V Uhersku na Pardubicku se dokončuje unikátní dopravní stavba. Jde o dálniční most přes železniční koridor, který silničáři postavili podél trati a poté obě části nad železnicí otočili. V Česku byla taková technologie použita poprvé. Nyní musí stavbaři ještě obě části mostu spojit. První automobily by tímto úsekem dálnice D35 měly projet do konce letošního roku.
Dvě části dálničního mostu v Uhersku od sebe dělí metr a půl. Spojí se do dvou týdnů
Silniční most leží na trase dálnice D35 z Časů do Ostrova. Způsob, jakým vzniká, byl v Česku využit vůbec poprvé. „Běžně se používá výsun mostu, otáčení je opravdu poměrně vzácná a unikátní technologie,“ popsal specialista na mostní konstrukce Vladimír Dubšík.
Dálniční most vede nad železničním koridorem z Prahy přes Pardubice, Olomouc až do Ostravy a Bohumína. Právě z toho důvodu se most stavěl podél trati. V opačném případě by totiž stavba výrazně zkomplikovala železniční dopravu mezi Čechy a Moravou.
I přes takový postup se ale musely vlaky na nějakou dobu zastavit. „Aktuálně je v místě zavedena jízda sníženou rychlostí do osmdesáti kilometrů za hodinu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Stavba klasickou metodou by zastavila vlaky na dlouhé měsíce
Správce stavby dálničního mostu Stanislav Král odhaduje, že kdyby se most stavěl klasickou technologií, musela by být železniční doprava na koridoru omezena na několik týdnů až měsíců. Propojení obou částí mostů dokončí stavbaři během dvou týdnů, zatím je od sebe stále dělí zhruba metr a půl.
„Samotné otáčení byl takový milník této stavby, který se nám podařilo překonat. V současné době nemáme žádné další vážnější komplikace,“ ujistil Král s tím, že otevření tohoto dálničního úseku je podle harmonogramu naplánováno na 22. prosince letošního roku.
Dálnici D35 však čeká další klíčová stavba - tunel Homole, který má vzniknout na úseku z Ostrova do Vysokého Mýta. Ředitelství silnic a dálnic už nyní chystá zadávací dokumentaci.