Pražské tramvaje 15T se zřejmě vyhnou nucenému snížení rychlosti. O omezení, které řidičům tramvají přikazovalo snížit rychlost ze 60 na 40 kilometrů v hodině, rozhodl Drážní úřad, ovšem nepravomocně. Rozhodnutí úřadu předcházely vážné problémy s koly strojů, která se za jízdy rozpadala. Dopravní podnik mezitím vozy upravil a snaží se úředníky přesvědčit, aby nařízení nezačalo platit.
Aby se nemuselo zpomalovat. Dopravní podnik opravil poruchové tramvaje 15T a chce zvrátit rozhodnutí Drážního úřadu
Nehody tramvají 15T začal Drážní úřad vyšetřovat loni v říjnu; úřad také rozhodl o nuceném snížení rychlosti. To potvrdilo několik zdrojů, a i když oficiální místa věc nekomentovala, nikdo to ani nevyvrátil. Jenže celá věc proběhla tak, že se mohl dopravní podnik odvolat. To také udělal a teď hraje hlavně o čas.
„Dopravní podnik 20. prosince ukončil výměnu pryžových segmentů na všech vytipovaných 120 kolech. O tom jsme informovali Drážní úřad technickou zprávou. Je to další krok k eliminaci potenciálních závad,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková. Zda se objeví další problémy s koly tramvají 15T, to podle ní ukážou až další měsíce.
Zákulisní informace teď hovoří o tom, že Drážní úřad pravděpodobně ustoupí a rychlost tramvají neomezí. „Přicházejí v úvahu dvě možnosti, a to takzvaná autoremedura, že sami rozhodneme o odvolání, nebo celý spis pošleme odvolacímu orgánu, kterým je ministerstvo dopravy,“ reagoval mluvčí Drážního úřad Martin Novák.
Tramvaje měly vadné gumové prvky v kolech
K omezení rychlosti ze 60 na 40 kilometrů v hodině přistoupil Drážní úřad po sérii nehod, při kterých se kolo nejnovějšího a klíčového typu tramvaje pražského dopravního podniku doslova rozpadlo za jízdy. Většinou v malých rychlostech, takže bez zranění. Přesto to postupně upoutalo pozornost drážních vyšetřovatelů.
Oficiální vysvětlení zní, že jde o vadné gumové prvky v kolech. Ty jsou vlastně po celém obvodu kola, mezi obručí a nábojem; mají tlumit vibrace. Jenže výroba se nepovedla, velká část je ze špatného materiálu, a potom končí zdegradované a špatně tlumící.
„Gumové segmenty se nacházejí ve spáře mezi obručí a nábojem. Obruč se uvolní a pak má tendenci se sesout do stran,“ popsal už dříve vedoucí oprav tramvají dopravního podniku Milan Slunečko. Vykolejit pak podle něj může tramvaj v místě, kde jsou zejména bezžlábkové kolejnice.
Proto Drážní úřad nepravomocně rozhodl o snížení povolené rychlosti tramvají. Ve městě sice tramvaje jezdí rychlostí do padesáti kilometrů v hodně, ale na několika tratích z centra metropole na sídliště, třeba do Modřan, mají povolenou šedesátku. A využívaly ji. Poslední dobou se tam ale stále častěji objevují starší vozidla, které nahradily poruchové stroje 15T.
Zda Drážní úřad ustoupí a sám rozhodne o odvolání omezení, je sice pravděpodobné, ale ne jisté. Výsledek může záležet na každé další nehodě: třeba té z novoročního dopoledne, kdy v centru Prahy vykolejila další tramvaj stejného typu. Dopravní podnik ale uvedl, že to s koly nemělo nic společného, že chyba byla ve výhybce.