Zemřel režisér Jan Schmidt. Autor Osady havranů patřil k Nové vlně šedesátých let

2 minuty
Zemřel režisér Jan Schmidt
Zdroj: ČT24

Ve věku pětaosmdesáti let zemřel režisér Jan Schmidt, který byl jedním z představitelů takzvané Nové vlny československé kinematografie šedesátých let. Natočil filmy Osada Havranů, Volání rodu nebo televizní seriál Stříbrná paruka. Pro Českou televizi zpracoval i pohádkový příběh Nevěsta s nejkrásnějšíma očima s Milanem Kňažkem v hlavní roli.

„Byl to dobrý kamarád. Jeho smrt mě velmi zasáhla. Byli jsme kamarádi dlouhá léta, potkali jsme se poprvé v roce 1957 na FAMU, společně jsme bydleli na koleji a pak celý život žili vedle sebe,“ vzpomínal na Schmidta kameraman Ivan Šlapeta.

Jan Schmidt se narodil v roce 1934 a dětství prožil ve východočeském Náchodě. Jeho vrstevníkem a spolužákem byl režisér Miloš Forman, Schmidt se podílel jako druhý režisér na jeho oscarovém snímku Amadeus.

Z Náchoda se Schmidt znal také se spisovatelem Josefem Škvoreckým. K filmu ho přivedl spisovatel a vedoucí skautského oddílu Vratislav Blažek, který je podepsaný mimo jiné pod snímkem Starci na chmelu.

Schmidtova rodina byla po převratu v roce 1948 perzekvována. Přesto se Schmidt, který se zprvu pokoušel o studium medicíny, dostal v roce 1957 na pražskou FAMU do ročníku Otakara Vávry. Jeho spolužáky byli Jiří Menzel, Evald Schorm a Věra Chytilová. Právě oni vytvářeli filmovou Novou vlnu.

Schmidt rád spolupracoval s přítelem Juráčkem

Za svůj život natočil Schmidt celkem šestnáct celovečerních filmů. Už za studií vytvořil tandem se scenáristou Pavlem Juráčkem a svými prvními filmy se absurdním humorem vypořádávali s dědictvím padesátých let. Zatímco Černobílá Sylva (1961) ještě byla zábavnou satirou na socialistický realismus, za následující snímek Postava k podpírání (1963) se autoři setkali se silnou kritikou z vyšších míst a oba dočasně ztratili přístup k autorské tvorbě. 

„Ne že by nám nebylo nic svaté, ale najednou se začaly zpochybňovat tehdejší hodnoty. Když jsem to tenkrát ukazoval profíkům, ti nám dali, že kálíme do vlastního hnízda,“ vzpomínal před deseti lety Schmidt v dokumentu Zlatá šedesátá.

Schmidt strávil následující roky na vojně, kde točil pro Československý armádní film, nicméně jeho pohled na armádní každodennost mu nakonec vynesl možnost natáčet vděčnější sportovní filmy.

Později spolu Juráček a Schmidt natočili nevšední postapokalyptickou science fiction Konec srpna v hotelu Ozon (1965). Po kontroverzním přijetí snímku Jan Schmidt musel přijmout kompromis a natočit v koprodukci se Sovětským svazem romanticko-dobrodružný snímek Kolonie Lanfieri (1968). Jehož realizace probíhala na Kavkaze, kde štáb zastihla srpnová invaze. 

Období normalizace znemožnilo Schmidtovi další spolupráci s Pavlem Juráčkem a po několikaleté odmlce se režisér zaměřil na dobrodružné a kriminální snímky. Z nich diváky zaujala především pravěká trilogie na motivy románů Eduarda Štorcha (Osada havranů, Na veliké řece, Volání rodu).

„Když nás v 70. letech posílali do háje, tak Jirka Menzel říkal, že je to trest boží. To, co se s námi stalo, to muselo přijít. Je to trest boží. Protože uvažte, my jsme zažili nejkrásnější dobu české kinematografie. A my jsme v té době mohli točit své vlastní filmy. Co ještě chcete víc?“ zhodnotil Schmidt v dokumentu Zlatá šedesátá.

K autorské tvorbě se Jan Schmidt vrátil v devadesátých letech další reminiscencí na léta padesátá Vracenky (1991). Poté natočil ještě pohádku Jak si zasloužit princeznu (1994). Pokus zrealizovat vrcholný Juráčkův scénář Situace vlka v drsných podmínkách daleké Aljašky však ztroskotal uprostřed natáčení.

Režisér Schmidt zemřel v pátek 27. září po dlouhé nemoci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
před 19 hhodinami

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
před 21 hhodinami

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
28. 3. 2025

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
28. 3. 2025

Minisérie Adolescent pomáhá dospět rodičům

Minisérie Adolescent o třináctiletém chlapci obviněném z vraždy spolužačky se zdá být víc než jen diváckým hitem. Britský premiér Keir Starmer mluví o nebezpečných mladých mužích sledujících internet, rodiče zjišťují, proč emoji červené pilulky ohrožuje jejich děti.
27. 3. 2025

Prahu miluju, říká Bill Skarsgård. Tentokrát v ní uváznul při natáčení V pasti

I do českých kin se chystá americký thriller V pasti s Anthony Hopkinsem a Billem Skarsgårdem v hlavních rolích. Remake argentinského snímku 4x4 tvůrci představili osobně i v Praze, producentsky se na něm podílel mimo jiné český filmař Petr Jákl.
27. 3. 2025

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025
Načítání...