Recenze: Jodie Fosterová ve Hře peněz nešvindluje

Na počátku prázdnin přichází do kin další koukatelné finanční drama kombinované s mediálním thrillerem. Kombinace je to výživná a mix stejně atraktivní jako dobře souznící hvězdný tandem George Clooney – Julia Robertsová, s nímž drží krok i sympaťák se zbraní, který vlastně není zločincem, britský import Jack O'Connell. Hru peněz s nimi rozehrává jistou rukou coby režisérka Jodie Fosterová.

Filmové příběhy, zasazené do světa peněz, jsou divácky vděčné, neboť se (v intenzitě, jež nemusí být vždy přímo úměrná výši bankovního konta) nějak dotýkají každého z nás.

Koho by nezajímalo, kdy už někdo (jestli vůbec někdo) přistřihne finančnímu žralokovi Gordonu Gekkovi z Wall Streetu (1987) ploutev, kdo by se nechtěl nechat poučit Vlkem z Wall Streetu (2013) Jordanem Belfortem, jak za tři minuty vydělat dvanáct mega nebo prodat propisku, či kdo by neměl zájem seznámit se s trikem čtyř outsiderů, kteří v Sázce na nejistotu (2015) vybrali portmonky hlavounům z Wall Streetu, což způsobilo světovou finanční krizi. Od července v českých kinech se k nim přiřadila i Hra peněz.

The show must go on

Roztočí se při živém vysílání populární televizní show suveréna Lee Gatese (George Clooney), který se chystá zábavně vysvětlit kolaps společnosti Ibis, jejíž akcie ještě nedávno doporučoval a která, zřejmě v důsledku anomálie počítačového algoritmu, přišla ve vteřině o osm set milionů a své investory stáhla s sebou. S nějakou tou ztrátou se přece musí vždycky počítat, ale „the show must go on“!

Julia Robertsová
Zdroj: Falcon

Jenomže pak se v záběru kamery číslo dvě nečekaně objevil rozhořčený mladý muž s pistolí a vestou vycpanou semtexem, který způsobil, že Gatesovi zvadl make-up, žralokům z Wall Streetu se zvedl adrenalin a televizní stanici FNN sledovanost, o jaké se Leeovi ani producentce a režisérce pořadu (Julia Robertsová) nesnilo.

Co by byla hra bez herců

Jodie Fosterová už není drahnou dobu pouze skvělá herečka (Taxikář, Znásilnění, Mlčení jehňátek), ale také producentka a režisérka, která to vcelku úspěšně vyzkoušela hlavně v žánru dramatu (Človíček Tate) nebo psychodramatu (Pan Bobr). Tentokrát sebejistě vstoupila na půdu thrilleru, kde opět vsadila na v zásadě jednoduchou (a tudíž srozumitelnou) dramatickou zápletku, slušný, byť s kredibilitou (zejména v manifestačně pouličním závěru) lehce zápolící scénář, ale zejména na pečlivě vybraný casting.

George Clooney
Zdroj: Falcon

Vévodí mu charismatický televizní okecávač George Clooney, který dělá všechno co umí, aby jeho charakterová proměna působila věrohodně. Z režie mu v tom vydatně pomáhá hlas Julie Robertsové, která se necpe do záběru, a přesto je její přítomnost patrná a nezastupitelná. A na place se k nim připojuje rozhněvaný mladík Jack O'Connell, jenž sympaticky ztělesňuje part oběti, která si přišla pro odpověď a je stále jasnější, že si ji také zaslouží.

Očekavané, ale ne odbyté

Hra peněz přináší jednoduchý příběh, v němž zoufalý čin zruinovaného naivy vyvolá až lehce kouzelnou proměnu cynického egocentristy. Je to story s docela očekávaným průběhem, která nicméně drží pohromadě, logiku fauluje jen mírně účelově, nedělá vám díru do hlavy s odbornou terminologií, nepřehání to se stopáží (a k tomu si lehce pohrává s reálným časem).

A i když – třeba ve srovnání se Sázkou na nejistotu – inklinuje spíše k zábavné fabulaci nežli k hlubší sondě, nepůsobí zbytečně nebo odbytě. Ani značná míra předvídatelnosti, spějící k nevyhnutelnému finále, tu není důvodem k nudě, a navíc ve vás může evokovat stejnou otázku, jakou pokládá oběť systému Kylu Gatesovi a televizním kamerám: „Je tohle fér?“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 3 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...