Zastupitelé Prahy 1 podpořili snahu radnice o noční zákazy vjezdu. Primátora obvinili ze zvůle

Zastupitelé Prahy 1 doporučili vedení městské části, aby dál usilovalo o noční zákaz vjezdu všech motorových vozidel do části Starého Města. Koncem listopadu vyvolalo osazení zákazových značek do vybraných ulic spor s magistrátem a vedlo k jejich rychlému zneplatnění a zrušení zákazu. Zastupitelstvo městské části ve svém usnesení uznalo, že Praha 1 o chystaném zákazu dostatečně neinformovala, považuje však za důležité omezit noční hluk v historickém centru.

Zastupitelé konstatovali, že zákaz vjezdu v čase 22 až 6 hodin je coby místní úprava provozu v kompetenci silničního úřadu Prahy 1 a doporučili jeho realizaci. Radnice koncem listopadu zdůvodnila rozmístění značek snahou omezit noční hlučné jízdy aut ulicemi Starého Města a v tom ji zastupitelstvo podpořilo – radě v usnesení uložilo usilovat o snížení hlukové zátěže a zajištění nočního klidu v Praze 1 všemi dostupnými prostředky.

V usnesení na návrh radního Richarda Bureše (ODS) zastupitelé připustili, že při přípravě původního opatření nebyla nad rámec běžného úředního postupu dostatečně informována veřejnost, orgány Prahy 1 ani hlavní město.

Na jednání zastupitelů první městské části zněla však také kritika na adresu pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS). Ten nechal zákazové značky bezprostředně po jejich rozmístění zneplatnit. Někteří zastupitelé obvinili Svobodu z protiprávního jednání. Dopravní opatření jsou v kompetenci přenesené státní správy, která sice fyzicky sídlí v budovách samospráv, ale spadá pod státní orgány a volení komunální politici na její rozhodování nemají mít žádný vliv. „Přelepení značek oranžovou izolepou byla pouhá zvůle,“ prohlásil zastupitel Prahy 1 Pavel Marc (Zelení).

I přes kritiku nedostatečného informování jsou zastupitelé městské části ve snaze dopravními zákazy omezit noční hluk na Starém Městě vesměs jednotní. Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) již dříve uvedl, že úřad opatření znovu připraví s doplněním podkladů, které v něm podle magistrátního odboru chyběly. Podle přezkumného rozhodnutí nebylo z odůvodnění například patrné, co zákaz odůvodnilo. Zastupitel Filip Lachmann (Praha 1 sobě) to s ohledem na dlouhou historii mediálně zdokumentovaných pokusů situaci v místě zlepšit označil za úsměvné.

Zastupitelé také diskutovali o tom, zda zákaz vjezdu nerozšířit i na vozy taxislužby, které v okolí Dlouhé při čekání na zákazníky často krouží a troubí na sebe. Ryvola řekl, že preferuje měkčí variantu, kterou by po nějaké době radnice vyhodnotila a zvážila zpřísnění. Vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital upozornil, že k širšímu omezení by byly potřeba důkazy o tom, že taxikáři hluk způsobují. „Nejsme teď ve fázi, kdybychom tyto podklady měli,“ poukázal.

„Horká“ fáze sporu o zákazové značky zabrala pouhé dva dny. Praha 1 nechala dopravní značky zákaz vjezdu všech motorových vozidel s dodatkovou tabulkou omezující platnost na dobu od 22 do 6 hodin s tím, že zákaz neplatí pro místní obsluhu, rozmístit 23. listopadu. Primátor Svoboda druhý den prohlásil, že magistrát o kroku městské části nevěděl, nechal značky zneplatnit a magistrátní odbor dopravy zahájil přezkum, po němž zákaz zrušil. Zákaz vjezdu se má týkat oblasti severně od Dlouhé, východně od Pařížské a západně od Revoluční ulice.

Oblast se zákazem vjezdu všech motorových vozidel v čase od 22:00 do 6:00
Zdroj: ČT24

Při zavedení zákazu argumentovala radnice Prahy 1 hlukem aut lidí, kteří se projíždějí ulicemi. Terčem zákazu byli podle radního Ryvoly především mladíci, kteří jezdili v okolí Dlouhé ulice v silných vozech či tam pořádali závody.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
23. 6. 2025Aktualizováno23. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025

Česko chce postavit vlastní AI gigafactory. Vyrůst má v Praze

České Radiokomunikace (ČRa) podaly k Evropské komisi projekt na vybudování jednoho ze zvažovaných velkých evropských datových center pro umělou inteligenci, takzvanou AI gigafactory. Stát by měla v Praze na Zbraslavi, kde už Radiokomunikace na pozemku po bývalých vysílačích datové centrum budují. Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu a ČRa.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
20. 6. 2025

Muž hrdinské naděje, zaznělo na pietě k uctění památky generála Heliodora Píky

Armáda, politici i rodina dopoledne před budovou generálního štábu v Praze uctili památku generála Heliodora Píky, oběti komunistické justiční vraždy. Od smrti československého vojáka a legionáře v sobotu uplyne 76 let. Řečníci připomínali Píkovu odvahu, smysl pro spravedlnost nebo lásku k vlasti. Věnce a květiny k jeho pamětní desce položili mimo jiné zástupci Senátu či Kanceláře prezidenta republiky.
20. 6. 2025

Národní muzeum otevře na víkend depozitář. Teprve podruhé za dvě stě let

Do depozitářů Národního muzea se nedá jen tak dostat. Od doby, co bylo před 207 lety otevřeno, měla veřejnost tuto šanci jen jednou – před sedmi lety. Teď ji dostane znovu: od pátku do neděle.
20. 6. 2025

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
20. 6. 2025
Načítání...