Provozovatel lanové dráhy z Ráztoky na Pustevny v Beskydech chystá její výměnu, sedačkovou lanovku nahradí kabinková. Náklady na modernizaci se odhadují na zhruba 150 milionů korun, firma už má vydaná stavební i územní povolení, nyní řeší financování. Nejstarší sedačková lanovka v Česku funguje už osmdesát let. V roce 1956 prošla kompletní rekonstrukcí, zcela nová a delší lanová dráha začala na Pustevny jezdit v roce 1987.
Lanovka na Pustevny slaví osmdesát let. K jubileu dostane kabinky pro deset lidí
„Projekt je zhotovený. Povolení jsme získali loni po třech letech. Až se vyřeší financování, bude se vyhlašovat výběrové řízení na dodavatele,“ řekla mluvčí společnosti Pustevny Dita Korčák Hrtusová. Na Pustevnách už byla před třemi lety otevřena nová horní stanice lanovky za více než dvacet milionů korun.
Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová řekla, že vzhledem k velké finanční náročnosti se kraj snaží pomoci nalézt financování z externích zdrojů. „I z tohoto důvodu je modernizace lanovky součástí záměru Turistické využití Beskyd, který je jedním ze strategických projektů v Re:Startu,“ uvedla s tím, že vládní program Re:Start je určený na revitalizaci regionů postižených těžbou uhlí.
Kabinky ve výšce 70 metrů
Po modernizaci budou na lanovce kabinky pro deset lidí. „Cestující přepraví lanovka nahoru za deset minut a zvládne za hodinu přepravit 1100 lidí,“ doplnila Hrtusová. Nyní je hodinová kapacita lanovky 720 osob.
Lanová dráha má převýšení čtyři sta metrů. Místo nynějších šestnácti sloupů jich nová lanovka bude mít jen osm. Největší výška, ve které se pasažéři ocitnou, bude sedmdesát metrů nad zemí.
Otevřena od roku 1940
Lanovka, která se nachází v katastru obce Trojanovice na Novojičínsku, je nejstarší sedačkovou lanovkou v Česku i Evropě. V příštích dnech oslaví osmdesát let od zprovoznění. Provozovatel chystá oslavy na tento víkend, kdy se na Pustevnách chystá doprovodný program a vstup na lanovku za symbolických 80 korun.
Původní lanovka se stavěla jen dva měsíce v zimě 1940, kdy mrazy dosahovaly téměř minus 30 stupňů Celsia. Její vybudování tehdy stálo 350 tisíc korun. Dráha měla sedačky z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží. Pravidelný provoz začal v březnu, kdy lanovka přepravila více než tři tisíce lidí.
V roce 1956 prošla dráha kompletní opravou a v letech 1983 až 1986 byla vybudována zcela nová dráha na delší a výškově členitější trase. Dolní stanice se posunula níže do údolí. Provoz byl zahájen 1. ledna 1987, přičemž stará lanovka definitivně dojezdila v roce 1985.