Jak splavná bude Vltava? Povodí tlačí na prohloubení plavební komory Kořensko

7 minut
UvR: Lodní doprava na Vltavě
Zdroj: ČT24

Na řekách v Česku už se naplno rozběhla plavební sezona. Na Vltavě se to týká úseku z Českých Budějovic po Orlickou přehradu. Ve skutečnosti však ani lodě, které by tam plout mohly, pořád nemají garanci, že celý tento úsek v jeho plné délce proplují. Opakovat se totiž může situace z předchozích let, kdy nedostatek vody uzavřel plavební komoru Kořensko.

Před dvěma lety skončil projekt splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Orlickou přehradou. Kromě vybudování plavebních komor v Hněvkovicích vznikly i další v Hluboké nad Vltavou a v Českém Vrbném. Projekt vyšel bezmála na dvě miliardy korun.

Jenže nedostatek vody v posledních letech předčasně uzavřel plavební komoru Kořensko u Týna nad Vltavou. Lodě se musely otáčet. Jihočeský kraj apeluje na dokončení investic. „V tomhle směru komunikujeme jak s ředitelstvím vodních cest, tak s ministerstvem dopravy. Chceme to maximálně urychlit,“ uvedl poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.

Vltavské povodí má na podzim plány

Povodí Vltavy na letošní podzim chystá dvě zásadní akce. „Prohloubení plavební dráhy zhruba na dvoukilometrovém úseku, místy až o metr sedmdesát právě v úseku Kořensko – Podolsko,“ plánuje generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Také by měly začít práce na prodloužení lodního výtahu na Orlické přehradě pro sportovní lodě. „Předpokládáme, že zahájíme jejich realizaci v roce letošním, pokud se nám to podaří vykomunikovat s ministerstvem dopravy,“ dodal Kubala.

Nové stavby na Vltavě
Zdroj: ČT24

Povodí Vltavy musí přesvědčit ministerstvo, že bagrování koryta řeky na Kořensku a modernizace výtahu na Orlické přehradě se už teď vyplatí i pro malé lodě. A že nemá smysl čekat, až bude jasné, kdy se podaří splavnit Vltavu z Českých Budějovic až do Prahy i pro velká plavidla.

„Projekt je téměř připraven k zahájení realizace. Jediné, co zbývá, je, aby byly ministerstvu předloženy všechny podklady. V rozpočtu se s tím počítá,“ uvedl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

S budováním zdvihadla, které pro ně bude zapotřebí, se může na Orlické přehradě začít nejdřív v roce 2026. Až dojde na podobný projekt i na Slapech, doplují všechny lodě až do Prahy. „Kvalitní splavnosti bychom měli dosáhnout někdy kolem roku 2026. Ale ani tak se to nevyřeší v případě, že přijdou extrémně suché roky,“ potvrdil Bukovský.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

U nelegálních výpustí do Lipna se objevuje odpad a zápach

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
16. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025

Tetování poškozuje imunitu a může snižovat účinnost vakcín, zjistila studie

Průlomová mezinárodní studie, na níž se podíleli i vědci z Biologického centra Akademie věd ČR, ukazuje, že běžně používané tetovací pigmenty mají vliv na imunitu, vyvolávají zánět a mohou snižovat účinnost některých vakcín. Hned po aplikaci se barviva rychle šíří lymfatickým systémem a hromadí se v mízních uzlinách, kde přetrvávají celé roky. Výzkum zkoumal toxicitu tří nejpoužívanějších barev – černé, červené a zelené – a odhalil, že pigmenty nejen zůstávají v kůži, ale také se trvale ukládají v imunitních buňkách.
11. 12. 2025
Načítání...