O vlaky nejspíše přijdou další středočeské tratě. Ze Slaného i Lužné na sever jezdí málo cestujících, tvrdí kraj

2 minuty
Události v regionech: Další vlna rušení lokálních vlaků ve Středočeském kraji
Zdroj: ČT24

Středočeský kraj bude už jen rok platit provoz na dvou regionálních tratích. S jízdním řádem pro rok 2024 by se měla k těm, která přišla od posledních krajských voleb o pravidelnou osobní dopravu, zařadit spojení ze Slaného do Loun a z Lužné u Rakovníka do Žatce. Záleží ještě na postoji obcí, ty ale daly najevo, že by za určitých podmínek mohly na náhradu vlaků autobusovými linkami kývnout. Dva úseky kdysi velmi významných tratí se tedy nejspíše připojí k šesti lokálkám, které o vlaky přišly loni, a k trati mezi Křincem a Městcem Králové, která utichne letos v prosinci.

Středočeský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN) jednal v pátek o budoucnosti traťových úseků Slaný–Louny a Lužná u Rakovníka – Žatec se zástupci obcí, které u kolejí leží. Výsledkem je čím dál větší pravděpodobnost, že osobní doprava na nich umlkne.

Podle Boreckého jezdí vlaky na sever od Slaného i Lužné příliš málo lidí. „Počet cestujících na té trati je velmi nízký a do budoucna není ekonomicky udržitelný,“ prohlásil.

Obce dostaly nabídku, že jim vlaky zůstanou, pokud ale na jejich provoz přispějí. V opačném případě je nahradí autobusové linky. A z radnic znějí smířlivá slova vůči autobusům, i když s výhradou.

„Pokud by to bylo tak, že by autobus plnohodnotně nahradil vlak, tak se o tom dá diskutovat,“ připustil starosta Peruce Jan Vnouček (Jsme pro Peruc). Doplnil ovšem, že zatím záruku, že by dokázaly autobusy zrušenou žalezniční obsluhu plně nahradit, starostové nemají.

Ačkoli se ve Středočeském kraji hovoří o rušení lokálek, tratě z Lužné ani ze Slaného žádnými lokálkami nejsou. Vznikly jako součásti dálkového spojení z Prahy do Chomutova, respektive Mostu, Moldavy a do Saska. Po trati Lužná–Žatec jezdily do roku 2008 i rychlíky, přes Slaný do Loun jezdí dodnes spěšný vlak z Prahy. U tratí samotných jsou ale spíše malé obce, a jak ukázala i jízda štábu České televize ze Slaného do Loun, leckde vůbec nikdo nepřistupuje.

Podle pokladní na slánském nádraží to ale bylo i načasováním cesty na brzké odpoledne. „Jezdí hlavně odpoledne,“ upřesnila.

I kdyby vlaky na zmíněných tratích nakonec zůstaly, Petr Borecký se již do středočeské historie rozsáhlými škrty v železniční dopravě zapsal. Největší vlna rušení provozu přišla již loni, tedy při první příležitosti, kterou nynější rada – ustavená po volbách před dvěma lety – dostala.

Tehdy se loučili s osobními vlaky v Trhovém Štěpánově, Rožmitálu pod Třemšínem, Mochově a také na dvou málo vytížených spojnicích větších železničních uzlů. Letos v prosinci se totéž zopakuje mezi Křincem a Městcem Králové.

Borecký své kroky hájí. V komentáři, který v létě napsal pro web Zdopravy.cz, uvedl, že hrozí zhroucení systému veřejné dopravy v České republice, čemuž chce podle svých slov předejít. „Náklady na veřejnou dopravu v krajích totiž setrvale rostou, její systém se s postupující integrací a modernizací stále rozšiřuje, což znamená růst nákladů, kterému ale neodpovídá růst tržeb,“ uvedl.

To, co radní nazývá optimalizací železnic v kraji, by ale poté, co se rozhodne o budoucnosti tratí z Lužné a Slaného na sever, mělo být téměř u konce. Poslední tratí, jejíž osud ještě není jistý, je ta přes Kokořínsko – z Mělníka přes Mšeno do Mladé Boleslavi. O ní ale bude kraj teprve jednat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na dvě stovky asistentů prevence kriminality nemusí být peníze

Asistenti prevence kriminality jsou civilisté v uniformě, kteří pomáhají policii na problémových místech. Jejich financování přes peníze z Bruselu ale letos skončí. Města se proto obávají, že asistenty budou muset propouštět. ČT to řekli například zástupci liberecké nebo mostecké městské policie. Týkat se to celkem může až dvou set lidí. Financování přes města, ministerstvo vnitra nebo Úřad práce zůstane beze změn.
před 1 hhodinou

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Část peněz ze sbírky na pomoc obyvatelům Stebna po bouři propadla kraji

Před čtyřmi lety se obcí Stebno na Lounsku přehnala ničivá bouře, která místním způsobila škody za desítky milionů korun. Na pomoc zasaženým zřídila obec veřejnou sbírku, vybralo se 21 milionů. Peníze z ní ale nedokázala utratit, část tak propadla Ústeckému kraji. Některým místním by přitom peníze pomohly – své domy totiž stále dávají dohromady.
před 14 hhodinami

Vltava má málo vody, uzavírá se plavební komora Kořensko

Sucho postupující Českem je vidět už na nádrži Orlík, kde výrazně klesá hladina několik dní v řadě – od pondělí o půl metru. Uzavírá se tak plavební komora Kořensko u Týna nad Vltavou. Vodohospodáři už totiž nemůžou garantovat bezpečnou hloubku pro všechny lodě.
před 15 hhodinami

Soud zamítl žalobu společnosti EDF, která napadla tendr na dostavbu Dukovan

Krajský soud v Brně zamítl žalobu francouzské společnosti EDF proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o tendru na stavbu nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. ÚOHS zamítl námitky společnosti EDF na postup ve veřejné soutěži. Strany mohou rozsudek napadnout kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
24. 6. 2025

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
24. 6. 2025
Načítání...