Recenze: Bratislava dala Praze lekci operního humoru. Vivat Beláček!

Operní soubor Slovenského národního divadla zavítal do Prahy. V rámci Festivalu hudebního divadla Opera 2017 uvedl v Národním divadle tři jednoaktovky Giacoma Pucciniho. Nejvíce se z operních trojčat známých jakoTriptych povedla komedie Gianni Schicchi, v níž exceluje Gustáv Beláček. Snad byli přítomni tvůrci pražských komediálních inscenací, které se v poslední době vůbec nevydařily. Pokud ne, měli by zajet do Bratislavy.

Je to skoro sto let, kdy měly v Metropolitní opeře v New Yorku premiéry tři krátké opery Giacoma Pucciniho Plášť, Sestra Angelika a Gianni Schicchi. Maestro, který již měl za sebou Bohému, Toscu i Madame Butterfly, mínil svůj triptych jako, a to je třeba zdůraznit, uspořádanou trojici. Přesto tak opery nebývají vždy hrány.

V Bratislavě sice nastudovali všechny tři kusy, avšak změnili jejich pořadí. Jak to někdy bývá, když se předělává Puccini, nevyplatilo se. Porušila se při tom logická návaznost tří žánrově odlišných, kontrastních her, v níž spočívá díl umělecké působivosti Triptychu.

Opera Sestra Angelika
Zdroj: Slovenské národné divadlo/Anton Sládek

Zahájení večera Sestrou Angelikou potíž není, obzvlášť oplývá-li takovou atmosférou, jako v bratislavském nastudování. Běloskvoucí kulisy a kostýmy společně se svícením, které zřejmě v prostorách bratislavského divadla vypadá lépe, dávají vzniknout hře se světlem, jež dobře provází tragický příběh ženy, která porodila nemanželské dítě a za trest od něj byla svou urozenou rodinnou odloučena a odeslána do kláštera.

Zpracování kazí nápad s mrtvým synem sestry Angeliky, který prvoplánově bloumá jevištěm. Asi jakási reminiscence jeho matky, která ale v té době není přítomna na pódiu… Příliš nevyšel ani závěrečný obraz zjevení panenky Marie, již doprovází i muži mávající křídly, což je v ženském klášteře matoucí. Zřejmě andělé? Poznat to příliš nejde.

Mária Porubčinová (vlevo) a Jitka Sapara-Fischerová
Zdroj: Slovenské národné divadlo/Anton Sládek

Titulní roli zazpívala Mária Porubčinová. Hlavní přednost jejího vitálního sopránu spočívá ve vysoké poloze, kde je velmi obratný a silný. Roli má dobře promyšlenou i z psychologického hlediska, dramatičtěji než bývá zvykem. Chválit je na místě také Jitku Saparu-Fischerovou, která coby kněžna upoutala temným altem s mrazivým výrazem.

Dojem kazily četné rytmické nepřesnosti a nejednotnost ansámblů včetně sboru. Dirigent Rastislav Štúr přitom dával nástupy jasně a pěvcům na pódiu se věnoval. Rozbahnělý dojem, snad způsobený jinými dispozicemi pódia, než na jaké jsou bratislavští umělci zvyklí, vydržel po celou první operu, které proto dominovala komorní scéna sestry Angeliky s kněžnou. Dobrou práci odvedl Štúr s orchestrem, který hrál celý večer přesně a předvedl několik opravdu vydařených gradací.

Nevýrazný plášť

Po první přestávce na pódium připlula loď a s ní krátká tragédie Plášť. Vražedný milostný trojúhelník Sergeje Tolstova, Miroslava Dvorského a Adriany Kohútkové, jejíž pěveckou techniku a vřelost hlasového projevu je radost poslouchat, byl pojat konvenčně až neinvenčně. Vedlejší postavy i přístavní prostředí působily nepřesvědčivě, nenámořnicky, nálada z pódia prosakovala jen několik krátkých chvil. Pěvci v hlavních rolích se neměli k čemu rozehrát a výsledkem byly spíše šablony než autentické bytosti.

Opera Plášť
Zdroj: Slovenské národné divadlo/Anton Sládek

Režiséru Romanu Polákovi se naopak skvěle vydařila závěrečná komická aktovka. U lůžka zemřelého florentského boháče se schází příbuzní, aby truchlili a nabývali dědictví. Když zjistí, že stařík vše odkázal klášteru, propukne hysterie. Na pomoc jim přichází mazaný sedlák Gianni Schicchi, který ale myslí také na sebe a svou dceru a pozůstalé tak úplně nepotěší.

Na rozdíl od obecenstva. Inscenace je jednoduše, ale suverénně zrežírována, oplývá tempem i konverzačním vtipem a činí zadost úžasné, humorné hudební partituře i zábavnému libretu. Panoptikální famílie pozůstávající z dobře zahraných, typizovaných postav vrší zdařilé vtipy a pražským Národním divadlem rezonuje málo známý zvuk – smích.

Lekce operního humoru Gustáva Beláčka

Přede všemi za to může temperamentem sršící Gustáv Beláček v titulní roli, který předvedl bez přehánění herecké i pěvecké mistrovství. Krásu operního zpěvu mísí s až činoherními prvky, ale volně a přirozeně, bez jakéhokoliv znaku námahy či předstírání. Okouzlený posluchač mu věří každé parlando a po skončení představení začne přemítat, kdy naposledy viděl na jevištích Národního divadla tak komediálně disponovaného pěvce.

Opera Gianni Schicchi
Zdroj: Slovenské národné divadlo/Anton Sládek

Důvodem ale není nedostatek talentu lidí, kteří v Praze vystupují. Komediální opery premiérované v poslední době v Národním divadle, třeba Popelka, Poprask v opeře nebo Orfeus v podsvětí, se nezdařily kvůli inscenátorům. Bratislavští kumštýři jim dali nekompromisní lekci operního humoru. Právě proto se také Festival hudebního divadla pořádá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...