Pozici favorita v cenách Oscar za rok 2023 potvrdilo drama Oppenhemier. Snímek o vzniku atomové bomby se stal nejlepším filmem, má rovněž cenu za režii pro Christophera Nolana a herce Cilliana Murphyho a Roberta Downeyho Jr. Další herecké Oscary patří Emmě Stoneové z Chudáčků a Da’Vine Joy Randolphové za Zimní prázdniny. Ocenění Oppenheimera je návratem blockbusterů na oscarové výsluní. Téma války v 96. ročníku poměrně rezonovalo, mimo jiné v ocenění dokumentu z obléhaného ukrajinského Mariupolu, který přinesl Ukrajině prvního Oscara v historii.
Nejvíce Oscarů posbíral Oppenheimer, téma války cenami rezonovalo
Favorizovaný Oppenheimer vstupoval do večera se třinácti nominacemi, odchází se sedmi soškami.
Režisér snímku Christopher Nolan má důvodů k oslavě hned několik. Tituly tvůrce trilogie Temný rytíř či Počátku byly na Oscara už několikrát nominovány, přesto nikdy nezvítězil v žádné z oscarových kategorií – až doteď. Díky Oppenheimerovi se může těšit z Oscara za režii a za nejlepší film.
Při dících adresovaných akademikům zmínil Nolan více než stoletou historii kinematografie. „Nevím, kam se tato neuvěřitelná cesta bude ubírat dál. Ale vědět, že si myslíte, že jsem její významnou součástí, pro mě znamená celý svět,“ přiznal.
Cillian Murphy věnoval cenu mírotvůrcům
Oppenheimer posbíral také sošky za střih, kameru a hudbu. A dvakrát bodoval v hereckých kategoriích. K novým majitelům zlaté sošky patří Cillian Murphy, představitel teoretického fyzika, který sehrál zásadní roli při sestrojení atomové bomby.
„Natočili jsme film o muži, který vymyslel atomovou bombu. Ať už v dobrém, nebo ve zlém, všichni žijeme ve světě Roberta Oppenheimera,“ řekl Murphy ve své děkovné řeči. „Takže bych cenu rád věnoval všem mírotvorcům,“ pokračoval.
Mezi herci ve vedlejší roli vynikl Robert Downy Jr., který ztvárnil ve filmu Oppenheimer admirála Lewise Strausse, zakládajícího člena americké komise pro atomovou energii a politického soupeře hlavního hrdiny. Downey byl poprvé nominován na Oscara na začátku devadesátých let za titulní roli legendárního komika v životopisném dramatu Chaplin. Pak ale jeho kariéru přerušily problémy se závislostí na drogách, která už je minulostí.
„Chtěl bych poděkovat svému příšernému dětství a Akademii, v tomto pořadí,“ zažertoval syn z filmařské rodiny. Následně poděkoval své ženě, filmové producentce Susan, která ho prý našla jako „vrčící zvířátko ze záchranné stanice“.
Po letech uspěl blockbuster
Vítězství Oppenheimera podle kritiků znamená, že Oscara za nejlepší film po delší době získal blockbuster. Oppenheimer s necelou miliardou tržeb znamená pro kasovní trhák úspěch, jaký takový snímek podle agentury AP nezažil desetiletí. Filmem s více než stomilionovými tržbami v dolarech, který naposledy získal prestižní ocenění, bylo Argo Bena Afflecka v roce 2012.
Bližší Oppenheimerovi, pokud jde o tržby z pokladen kin, je ale Pán prstenů: Návrat krále. Závěr fantasy trilogie vydělal přes miliardu dolarů a odnesl si jedenáct Oscarů.
Vkus akademiků jinak upřednostňuje skromnější a nezávisle produkované snímky, jako byly Moonlight, Země Nomádů, Tvář vody či loňský vítěz Všechno, všude, najednou.
Nejlepší herečky jsou Randolphová a Stoneová
Oscara pro herečku ve vedlejší roli převzala Da’Vine Joy Randolphová za Zimní prázdniny. V příběhu z prostředí internátní školy hrála kuchařku, která ztratila syna ve válce. „Tak dlouho jsem chtěla být jiná a teď jsem si uvědomila, že prostě musím být sama sebou. Děkuji, že jste mě přijali,“ převzala dojatě svého prvního Oscara.
