Bezpečnost a rychlost jízdy v Českém Krumlově znovu kontrolují radary

Studio ČT24: Radary mají zklidnit provoz ve městech (zdroj: ČT24)

Tři silniční úseky v Českém Krumlově opět kontrolují radary. Zařízení na měření rychlosti vedení města znovu nainstalovalo zhruba po roční pauze. Jejich fungování se tam osvědčilo. Vybrané peníze pak poslouží dalšímu rozvoji. Inspirují se tím i další města.

Radary v Krumlově jsou nově například v Budějovické ulici na příjezdu od Českých Budějovic do Českého Krumlova. Tam často bývá silný provoz, a tak v úseku mezi prvním a druhým kruhovým objezdem instalovali radarový systém. Úsek je dlouhý přibližně 150 až dvě stě metrů. Řidiči na něm musejí zpomalit.

Celkem jsou radary v Českém Krumlově na třech místech. Kromě Budějovické ulice ještě na Objížďkové, Chvalšinské. Radarový systém nově umožňuje i měření rychlosti motorkářů.

V minulosti radary za rok zaznamenaly celkem 21 tisíc přestupků řidičů, kteří nedodrželi nejvyšší povolenou rychlost. Město vybralo na pokutách více než devět milionů korun. Nyní chce dopravu v Českém Krumlově zklidnit. Zároveň chce přispět k větší bezpečnosti chodců a dalších účastníků provozu. „Já budu jen rád, pokud vybereme co nejméně na pokutách a osvědčí se, že řidiči u nás jezdí správně,“ řekl starosta Českého Krumlova Alexandr Nogrády (ANO).

„Myslím si, že jiným způsobem nelze zabezpečit to, aby v celém tom úseku řidiči dodržovali rychlost,“ podotkl jihočeský koordinátor BESIP Václav Kovář. Připomněl, že na těchto silnicích je velké klesání a loni tam došlo ke smrtelné nehodě. „Já si myslím, že má smysl provoz sledovat,“ dodal.

O zavedení měřených úseků nyní uvažuje také českobudějovická radnice. Zatím tam existuje jeden takzvaný informační radar. Ten je umístěný při příjezdu do města ze Srubce. Časem by se tam ale mohly začít vybírat klasické pokuty, stejně jako v Českém Krumlově. Radnice chce také více hlídat průjezd na červenou.

Radary naopak nemají v Táboře. Podle starosty Štěpána Pavlíka (Tábor 2020) proto, že město není průjezdnou obcí na nějakém hlavním tahu. Analýzy podle něj ukazují, že investice do takových zařízení nejsou efektivní.

Například na Vysočině se úseková rychlost měří hned na desítce míst, podle policistů je to jedna z mála metod, jak zabránit velké rychlosti.