Nový obchvat Lišova a Štěpánovic odlehčí dopravě o 15 tisíc aut denně

Řidiči mohou od úterního podvečera jezdit po novém obchvatu Lišova a Štěpánovic, kterým se tak denně vyhne až patnáct tisíc aut a tranzitní doprava. To byl hlavní důvod výstavby nové komunikace dlouhé 9,5 kilometru, na kterou se čekalo přibližně 40 let. Konečná cena narostla o 186 milionů korun na 1,16 miliardy kvůli úpravám nekvalitní vytěžené zeminy, uvedl při slavnostním uvedení do provozu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Auta na silnici vjedou mezi 17:00 a 18:00. „Bude to obrovská úleva pro Lišov a Štěpánovice. Obrovské komplikace způsobovalo lidem jenom přejít komunikaci první třídy, protože se jedná o jednu z nejvytíženějších spojnic v Česku – propojení Českých Budějovic s Třeboní a dálnicí D1. Také to bude úleva pro všechny, kteří tu denně projíždí za prací a na výlety. A je to samozřejmě důležitý krok i z hlediska zvyšování bezpečnosti silniční sítě v tuzemsku,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Původní cena 964 milionů korun bez daně narostla na 1,16 miliardy bez DPH. „Jedním důvodem je valorizační doložka, to znamená, že smlouva v sobě obsahuje valorizaci o inflaci, takže se tam promítl nárůst cen v průběhu stavby. Asi nejzásadnější a nejkomplikovanější bylo, když jsme museli v daleko větším rozsahu sanovat zeminy, které jsme tady používali. To znamená zlepšovat je a používat zpátky do náspu samotného tělesa silnice,“ popsal Mátl. Na zpevnění používali stavbaři vápno. Více než 720 milionů korun na projekt uhradí Evropská unie.

Dokončovací práce

Obchvat začala stavět předloni v únoru firma M-Silnice. „Na konci úseku se bude ještě dokončovat napojení u obce Vranín, kde se v současné době ještě jezdí po provizorní komunikaci. A tam se bude pracovat zhruba 14 dní. Ale nebude to způsobovat dopravní komplikace,“ nastínil Mátl. Firma teď bude dělat dokončovací práce mimo hlavní trasu, podle Mátla na to má čas zhruba devět měsíců.

Stavbaři při konstruování obchvatu vybudovali dvě mimoúrovňové křižovatky Klauda a Lišov, devět mostů dlouhých dohromady 232 metrů a dvě protihlukové stěny. Stěžejní most přes Miletínský potok je třípolový a dlouhý 72 metrů. Kromě této hlavní silnice vybudovali dělníci ještě patnáct kilometrů silnic druhých a třetích tříd a polních cest.

Během stavby vytěžili v trase nové komunikace 800 tisíc metrů krychlových zeminy, z toho 75 procent použili na vybudování náspů. Na odstřel skal použili kolem 70 tun náloží. Vytěženého skalního masivu bylo 150 tisíc metrů krychlových. A protože jde o rybníkářskou oblast, pod silnicí je 12 kilometrů drenáží, které odvádějí spodní vodu.

Na tento obchvat silničáři navážou další stavbou, novou silnicí mezi Vranínem a Třeboní, kde je mnoho zatáček. Tříkilometrový úsek má platné územní rozhodnutí. Zahájení stavby plánují v roce 2029 a dokončení dva roky nato, dodal Mátl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 16 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 24 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...