Pražská policie při prověřování pádu části zdi historické budovy nádraží Vyšehrad nezjistila žádný trestný čin ani přestupek. České televizi to sdělil její mluvčí Jan Rybanský. Trestní oznámení na neznámého pachatele v této souvislosti podala Praha 2. Budova z počátku 20. století dlouhodobě chátrá. Její současný stav považuje městská část za kritický a ohrožující životy kolemjdoucích. Kvůli pádu zdi nechala uzavřít přilehlý chodník a část vozovky. Mluvčí městské části Andrea Zoulová uvedla, že budou dál pokračovat ve správních řízeních s vlastníkem.
Pád zdi nádraží Vyšehrad nebyl podle policie trestným činem. Praha hledá cestu, jak budovu zabezpečit
„Vzhledem ke zjištěným skutečnostem jsme nezjistili podezření ze spáchání trestného činu nebo přestupku, a z tohoto důvodu byla věc založena ad acta,“ uvedl na dotaz ČT Rybanský.
Podle mluvčí Zoulové se městská část se závěry policie již seznámila. „Závěry Policie ČR respektujeme. Rozhodnutí orgánů činných v trestním řízení je pro nás jen potvrzením toho, že povinnosti vlastníka chátrající nemovité kulturní památky jsou s ohledem na aktuální legislativu prakticky nevymahatelné,“ sdělila ČT.
„I přes tuto skutečnost však budeme pokračovat po linii státní správy ve správních řízeních s vlastníkem nemovitosti, tak jak nám ukládá zákon,“ doplnila.
Stav památky řešila městská část ve správním řízení s vlastníkem už dříve, ale zatím neúspěšně. Kvůli havarijnímu stavu budovy nechala v roce 2021 uzavřít přilehlý chodník, letos kvůli pádu další časti zdi zábor rozšířila z chodníku přes vozovku k tramvajové zastávce. „Budova bývalého nádraží a její bezprostřední okolí je také pod zvýšeným dozorem městské policie,“ uvedla již dříve Zoulová.
Dohoda s majitelem nádraží je v nedohlednu
Objekt, který je v soukromých rukou od roku 2007, vlastní od začátku roku 2021 přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská společnost Miquelira Limited bez právního zastoupení v Česku. Magistrát hlavního města se chtěl se zástupci majitelů domluvit na odkupu budovy nebo na směně za městské pozemky.
Dosáhnout dohody se dosud nepodařilo. Důvodem byla v minulosti částka, kterou vlastník požadoval. Zástupci magistrátu dříve mluvili rovněž o možnosti vyvlastnění, ale ani o tom nebylo nikdy rozhodnuto.
Budova byla v roce 2000 prohlášena kulturní památkou. Investoři ji dříve plánovali přestavět, z plánu však i kvůli potížím prosadit projekt u památkářů sešlo. Objekt tak dlouhodobě chátrá. Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960 a nyní již obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v oblouku.