořádaných resortem obrany spřízněné skupině, která pak tendry vyhrála. Děkanka vinu odmítá, vedení univerzity za ní stojí, uvedl mluvčí UHK Jakub Novák. V případě uznání viny jí hrozí až osm let vězení.
před 22 hhodinami

Za loňským požárem v Národním divadle byl nejspíš nedopalek cigarety

Loňský požár v historické budově Národního divadla způsobil škodu 2,5 milionu korun, prvotní odhad přitom byl deset milionů. Policie ukončila prověřování události, trestný čin nezjistila, požár pravděpodobně vznikl od nedopalku cigarety, sdělil policejní mluvčí Jan Daněk. V technickém zázemí divadla hořelo loni 26. listopadu odpoledne, u požáru zasahovaly desítky hasičů.
9. 4. 2025
Načítání...