Oprava Václavského náměstí v Praze začala. Proběhlo slavnostní zahájení za účasti politiků, na které ale kvůli tomu, že jich na místě bylo více než dva, přišla policie. Dělníci je vystřídají ve čtvrtek. Zatím budou pracovat ve spodní části náměstí pod Vodičkovou a Jindřišskou ulicí, a to déle než rok a půl. V novém bude spodní polovina Václavského náměstí v prosinci 2021.
Na slíbenou rekonstrukci čekalo Václavské náměstí 15 let, nyní začala
Václavské náměstí je místem, kudy procházely dějiny, před vyhlášením karantény také v každé denní době nespočty lidí a léta ho míjely nerealizované plány revizalizace. Nyní, v době, kdy je náměstí takřka prázdné, konečně začala jeho oprava. Zatím se rekonstrukce týká spodní části, tedy té, která byla již v roce 2012 prohlášena za pěší zónu, fakticky ale stále zůstala rozdělená na vozovku a chodníky.
To se změní – prostor, kde se budou moci pohybovat auta, se zásadně zmenší ve prospěch chodců. Přibude zeleň, novinkou budou například pítka a celé náměstí dostane nový, jednotný mobiliář. „Uprostřed budou rekreační prostory včetně fontány. Náměstí bude převážně pro pěší. Praha získá nazpátek své nejvýznamnější náměstí,“ řekl při slavnostním zahájení prací náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09/SPP). Připomněl přitom, že projekt vznikl podle návrhu, který vypracovala tehdejší kancelář Cigler Marani Architects již v roce 2005.
Na to, jak dlouho od dokončení návrhu uplynulo, upozornil také architekt Jakub Cigler. „Často myslím na to, že v době Karla IV. bylo vystavěno celé Nové Město za devět roků a v dnešní době trvalo celých patnáct roků připravit do realizace rekonstrukci tohoto náměstí, jenž je jeho pouhou částí. Nicméně mám obrovskou radost z toho, že se můžu podílet na obnově nejdůležitějšího veřejného prostoru naší země,“ uvedl.
Přípravné práce začnou ve čtvrtek, stavební práce příští pondělí. „Předpokládáme, že v tomto roce se provede rekonstrukce toho prostoru zhruba do půlky. A v příštím roce se směrem k Vodičkově dokončí celý projekt,“ přiblížil předseda představenstva stavební firmy Hochtief CZ Tomáš Koranda.
Přípravu oprav komplikoval v poslední fázi hlavně vleklý spor o garáže pod náměstím, respektive o vjezdové rampy do nich. Ty nakonec na „Václaváku“ nevzniknou a podzemní objekt, kde měly být garáže, poslouží jako nový vestibul stanice metra Můstek. „Naopak součástí revitalizace je i obnova a výsadba stromů, za což jsem velmi rád,“ podotkl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). S developerskou společností se na vyškrtnutí ramp z projektu rekonstrukce Praha dohodla koncem minulého roku, dohodu schválilo zastupitelstvo letos v březnu.
Slavnostní zahájení rekonstrukce, na kterém se shromáždily špičky města i stavební firmy, která spodní část náměstí za 330 milionů korun promění, zaujalo policii. Ta ceremoniál přerušila, protože jej považovala za nedovolené shromáždění v době koronaviru. Výzvou, aby se účastníci rozestoupili, slavnost prakticky skončila. Mluvčí magistrátu Vít Hofman policistům nicméně za zákrok poděkoval.
Zatímco opravy spodní části Václavského náměstí právě začaly, horní část zatím zůstane ve starém. Není ještě zcela vyřešeno, jak by měla po opravě vypadat. V současnosti platí, že by se do horní části Václavského náměstí měly vrátit tramvaje. O tom ale pražské vedení rozhodlo až loni na podzim, je proto ještě potřeba vyjednat potřebná povolení. Akce bude komplikovaná i investičně. Jak přiblížil náměstek Hlaváček, hlavním investorem bude Technická správa komunikací, ale tramvajovou trať bude stavět dopravní podnik.
Zatím se počítá s tím, že by rekonstrukce horní části mohla začít v roce 2022. Zcela v novém by mělo být Václavské náměstí o další tři roky později.