Pád zdi nádraží Vyšehrad nebyl podle policie trestným činem. Praha hledá cestu, jak budovu zabezpečit

Pražská policie při prověřování pádu části zdi historické budovy nádraží Vyšehrad nezjistila žádný trestný čin ani přestupek. České televizi to sdělil její mluvčí Jan Rybanský. Trestní oznámení na neznámého pachatele v této souvislosti podala Praha 2. Budova z počátku 20. století dlouhodobě chátrá. Její současný stav považuje městská část za kritický a ohrožující životy kolemjdoucích. Kvůli pádu zdi nechala uzavřít přilehlý chodník a část vozovky. Mluvčí městské části Andrea Zoulová uvedla, že budou dál pokračovat ve správních řízeních s vlastníkem.

„Vzhledem ke zjištěným skutečnostem jsme nezjistili podezření ze spáchání trestného činu nebo přestupku, a z tohoto důvodu byla věc založena ad acta,“ uvedl na dotaz ČT Rybanský.

Podle mluvčí Zoulové se městská část se závěry policie již seznámila. „Závěry Policie ČR respektujeme. Rozhodnutí orgánů činných v trestním řízení je pro nás jen potvrzením toho, že povinnosti vlastníka chátrající nemovité kulturní památky jsou s ohledem na aktuální legislativu prakticky nevymahatelné,“ sdělila ČT.

„I přes tuto skutečnost však budeme pokračovat po linii státní správy ve správních řízeních s vlastníkem nemovitosti, tak jak nám ukládá zákon,“ doplnila.

Stav památky řešila městská část ve správním řízení s vlastníkem už dříve, ale zatím neúspěšně. Kvůli havarijnímu stavu budovy nechala v roce 2021 uzavřít přilehlý chodník, letos kvůli pádu další časti zdi zábor rozšířila z chodníku přes vozovku k tramvajové zastávce. „Budova bývalého nádraží a její bezprostřední okolí je také pod zvýšeným dozorem městské policie,“ uvedla již dříve Zoulová.

Dohoda s majitelem nádraží je v nedohlednu

Objekt, který je v soukromých rukou od roku 2007, vlastní od začátku roku 2021 přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská společnost Miquelira Limited bez právního zastoupení v Česku. Magistrát hlavního města se chtěl se zástupci majitelů domluvit na odkupu budovy nebo na směně za městské pozemky.

Dosáhnout dohody se dosud nepodařilo. Důvodem byla v minulosti částka, kterou vlastník požadoval. Zástupci magistrátu dříve mluvili rovněž o možnosti vyvlastnění, ale ani o tom nebylo nikdy rozhodnuto.

Budova byla v roce 2000 prohlášena kulturní památkou. Investoři ji dříve plánovali přestavět, z plánu však i kvůli potížím prosadit projekt u památkářů sešlo. Objekt tak dlouhodobě chátrá. Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960 a nyní již obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v oblouku.