Aby se nemuselo zpomalovat. Dopravní podnik opravil poruchové tramvaje 15T a chce zvrátit rozhodnutí Drážního úřadu

3 minuty
Události: Dopravní podnik opravil poruchové tramvaje 15T
Zdroj: ČT24

Pražské tramvaje 15T se zřejmě vyhnou nucenému snížení rychlosti. O omezení, které řidičům tramvají přikazovalo snížit rychlost ze 60 na 40 kilometrů v hodině, rozhodl Drážní úřad, ovšem nepravomocně. Rozhodnutí úřadu předcházely vážné problémy s koly strojů, která se za jízdy rozpadala. Dopravní podnik mezitím vozy upravil a snaží se úředníky přesvědčit, aby nařízení nezačalo platit.

Nehody tramvají 15T začal Drážní úřad vyšetřovat loni v říjnu; úřad také rozhodl o nuceném snížení rychlosti. To potvrdilo několik zdrojů, a i když oficiální místa věc nekomentovala, nikdo to ani nevyvrátil. Jenže celá věc proběhla tak, že se mohl dopravní podnik odvolat. To také udělal a teď hraje hlavně o čas.

„Dopravní podnik 20. prosince ukončil výměnu pryžových segmentů na všech vytipovaných 120 kolech. O tom jsme informovali Drážní úřad technickou zprávou. Je to další krok k eliminaci potenciálních závad,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková. Zda se objeví další problémy s koly tramvají 15T, to podle ní ukážou až další měsíce.

Zákulisní informace teď hovoří o tom, že Drážní úřad pravděpodobně ustoupí a rychlost tramvají neomezí. „Přicházejí v úvahu dvě možnosti, a to takzvaná autoremedura, že sami rozhodneme o odvolání, nebo celý spis pošleme odvolacímu orgánu, kterým je ministerstvo dopravy,“ reagoval mluvčí Drážního úřad Martin Novák.

Tramvaje měly vadné gumové prvky v kolech

K omezení rychlosti ze 60 na 40 kilometrů v hodině přistoupil Drážní úřad po sérii nehod, při kterých se kolo nejnovějšího a klíčového typu tramvaje pražského dopravního podniku doslova rozpadlo za jízdy. Většinou v malých rychlostech, takže bez zranění. Přesto to postupně upoutalo pozornost drážních vyšetřovatelů.

Oficiální vysvětlení zní, že jde o vadné gumové prvky v kolech. Ty jsou vlastně po celém obvodu kola, mezi obručí a nábojem; mají tlumit vibrace. Jenže výroba se nepovedla, velká část je ze špatného materiálu, a potom končí zdegradované a špatně tlumící.

„Gumové segmenty se nacházejí ve spáře mezi obručí a nábojem. Obruč se uvolní a pak má tendenci se sesout do stran,“ popsal už dříve vedoucí oprav tramvají dopravního podniku Milan Slunečko. Vykolejit pak podle něj může tramvaj v místě, kde jsou zejména bezžlábkové kolejnice.

Proto Drážní úřad nepravomocně rozhodl o snížení povolené rychlosti tramvají. Ve městě sice tramvaje jezdí rychlostí do padesáti kilometrů v hodně, ale na několika tratích z centra metropole na sídliště, třeba do Modřan, mají povolenou šedesátku. A využívaly ji. Poslední dobou se tam ale stále častěji objevují starší vozidla, které nahradily poruchové stroje 15T.

Zda Drážní úřad ustoupí a sám rozhodne o odvolání omezení, je sice pravděpodobné, ale ne jisté. Výsledek může záležet na každé další nehodě: třeba té z novoročního dopoledne, kdy v centru Prahy vykolejila další tramvaj stejného typu. Dopravní podnik ale uvedl, že to s koly nemělo nic společného, že chyba byla ve výhybce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
17. 12. 2025

Od ledna v Praze končí parkování pro elektroauta zdarma

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze od nového roku končí. Jejich majitelé budou platit polovinu toho, co vlastníci aut se spalovacími motory a získají možnost nákupu další parkovací karty platné pro všechny modré zóny. Plug-in hybridy pak přijdou o veškeré úlevy. Změna má vést mimo jiné k uvolnění místa pro rezidenty, což prosazovaly hlavně jednotlivé městské části. Bezplatné parkování elektroaut bylo během letošního roku ukončeno třeba v Plzni. Naopak zvýhodnění stále nabízejí například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
15. 12. 2025

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
13. 12. 2025

Pražští zastupitelé schválili rozpočet. Hřib a Pospíšil rezignovali z rady

Pražští zastupitelé na čtvrtečním zasedání schválili návrh rozpočtu města na rok 2026. Odhlasovali si také personální změny v radě. Z té odcházejí náměstci primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) a Zdeněk Hřib (Piráti), který zůstává v čele dozorčí rady pražského dopravního podniku a pražským zastupitelem. Zastupitelé také schválili převod 600 milionů korun Kongresovému centru Praha. Rozhoduje se i o směně pozemků pro Střední odbornou školu civilního letectví.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025

Vědci popsali v srdci Prahy pro Česko nové druhy lišejníků a hub

Mohlo by se zdát, že hustě osídlená území velkoměst jsou spíše pouštěmi než oázami. Ale výzkumy ukazují, že to tak není: metropole totiž vytvářejí zcela nové ekosystémy, které mohou nabízet příležitosti spoustě druhů. A podle nového výzkumu se to týká i Prahy.
10. 12. 2025
Načítání...