Nominace na Ceny české filmové kritiky vede snímek Přišla v noci

Nejvíce šancí na zisk Cen české filmové kritiky za rok 2023 má hororově laděná komedie Přišla v noci. Následují ji rodinný animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo a výpravné historické drama Úsvit. Všechny tři snímky se také utkají o hlavní cenu pro nejlepší film. Nominace na Ceny české filmové kritiky si celkem vysloužilo osmnáct titulů. Vítězové budou oznámeni 3. února v přímém přenosu České televize.

Přišla v noci je společným režijním dílem Tomáše Pavlíčka, oceněného v minulosti už Cenou české filmové kritiky za scénář filmu Chata na prodej, a celovečerně debutujícího Jana Vejnara. Vypráví o svérázné šedesátnici, která vtrhne do života svého syna a jeho přítelkyně. Hororově stylizovaná komedie vznikla v nízkorozpočtových podmínkách a čeští kritici a kritičky výsledek ocenili nominacemi za scénář, režii a film, a také za herecké výkony Simony Pekové a Jiřího Rendla.

Loutkový snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo vypráví o Tondovi, jehož tělo svítí, jeho rodičích a kamarádce Slávce, která se přistěhuje do jeho podivuhodného domu. Autor snímku Filip Pošivač se může stát tvůrcem filmu roku i nejlepším režisérem, ale také držitelem ceny za audiovizuální počin, a to díky vizuálnímu řešení snímku. Pošivačovo jméno se objevilo i v nominacích na objev roku. V této kategorii mu konkurují Denis Šafařík, autor povídkového filmu z jednoho domu O malých věcech, a Albert Hospodářský, který natočil Brutální vedro.

Česká kritika nominacemi vyzdvihla také výpravné historické drama Úsvit v režii Matěje Chlupáčka. Snímek se odehrává v baťovském městě Svit pod Vysokými Tatrami ve třicátých letech minulého století, promlouvá však o některých z problémů současnosti. V jeho jádru stojí téma přijímání jinakosti reprezentované intersexualitou. Úsvit posbíral nominace za nejlepší film, režii, scénář Mira Šifry a herecký výkon Elišky Křenkové.

Herecké ceny může získat Rázlová či Prachař

Jednu nominaci si díky scénáři Alice Nellis vysloužilo detektivní drama Němá tajemství otevírající téma afázie. Scenáristickou kategorii s ním sdílejí snímky Přišla v noci a Úsvit.

V hereckých kategoriích vynikla vedle titulu Přišla v noci také tragikomedie Tancuj Matyldo, za kterou je nominovaný Karel Roden i Regina Rázlová. Představili se v rolích ženy s Alzheimerovou chorobou a jejího syna. Hereckou nominaci si vysloužil rovněž David Prachař za svůj výkon v adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.

Ceny české filmové kritiky vyhlásily i nominace za dokumentární tvorbu. Veronika Lišková se v Návštěvnících vydala do komunity na Špicberkách. Vít Klusák a Marika Pecháčková ve snímku Velké nic mapovali život v Česku za covidové pandemie. Slovenští filmaři Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík natočili příběh Světloplachost z ukrajinského Charkova během ostřelování při ruské invazi.

Snímek Světloplachost vznikl v koprodukci České televize, stejně jako většina titulů nominovaných na Ceny české filmové kritiky za rok 2023.

V kategorii Audiovizuální počin si vedle zmíněného animátora Filipa Pošivače konkurují tvůrci science fiction Bod obnovy – ocenění může získat jak Ondřej Lipenský za scénografii, tak Michal Křeček za vizuální efekty.

Nominacím za krátký film dominuje animovaná tvorba. Studentským Oscarem oceněná Darja Kaščejevová pokračuje ve snímku Electra v analýze rodinných vztahů. Philippe Kastner v příběhu Deniska umřela vzpomíná na vztah k milovanému psovi a Natálie Durchánková zaujala animovaným dokumentem Přes střepy o překonání traumatu ze sexuálního násilí.

V kategorii Mimo kino, oceňující televizní, on-line a jiné počiny neuvedené primárně v kinodistribuci, bodovala tvorba České televize se dvěma seriály z televizního zákulisí: komediálním počinem Dobré ráno, Brno! Jana Prušinovského a nelichotivým pohledem do minulosti v sérii Volha Jana Pachla. Trojici nominací doplňuje minisérie #annaismissing režiséra Pavla Soukupa a scenáristky Lucie Kryzové, hlavním tématem jsou on-line kultura a s ní spojená rizika. Ke zhlédnutí byla v programu VOD Voyo.