Meandr řeky Olše se v Bystřici na Třinecku blíží nedávno zprovozněnému obchvatu města. Silnice je zároveň hlavním tahem na Slovensko. Dlouhodobý sesuv urychluje každá povodeň. Podle starosty Bystřice, kde problém řeší, může být situace do budoucna velmi nebezpečná. Věcí se tak zabývají Ředitelství silnic a dálnic i Povodí Odry.
Nedávno zprovozněný obchvat Třince ohrožuje meandr řeky Olše. Problémy řeší Povodí Odry i ŘSD
Meandr Olše na okraji Bystřice se formuje už stovky let, ochránci přírody ho označují za jedinečný. V jeho blízkosti je však jeden z hlavních tahů na Slovensko, ke kterému se pomalu, ale jistě blíží.
Za posledních sedmdesát let se řeka Olše posunula k místu, kde nyní vede obchvat Třince, o osmnáct metrů - a to kvůli povodním v minulosti. „Meandr se zařezává. Z roku na rok postupuje o desítky centimetrů,“ řekl geolog České geologické společnosti Miroslav Bubík.
Podle něj jde o přirozený proces. Významnou roli hraje také struktura podloží. „Horniny, které tvoří nárazový břeh, jsou měkké jílovce a ten vodní tok při každém vyšším vodním stavu odnáší materiál, čímž destabilizuje svah,“ vysvětlil Bubík.
„Byť je ten nárazový břeh zatím jedenáct až dvanáct metrů od obchvatu Třince, nikdo nedokáže posoudit, jestli není nějaký negativní vliv eroze i na pláň, která se nachází pod obchvatem,“ poznamenal starosta Bystřice Roman Wróbel (nez.)
Toho, že by se obchvat uzavřel, se obce děsí
Pokud by nastal problém a silnice by musela být uzavřena, veškerý provoz se vrátí do okolních obcí. „Představa, že by se celá doprava, to znamená denně desítky tisíc nákladních i osobních aut, měla vrátit na starou komunikaci, je doslova děsivá,“ řekl Wróbel.
Situací se teď intenzivně zabývá Povodí Odry, ale především Ředitelství silnic a dálnic. „Aktuálně řešíme dostupné možnosti, jak zabránit přiblížení toku ke komunikaci. Konkrétně jsme vstoupili do jednání se zástupci Povodí Odry, společně konzultujeme a koordinujeme adekvátní požadavky, abychom problém trvale odstranili,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Mazal.
„My jsme byli nápomocni odbornými konzultacemi a navrhli jsme, jakým způsobem ten oblouk břehové nádrže řešit. V tomto úseku se jedná o neupravený vodní tok, do kterého my ze zákona nemůžeme zasahovat,“ poznamenala mluvčí Povodí Odry Šárka Vlčková.
Opatření proto musí být citlivá vůči životnímu prostředí a nesmí výrazně měnit ani podobu řeky. Ředitelství silnic a dálnic komunikaci zabezpečí na své náklady. Termín stavby ale zatím není znám.