Turistům bude od léta přístupný historický most ze 17. století mezi Mikulovem a Sedlecem, který je součástí areálu kulturní památky letohrádku Portz Insel. Po letech chátrání jsou dělníci hotovi s jeho opravou, trvala rok. Spolu s mostem prošly rekonstrukcí i okolní cesty vedoucí do Rakouska. Náklady jsou zhruba 32 milionů korun. Většinu pokryla evropská dotace.
Na barokní most v hraničním pásmu u Mikulova se zapomnělo. Před opravou jej museli dělníci vykopat
Před samotnou opravou museli dělníci nejprve most nedaleko rakouských hranic dva měsíce odkrývat, zanesený byl totiž hlínou, ze které rostly nálety. Hned potom bylo třeba zajistit dochované části pod římsou mostu. Z velké části využili stavbaři původní kvalitní cihly, které našli v jeho okolí.
„Mělo být použito co nejvíce toho původního materiálu. To, co chybělo, což je zídka mostu, bylo doplněno cihlami z 19. století,“ popsala Kateřina Korandová z odboru územního rozvoje Městského úřadu Mikulov. Odchylkou od původního vzhledu je i nové kovové zábradlí. Pracovníci jej museli přistavět, aby výškou odpovídalo dnešním normám.
Po odtěžení hlíny se pod patnácti oblouky mostu objevila spodní voda. Nakonec poslouží jako přírodní jezírko. Ve vodě rybníku obklopujícího ostrůvek s letohrádkem ostatně most stál i v dobách kardinála Františka Dietrichsteina, který jej nechal postavit.
„Je to barokní most z první poloviny 17. století s obrovským významem. Historicky spojoval přes rybník ostrov Insel. Nicméně po 18. století po vysušení se stal téměř nepotřebným. Když nastoupil komunismus, tak tady bylo zakázané území,“ popsal starosta Mikulova Rostislav Koštial (ODS).
V hraničním pásmu tak zarostly i cesty vedoucí do Rakouska. Jako součást projektu je ale na rakouské straně obnovili a zaniklé původní historické stezky vybudovali teď znovu. „Vzniklo napojení až do rakouského Drasenhofenu. To umožní napojení i na rakouské cyklostezky,“ uvedla Korandová. Společně s mostem by měly být přístupné turistům už letos v létě.