Návrh proměny hlavního nádraží v Praze je nejlepší možný, tvrdí náměstek. Řeší podle něj i budoucí nárůst cestujících

41 minut
Pražské hlavní nádraží se má v budoucnu výrazně proměnit. Hlavní město spolu se Správou železnic vybralo návrh na rekonstrukci
Zdroj: ČT24

Návrh kodaňského studia na podobu hlavního nádraží byl nejlepší možný, uvedl v pořadu Devadesátka ČT24 náměstek primátora hlavního města Prahy Petr Hlaváček (STAN). Dodal, že park byl zbaven nepřehledných prostor a otevírá velké možnosti.

Hlaváček zdůraznil, že jde o sdruženou akci tří investorů – města, které má v kompetenci Havlíčkovy sady, Dopravního podniku hlavního města Prahy, který má na starosti tramvaje, a Správy železnic, která má na starosti halu.

„Dohodli jsme se, že uděláme soutěž společnou, a je zřejmé, že to byl správný návrh, protože park, který se dotýká odbavovací haly, je zbaven nepřehledných prostor, otvírá velké možnosti pro lidi, aby se zde mohli pohybovat,“ podotkl Hlaváček. 

Na výtky, že odbavovací hala připomíná altán nebo haly na Blízkém východě či jihovýchodní Asii, Hlaváček podotkl, že architekti z dánského studia Henning Larsen Architects studovali historickou architekturu v Praze a všimli si „určité navýšenosti“ nebo velkého měřítka a použili to u nádraží. 

„Zároveň tvoří transparentní rovinu, která spojuje park s bývalou Fantovou budovou – v tom je ten návrh průlomový,“ dodal s tím, že například v Paříži i v jiných městech jsou podobné realizace v místě bývalých hal, které podobné prvky využívají, tedy krytý veřejný prostor.  

V případě interiéru Hlaváček zmínil, že návrh významně zachovává původní interiér architektky Aleny Šrámkové, kdy je transformovaný částečně do krytého veřejného prostranství. Návrh se pietně chová ke zbytku prostor, který inovuje a zbavuje je zbytečného množství obchodních ploch.

„Je to propojení současné ekologické architektury a evropského přístupu s českou tradicí,“ dodal s tím, že bude rovněž zajímavá debata především mezi investorem a památkáři. 

„Já rád upozorňuji na docela známý příklad pyramidy v Louvru, která byla z určitého pohledu drastickým vstupem do historického prostředí, ta stavba se dnes stala ikonickou,“ uvedl Hlaváček a poukázal na to, že nešlo jen o estetickou stránku, ale pyramida funkčně propojila celý podzemní areál galerie.

„V současné architektuře jde o to, jak budova slouží lidem, a nejen o to, aby se zachovalo všechno, co máme z nedávné minulosti,“ dodal s tím, že jde o pohyb lidí ve městě a jak prostor využívají. 

Podotkl, že nový návrh řeší i budoucí stav, kdy významně naroste počet cestujících. Zmínil také, že součástí expertiz byla i situace lidí bez domova, kteří na nádraží hledají útočiště. 

„Bylo to součástí debat. Z hlediska urbanismu a architektury jsou použity všechny legitimní možné nástroje, tedy přehlednost prostoru, odstranění bočních prostor a bezesporu na společnosti zbývá, aby se nadále o ty lidi aktivně starala,“ uvedl s tím, že do zahájení stavby zbývá několik let.  

„Není smyslem práce politiků někoho odněkud vyhnat, ale celý ten prostor moderovat a hledat vzájemné souznění, protože zároveň tam chtějí chodit bezpečně cestující a lidé, kteří se tam pohybují,“ uvedl. 

Kasl: Je to velkolepý počin

Předseda České komory architektů Jan Kasl zmínil, že ze tří finálních návrhů jde o ten nejlepší. „Provozní řešení – schéma toku cestujících, průhledů a totální změny Sherwoodu – je velmi dobré a otázka designu zastřešení je věc, která prodělá hodně změn,“ podotkl i v souvislosti s některými kritikami, že jde o „předraženou pergolu“. 

„Zrušení parkoviště a vytvoření toho velkého nástupního prostoru k Fantově budově je jistě velkolepý počin. Je jasné, že jen Dánové nebo cizinci mohli mít tu odvahu uříznout kus objektů manželů Šrámkových, architektů Dandy a Bočana. My Češi bychom k tomu těžko hledali odvahu, ale ono to odříznutí prostě pomůže,“ podotkl. 

V souvislosti s památkovou ochranou Kasl zmínil, že pomůže dialog. „Na druhou stranu jsme bohužel v situaci, kdy nám architektům památkáři vedou ruku a ty kompromisy jsou nešťastné,“ uvedl s tím, že by byl rád, kdyby památková péče stanovila kompromisy ochrany a dále se do práce architektům „nepletla.“

Doufá, že památkáři nebudou architektům z dánského ateliéru říkat, jak má který detail udělat. „To prostě nikde ve světě rozumně nefunguje,“ uvedl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...