Nový obchvat Lišova a Štěpánovic odlehčí dopravě o 15 tisíc aut denně

Řidiči mohou od úterního podvečera jezdit po novém obchvatu Lišova a Štěpánovic, kterým se tak denně vyhne až patnáct tisíc aut a tranzitní doprava. To byl hlavní důvod výstavby nové komunikace dlouhé 9,5 kilometru, na kterou se čekalo přibližně 40 let. Konečná cena narostla o 186 milionů korun na 1,16 miliardy kvůli úpravám nekvalitní vytěžené zeminy, uvedl při slavnostním uvedení do provozu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Auta na silnici vjedou mezi 17:00 a 18:00. „Bude to obrovská úleva pro Lišov a Štěpánovice. Obrovské komplikace způsobovalo lidem jenom přejít komunikaci první třídy, protože se jedná o jednu z nejvytíženějších spojnic v Česku – propojení Českých Budějovic s Třeboní a dálnicí D1. Také to bude úleva pro všechny, kteří tu denně projíždí za prací a na výlety. A je to samozřejmě důležitý krok i z hlediska zvyšování bezpečnosti silniční sítě v tuzemsku,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Původní cena 964 milionů korun bez daně narostla na 1,16 miliardy bez DPH. „Jedním důvodem je valorizační doložka, to znamená, že smlouva v sobě obsahuje valorizaci o inflaci, takže se tam promítl nárůst cen v průběhu stavby. Asi nejzásadnější a nejkomplikovanější bylo, když jsme museli v daleko větším rozsahu sanovat zeminy, které jsme tady používali. To znamená zlepšovat je a používat zpátky do náspu samotného tělesa silnice,“ popsal Mátl. Na zpevnění používali stavbaři vápno. Více než 720 milionů korun na projekt uhradí Evropská unie.

Dokončovací práce

Obchvat začala stavět předloni v únoru firma M-Silnice. „Na konci úseku se bude ještě dokončovat napojení u obce Vranín, kde se v současné době ještě jezdí po provizorní komunikaci. A tam se bude pracovat zhruba 14 dní. Ale nebude to způsobovat dopravní komplikace,“ nastínil Mátl. Firma teď bude dělat dokončovací práce mimo hlavní trasu, podle Mátla na to má čas zhruba devět měsíců.

Stavbaři při konstruování obchvatu vybudovali dvě mimoúrovňové křižovatky Klauda a Lišov, devět mostů dlouhých dohromady 232 metrů a dvě protihlukové stěny. Stěžejní most přes Miletínský potok je třípolový a dlouhý 72 metrů. Kromě této hlavní silnice vybudovali dělníci ještě patnáct kilometrů silnic druhých a třetích tříd a polních cest.

Během stavby vytěžili v trase nové komunikace 800 tisíc metrů krychlových zeminy, z toho 75 procent použili na vybudování náspů. Na odstřel skal použili kolem 70 tun náloží. Vytěženého skalního masivu bylo 150 tisíc metrů krychlových. A protože jde o rybníkářskou oblast, pod silnicí je 12 kilometrů drenáží, které odvádějí spodní vodu.

Na tento obchvat silničáři navážou další stavbou, novou silnicí mezi Vranínem a Třeboní, kde je mnoho zatáček. Tříkilometrový úsek má platné územní rozhodnutí. Zahájení stavby plánují v roce 2029 a dokončení dva roky nato, dodal Mátl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 6 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 7 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 8 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 9 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 18 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 18 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 19 hhodinami
Načítání...