Tramvaje, autobusy ale i zahradní traktor nebo kulečník nabízí k odkupu pražský dopravní podnik (DPP). Stále pojízdné vozy nejčastěji nakupují tuzemská i zahraniční města, přihlásit se ale mohou i nadšenci nebo muzea. Nabídky musí poslat obálkovou metodou do začátku září.
Pražský dopravní podnik prodává ojeté stroje. Koupit si je mohou města i dopravní nadšenci
Není to poprvé, co dopravní podnik nabízí své stroje. Už rok se ojeté pražské tramvaje projíždí po ukrajinských kolejích, stroje české výroby potkávají cestující i v bulharské Sofii.
Na nového majitele teď čeká třeba odstavená tramvaj v hostivařském depu. Za 25 let života najela přes milion kilometrů, naposledy vozila cestující letos v červnu. Dopravní podnik prodává také všech osm posledních tramvají T6A5. Nabídku může zaslat každý, potřebuje ale nejméně 350 tisíc.
Nejvyšší částka vyhrává i u osmnácti vyřazených autobusů. „Autobusy jsou už pro nás staré, nesplňují potřebné průměrné stáří, což je devět let. Někde se čas opravdu podepsal, někde vidíme korozi, ale jinak jsou z většiny provozuschopné,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.
V červnu se se stroji loučil i Michal Moravec. „Tyto karosy byly ikony dopravního podniku. Fanouškům to trhá srdce, ale nedá se nic dělat, nové nízkopodlažní vozy budou ergonomičtější,“ svěřil se řidič autobusu. Ani tyto vyřazené vozy ale ještě nejdou do šrotu, většinou míří do jiných tuzemských měst.
V Brně se cestující tramvajemi ještě svezou
Pražské tramvaje v minulosti odkoupilo například Brno. Z celkem třiceti zakoupených vozů je jich zde v provozu už patnáct, nejčastěji na lince 10. Druhá půlka se na koleje postaví poté, co vozy projdou úpravou pro brněnské podmínky. Dva vozy poslouží na náhradní díly.
„Vozy, které jsme z pražského dopravního podniku nakoupili, jsou stále o deset let mladší než naše tramvaje typu T3. Jsou provozuschopné, zcela v pořádku a pomůžou nám na pár let vykrýt období do nákupu jiných vozů. Je to běžná praxe, i my jsme v minulosti prodávali například trolejbusy na Ukrajinu, o některé naše starší autobusy mají zájem sběratelé,“ okomentovala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Už nepojízdné tramvaje pak končí na zahradách nadšenců, v muzeích a jednu si, i s trenažérem, pořídil pražský Dům dětí a mládeže.