Potíže silničářů s mostem nad železničním koridorem v Uhersku zkomplikovaly provoz vlaků

Správa železnic v pondělí výrazně omezila dopravu na nádraží v Uhersku. Přes stanici, která leží na hlavní trati z Pardubic do České Třebové, nejezdily dvě hodiny kolem poledne vlaky vůbec, poté se rozjely, ale pouze po několika z pěti kolejí, které v Uhersku jsou. Od 18:30 byl provoz obnoven. O opatření požádalo Ředitelství silnic a dálnic kvůli potížím s mostem, který nad nádražím bude stát. Most bude součástí dálnice D35. Podle mluvčího silničářů poklesla konstrukce mostu, nikoli však bezprostředně nad kolejemi.

České dráhy zavedly mezi Moravany a Zámrskem náhradní dopravu, část dálkových vlaků odklonily po paralelní trati přes Hradec Králové a dva spoje Pendolino v části trasy zrušily.

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla silničáři po expertním průzkumu stavu stavby a statickém přepočtu umožnili od 16:00 obnovení provozu na dvou vzdálenějších kolejích pro průjezd vlaků rychlostí deset kilometrů v hodině. Další čtyři koleje v dosahu stavby byly stále z bezpečnostních důvodů mimo provoz. Po zajištění stavby byl provoz obnoven plně.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy mohly odpoledne vlaky místem projíždět jen sníženou rychlostí.

Omezení zpozdilo vlaky i o hodiny

Některé vlaky kvůli komplikacím v Uhersku nabraly zpoždění i několik hodin. Například na olomouckém nádraží to zkomplikovalo cestu hlavně lidem, kteří cestovali na Slovensko, na spoj čekali i čtyři hodiny.

Kvůli přerušení provozu byla mezi stanicemi Zámrsk a Moravany a zpět zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava. „Některé vlaky jely odklonem, ty měly zpoždění v řádu desítek minut. Část jsme nahradili autobusy,“ okomentovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. 

Nad nádražím v Uhersku budou v budoucnu jezdit auta po dálnici D35. Pětikolejnou stanici budou překonávat po mostě, který staví Ředitelství silnic a dálnic. To také požádalo Správu železnic, aby na trati zastavila provoz. Konstrukce ale nevzniká přímo nad tratí, nemůže se tedy zřítit, jako se to stalo ve Studénce.

„Při betonáži mostu došlo k poklesu konstrukce. Betonáž přitom neprobíhá přímo nad tratí páteřního koridoru. Opatření má preventivní bezpečnostní důvod,“ ozřejmil. „Veškerou stavební činnost na tomto objektu jsme zastavili,“ doplnil mluvčí silničářů.

Dálniční most nad železniční tratí u Uherska je atypickou a komplikovanou stavbou. Dálnice D35 povede v místě opěr asi jedenáct metrů nad nynějším terénem tak, aby byla dodržena podjezdná výška železniční tratě. Konstrukci bude tvořit střední komorový nosník o třech polích s rozpětím 50, 72 a 50 metrů.

V současnosti staví ŘSD dva úseky dálnice D35 v Pardubickém kraji. První, od Opatovic nad Labem k obci Časy, by měl být hotový již letos. Navazující úsek Časy–Ostrov – jehož součástí bude i uherská estakáda – chce ŘSD zprovoznit příští rok v létě.

Rýdl nechtěl zatím spekulovat, zda se to s ohledem na poslední události nezmění. „Zda to bude znamenat prodloužení dokončení a zprovoznění nebo například navýšení ceny, to je v tuto chvíli velmi, velmi předčasné,“ zdůraznil.

Opatrnost silničářů a železničářů kvůli problémům se stavbou přemostění železničního koridoru je žádoucí. Právě zřícení mostu bylo příčinou nejtragičtější železniční nehody, která se v Česku stala v tomto století. V srpnu 2008 narazil vlak ve Studénce do konstrukce, která se zřítila během stavby. Při nehodě zahynulo osm lidí.