Řada obcí bojuje o záchranu svých obecních prodejen. Tyto obchody často fungují na hraně existence a někde si na provoz ani nedokážou vydělat. Přesto jsou ale hlavně pro starší lidi jedinou možností, kde si nakoupit. Starostové obcí se tak snaží sehnat peníze, které by provozování obecních prodejen pomohly udržet.
Malé obce usilují o zachování koloniálů, jednou z podmínek jsou i lokální potraviny
Obce z velké části získávají dotace z různých programů. Během koronavirové epidemie se ukázalo, jak jsou prodejny důležité, když starší lidé tolik do velkých obchodů chodit nechtěli. Například v Plzeňském kraji chce proto nyní vedení získat tři miliony korun na podporu malých venkovských prodejen.
Příkladem může být Mladý Smolivec na jižním Plzeňsku, kde žije asi sedm set obyvatel a místní prodejna nabízí sortiment od pečiva, přes lahůdky, léky až po krmivo pro psy. „Denně nakupuje čtyřicet, padesát lidí, nejhorší je to v pátek, kdy se tady dveře netrhnou, nakupují na celý víkend,“ přibližuje vedoucí Libuše Miškovičová.
„Paní z krámu nám pomohla, když jsme měli covid, tak přivezla nákup a dala nám ho za dveře,“ pochvaluje si místní obyvatelka Marta Nachtmanová. Plzeňský kraj sám od roku 2018 malé prodejny podporuje, právě obec Mladý Smolivec dotaci od počátku využívá.
„Podporujeme i pojízdnou prodejnu, z našeho rozpočtu bychom tyto prodejny podporovat nemohli,“ říká starostka Eva Kubová (nestr.).
Podpora nejmenších obcí
V letech 2018 až 2020 Plzeňský kraj malé obce a provoz prodejen podpořil částkou ve výši téměř šesti milionů. V této pomoci chce kromě využití dotace ministerstva dál pokračovat. K programu Obchůdek 2021 má ale připomínky.
„Nejsme si úplně jistí, jestli je podpora takto velkých obcí správná. Chtěli bychom podporovat především ty malé, které se vzhledem k trhu nejsou schopné uživit,“ argumentuje náměstek hejtmanky Plzeňského kraje Josef Bernard (STAN).
Podle aktuálních informací ministerstva průmyslu a obchodu program nevyužije Karlovarský, Středočeský a Jihočeský kraj. Kraje mohou o dotaci pro malé prodejny žádat až do 29. října. V Pardubickém kraji zase zisk dotace podmínili tím, že každá taková prodejna musí mít poměrné zastoupení regionálních produktů.
„V letošním roce jsme podpořili více jak sto prodejen částkou přes šest milionů korun. Je možné si sáhnout na dalších až 40 tisíc korun, to je pak spojeno s tím, zda ten provozovatel chce nabízet i regionální produkty,“ popisuje radní pro venkov, životní prostředí a zemědělství Miroslav Krčil (Pro prosperující Pardubický kraj).
V prodejnách chybí mladší generace
Ani v obci Výrava na Královéhradecku by se místní prodejna potravin sama neuživila. Podle starostky tu převážně čerpají dotaci na energie. Celková finanční podpora od kraje a státu pokrývá zhruba padesát procent nákladů. Kromě ekonomiky tu ale postupně vyvstává další komplikace. Tou je generační obměna. Prodavači v malých venkovských obchodech stárnou a nalákat mladé je obtížné.
Například ve Štěpkově na Vysočině vede Květa Ferdanová místní obchod už třicet let. Prodává se podle ní dobře a lidé do obchodu chodí. Za dalšími zákazníky šestnáct let přejížděla do sousedních Radkovic. Dosáhla ale už důchodového věku, takže druhou prodejnu letos opustila. Ve Štěpkově pokračovat chce, dokud jí vystačí síly.
Před pěti lety byl každý šestý živnostník starší 60 let, teď je to každý pátý. A ve venkovských prodejnách je to ještě častější jev.