Pandemie přenesla kulturu na ulici, internet a do bytů 12. 12. 2024 | Zdroj: ČTK, ČT24
V prosinci 2019 se objevily v Číně první znepokojivé zmínky o nové nemoci, na jaře následujícího roku se proti pandemii covidu-19 už pokoušelo opevnit také Česko. Nouzový stav znemožnil přímý přístup také ke kultuře. Umělci proto hledali cesty, jak dál tvořit pro lidi. I pro mnoho Čechů se umění stalo způsobem, jak se zabavit a odvést myšlenky od frustrujících zpráv.
Pandemie znamenala méně kultury, ale více tvořivosti, jak umění dostat k lidem
V průzkumu agentury ppm factum ze srpna 2020, tedy zhruba půl roku od začátku pandemie v Česku, uvedlo čtyřiapadesát procent Čechů, že jim chybí návštěva kulturních akcí. Umělci v té době hledali různé alternativy a zapojovali se do aktivit i mimo kulturu, třeba šití roušek
Divadelníci hráli před (polo)prázdnými hledišti nebo živě i ze záznamu on-line. Částečně zdarma, částečně je lidé mohli podpořit koupí virtuálních lístků. Vznikly platformy jako Dramox, které nabízely streamy představení
K průkopníkům internetového vysílání inscenací patřil v Česku novocirkusový Cirk La Putyka, který se zapojil do projektu Televize Naživo s ambicí vysílat čtyřiadvacet hodin denně divadelní a hudební tvorbu. Soubor přišel i s výdejním okénkem kultury nebo telefonní ústřednou, kam si lidé mohli zavolat pro radost
Hledaly se i cesty zprostředkování hudby. Pozornost vzbudilo, když na benefičním koncertu České filharmonie měli hráči na žesťové a dechové nástroje roušky s otvorem na zip pro ústa
Umělci své produkce přestěhovali na ulici a na další místa pod širým nebem, hrálo se i pod okny nemocnic bez možnosti návštěv a uzavřených domovů pro seniory. Jako třeba Marek Ztracený na nádvoří Domova Clementas v Janovicích nad Úhlavou
Také galerie a muzea vymýšlely další způsoby, jak své výstavy dostat k lidem i jinak než jen prostřednictvím internetu. Pokud to dispozice umožnovala, instalovaly díla tak, aby si je zájemci mohli prohlédnout oknem, nebo ve výstavní prostory proměnily výlohy. V Hranicích na Přerovsku pro výstavu posloužily výlepové plochy ve městě
Lockdowny a další omezení, které jim bránili jít za kulturou, si Češi vynahrazovali často vlastní tvořivostí. Přibyla i řada on-line kurzů od malování po zpěv. Pětina mládeže (12 až 17 let) z průzkumu společnosti Generali Česká pojišťovna po roce pandemie tvrdila, že se naučila hrát na hudební nástroj. Byť třeba na dálku
Výzkum Mendelovy univerzity v Brně z července 2020 ukázal, že právě koníčky pomáhaly Čechům zvládat nejvíce dobu nouzového stavu. A také je zabavilo sledování filmů a seriálů – což se odrazilo v zájmu o streamovací platformy, vzpamatovávání z pandemie bylo pro kina pak o to těžší. Za pandemie se ale otevřela třeba autokina
Více se četlo, i když minimálně podle zjištění Národní knihovny z roku 2022 se knih nekupovalo nijak výrazněji více než před pandemií. Zejména v první vlně ale vzrostl zájem o tituly, které pojednávaly o různých jiných pandemiích, jako Mor Alberta Camuse, Láska za časů cholery od Garcíi Márqueze nebo Bílá nemoc od Karla Čapka
A pandemie ovlivňovala – jako téma – i nově vznikající kulturní projekty. Třeba Česká televize hned na jaře 2020 uvedla komediální minisérii Láska v čase korony. Herci z ostravského Divadla Mír zase natočili satirický seriál sKORO NA mizině. Humorná reflexe toho, do jaké situace se dostala kultura, zaznamenala na YouTube nebývalý divácký úspěch