Po opravách se řidičům otevřel celý Barrandovský most

Všech osm pruhů zrekonstruovaného pražského Barrandovského mostu se otevřelo řidičům v Praze. Kompletní oprava začala v květnu 2022 a díky sloučení finálních etap skončily práce oproti původnímu plánu o rok dříve. Především kvůli volbě modernějšího betonu se ale cena zvýšila z 594,5 milionu na 1,14 miliardy korun. Rekonstrukce přinesla dopravní komplikace zejména na Strakonické a Jižní spojce.

Opravený most v neděli po poledni otevřeli zástupci hlavního města a jeho firmy Technická správa komunikací, která se o pražské mosty stará. Podle ředitele TSK Filipa Hájka je očekávaná životnost opravené stavby do další velké rekonstrukce čtyřicet až padesát let.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) označil rekonstrukci za úspěch. „Prioritou bylo co nejvíce zkrátit dobu uzavírky a v tomto jsme byli úspěšní,“ řekl. Opravy totiž skončily o rok dříve, než bylo v plánu, a to i přes horší než očekávaný stav konstrukce. Podle Hřiba je to i díky využití takzvaného ultra-vysokopevnostního betonu. Jeho největší výhodou je fakt, že ho není potřeba použít tolik jako standardního.

40 minut
90' ČT24: Barrandovský most se otevřel řidičům
Zdroj: ČT24

Opravu prodražila nejen modernější technologie

Problémem Barrandovského mostu podle Hájka bylo to, aby unesl svou vlastní váhu. „Kdybychom ho zpevňovali standardním betonem, tak bychom vlastně naráželi na to, že už by se neunesl,“ řekl.

Ředitel dodal, že prodražení stavby šlo na vrub třem faktorům. Prvním bylo právě využití moderního betonu, které znamenalo navýšení nákladů asi o sto milionů korun. Druhou složkou byla inflace a třetí, nejvyšší, pak horší než předpokládaný stav konstrukce. Podle Hájka by se v případě, že by město nevyužilo modernější technologie, opravy pravděpodobně protáhly o další dva roky.

Při započtení nulté fáze oprav, kdy se mimo jiné rekonstruovaly pilíře, výše zmíněné poslední fáze bez uzavírek a zaplacení správce stavby se podle informací TSK náklady vyšplhají téměř na 1,31 miliardy korun. Vedení města a Hřiba za navýšení ceny kritizovali opoziční ANO a SPD, ale i někteří členové koaliční ODS.

Barrandovský most tvoří dva mosty, je z roku 1983 a denně ho přejede na sto čtyřicet tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze i celém Česku. Opravoval se vůbec poprvé.

Jižní most, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, město nechalo opravit v minulých letech. Letošní práce na severní části začaly v březnu a původně měly být hotové na konci letních prázdnin. Nakonec se protáhly do podzimu.

Rekonstrukce čekají i další mosty

Před otevřením bylo nutné udělat takzvané zatěžovací zkoušky severního mostu, při kterých v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli kvalitu prací testovaly naložené nákladní vozy.

Po skončení hlavních prací čeká most příští rok ještě poslední etapa, při které budou dělníci sanovat povrchy. Při těchto pracích už nebudou na mostě žádná dopravní omezení.

TSK v Praze připravuje i rekonstrukci dalších mostů. Již začaly práce na Libeňském mostě, jehož část dělníci zbourali a město pravděpodobně hlavní most přes řeku nahradí replikou podle původního návrhu architekta Pavla Janáka. Rekonstrukce v budoucnu čekají i Hlávkův, Mánesův či Čechův most.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Staré vodovodní potrubí je v mrazech náchylnější k praskání

Velká část dvousetkilometrového potrubí v Jihlavě je starší padesáti let. Právě stáří je důvodem častých poruch. Do oprav město investuje desítky milionů korun ročně, ale jsou postupné. Od začátku roku prasklo potrubí na různých místech už dvacetkrát. Poruchy jsou častější i kvůli mrazům.
před 46 mminutami

Motorkáři ničí přírodní rezervaci u Vranova na Brněnsku

Muži na motorkách navzdory zákazu projíždějí rezervací Jelení skok a ničí přírodu v polesí Vranov ve Školním lesním podniku Křtiny. Lesníky ignorují a nechávají za sebou hluboké stopy. S podobnými problémy se lesníci setkávají i patnáctkrát do roka.
před 1 hhodinou

Kraj po policejním zásahu odvolal ředitele třinecké nemocnice

Moravskoslezský kraj odvolal ředitele třinecké nemocnice Jiřího Veverku. Do vyhlášení nového výběrového řízení bude funkci zastávat stávající technický náměstek ředitele Jaroslav Brzyszkowski. Policie po úterním zásahu v nemocnici obvinila tři lidi, právě Veverka má být podle regionální Televize Polar mezi zadrženými, stejně jako další náměstek Kamil Mašík. Hrozí jim až osm let vězení.
12:09Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Aby mohla dcera s Aspergerovým syndromem studovat, bydlí s ní matka na internátu

Ve zralém věku začala Jana Hošková bydlet na internátu a vrátila se do školy. Dceři Amálii Hoškové, která by kvůli Aspergerově syndromu bez matky neodešla z místnosti, totiž musí být neustále nablízku. Jde o mimořádný příběh, kdy škola i rodiče udělali maximum pro to, aby se dívka mohla vyučit a v budoucnu i částečně pracovat.
před 13 hhodinami

Stavba Dvoreckého mostu v Praze se protáhne a prodraží

Budování Dvoreckého mostu, který bude v Praze přes Vltavu spojovat Podolí a Smíchov, se o rok protáhne a prodraží. Kubistický most za více než miliardu korun zatím stojí jen ze dvou třetin. Otevřít ho lidem chtějí zástupci Prahy příští rok na jaře. Jezdit po něm budou tramvaje, právě jejich provoz se teď kvůli zpoždění komplikuje.
před 14 hhodinami

Plán Holešova na Kroměřížsku sloučit dvě školy vyvolal nevoli části rodičů

Radnice v Holešově na Kroměřížsku chce sloučit dvě základní školy ve městě. Uspořádala proto diskuzi, aby se změnami seznámila rodiče. Slibuje si lépe organizovanou a kvalitnější výuku a nižší náklady. Plán odsouhlasili radní, musejí ho schválit i zastupitelé. Část opozice i mnozí rodiče se změnou nesouhlasí.
před 22 hhodinami

Liberecké SPOLU je připraveno na postu hejtmana podpořit Půtu

SPOLU v Libereckém kraji je připraveno na postu hejtmana podpořit Martina Půtu ze Starostů pro Liberecký kraj (SLK), pokud na něm bude koaliční partner trvat. Žádné jiné jméno Starostové nenabídli, řekl po jednání koalice předseda zastupitelského klubu SPOLU Vladimír Richter.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Majitel mostecké budovy, kde vyhořela restaurace, nedodal povolení k přístavbě

Majitel objektu, ve kterém před měsícem vyhořela mostecká restaurace U Kojota, nedoložil dokumenty potvrzující povolení k přístavbě. Požár, kvůli kterému zemřelo sedm lidí, vypukl v noci na 12. ledna. Hasiči zničenou přístavbu strhli nedlouho po tragédii. K upřesnění některých záležitostí se uskuteční schůzka ještě s provozovatelem restaurace.
včeraAktualizovánovčera v 20:42
Načítání...