Nový obchvat Lišova a Štěpánovic odlehčí dopravě o 15 tisíc aut denně

Řidiči mohou od úterního podvečera jezdit po novém obchvatu Lišova a Štěpánovic, kterým se tak denně vyhne až patnáct tisíc aut a tranzitní doprava. To byl hlavní důvod výstavby nové komunikace dlouhé 9,5 kilometru, na kterou se čekalo přibližně 40 let. Konečná cena narostla o 186 milionů korun na 1,16 miliardy kvůli úpravám nekvalitní vytěžené zeminy, uvedl při slavnostním uvedení do provozu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Auta na silnici vjedou mezi 17:00 a 18:00. „Bude to obrovská úleva pro Lišov a Štěpánovice. Obrovské komplikace způsobovalo lidem jenom přejít komunikaci první třídy, protože se jedná o jednu z nejvytíženějších spojnic v Česku – propojení Českých Budějovic s Třeboní a dálnicí D1. Také to bude úleva pro všechny, kteří tu denně projíždí za prací a na výlety. A je to samozřejmě důležitý krok i z hlediska zvyšování bezpečnosti silniční sítě v tuzemsku,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Původní cena 964 milionů korun bez daně narostla na 1,16 miliardy bez DPH. „Jedním důvodem je valorizační doložka, to znamená, že smlouva v sobě obsahuje valorizaci o inflaci, takže se tam promítl nárůst cen v průběhu stavby. Asi nejzásadnější a nejkomplikovanější bylo, když jsme museli v daleko větším rozsahu sanovat zeminy, které jsme tady používali. To znamená zlepšovat je a používat zpátky do náspu samotného tělesa silnice,“ popsal Mátl. Na zpevnění používali stavbaři vápno. Více než 720 milionů korun na projekt uhradí Evropská unie.

Dokončovací práce

Obchvat začala stavět předloni v únoru firma M-Silnice. „Na konci úseku se bude ještě dokončovat napojení u obce Vranín, kde se v současné době ještě jezdí po provizorní komunikaci. A tam se bude pracovat zhruba 14 dní. Ale nebude to způsobovat dopravní komplikace,“ nastínil Mátl. Firma teď bude dělat dokončovací práce mimo hlavní trasu, podle Mátla na to má čas zhruba devět měsíců.

Stavbaři při konstruování obchvatu vybudovali dvě mimoúrovňové křižovatky Klauda a Lišov, devět mostů dlouhých dohromady 232 metrů a dvě protihlukové stěny. Stěžejní most přes Miletínský potok je třípolový a dlouhý 72 metrů. Kromě této hlavní silnice vybudovali dělníci ještě patnáct kilometrů silnic druhých a třetích tříd a polních cest.

Během stavby vytěžili v trase nové komunikace 800 tisíc metrů krychlových zeminy, z toho 75 procent použili na vybudování náspů. Na odstřel skal použili kolem 70 tun náloží. Vytěženého skalního masivu bylo 150 tisíc metrů krychlových. A protože jde o rybníkářskou oblast, pod silnicí je 12 kilometrů drenáží, které odvádějí spodní vodu.

Na tento obchvat silničáři navážou další stavbou, novou silnicí mezi Vranínem a Třeboní, kde je mnoho zatáček. Tříkilometrový úsek má platné územní rozhodnutí. Zahájení stavby plánují v roce 2029 a dokončení dva roky nato, dodal Mátl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...