V případě Oscara pro nejlepší herečku v hlavní roli nedošlo k dovršení historického prvenství, když nevyhrála Lily Gladstoneová. Byla totiž první ženou s kořeny mezi domorodými americkými kmeny nominovanou na Oscara. Nominaci si vysloužila za ztvárnění jedné z hlavních rolí ve snímku Zabijáci rozkvetlého měsíce, který zachycuje vraždění původních obyvatel státu Oklahoma na začátku dvacátého století.
Vítězkou je ale Emma Stoneová z Chudáčků, feministické fantasy zasazené do steampunkového světa mutantů a šovinistů. Snímku režírovanému Yorgosem Lanthimosem se dařilo ještě ve vizuálních kategoriích.
Oscara mají za masky i výpravu a také kostýmy, tuto sošku předával nahý rapper a wrestler John Cena, jako fíkový listu mu sloužila obálka se jménem vítěze. Šlo o narážku na půl století starou scénu z Oscarů, kdy při předávání ceny Elizabeth Taylorové přeběhl přes pódium nahý fotograf a galerista Robert Opel, přičemž zdviženými prsty ukazoval symbol míru.
Podle nejlepšího adaptovaného scénáře se natočila Americká fikce, která upozorňuje na stereotypy spojené s lidmi tmavé pleti. Nejlepší původní scénář napsala autorská a partnerská dvojice Arthur Harari a Justine Trietová pro Anatomii pádu, drama jedné rodiny s kriminální zápletkou.
Přál bych si ten film nenatočit, řekl filmař z Mariupolu
Silný moment přineslo předávání historicky prvního Oscara pro Ukrajinu za celovečerní dokument 20 dní v Mariupolu. Ukrajinský novinář Mstyslav Černov natáčel během ruské invaze v obléhaném městě jako jeden z posledních novinářů. „Pravděpodobně budu prvním režisérem, který zde řekne, že si přeji, abych tento film nikdy nenatočil,“ uvedl.
„Přál bych si, abych to mohl vyměnit za to, že Rusko nikdy nezaútočí na Ukrajinu, nikdy nebude okupovat naše města.“ Dodal, že nemůže sice změnit historii, ale jako filmař se nejen on může postarat o to, aby „lidé z Mariupolu a ti, kteří položili své životy, nikdy nebyli zapomenuti“.
Z krátkometrážních dokumentů zvítězila Poslední opravna hudebních nástrojů, memento služby kdysi rozšířené po celých Spojených státech.
Zaostřeno na války
Téma války rezonovalo i v dalších kategorích. Mezi krátkými „animáky“ zvítězil příběh War Is Over! (Válka skončila) odkazující na slogan proti zapojení Spojených států do konfliktu ve Vietnamu. Podtitul snímku hlásá, že inspirací byla hudba Johnna Lennona a Yoko Ono. Syn slavných umělců Sean Ono Lennon, který spolu s oscarovými laureáty přišel na pódium, požádal publikum, aby jeho jednadevadesátileté matce popřálo ke Dni matek. A diváci v Dolby Theatre mu vyhověli.
Nejlepším celovečerním animovaným filmem loňského roku je Chlapec a volavka od Hajaa Mijazakiho. Japonský nestor animace se v částečně autobiografickém titulu vyrovnává s traumaty druhé světové války.
Ke světovému konfliktu se vrací i hororová Godzilla Minus One, kde obří netvor povstane z jaderného spadu po shození atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki. S přispěním nejlepších vizuálních efektů.
V kategorii zahraničních filmů uspěla Zóna zájmu. Rovněž se vztahuje k válce – tentokrát druhé světové. Mrazivé drama se zaměřuje na velitele koncentračního tábora v Osvětimi. Britský režisér Jonathan Glazer v děkovné řeči zmínil válku Hamásu s Izraelem.
Mezi kandidáty na cizojazyčný film i letos chyběl český uchazeč, snímek Bratři o odbojové skupině bratří Mašínů se nedostal do užšího výběru, který předcházel nominacím.
Oscar za krátký hraný film je prvním oscarovým uspěchem pro mnohokrát nominovaného filmaře Wese Andersona. Tvůrce snímků jako Fantastický pan Lišák, Grandhotel Budapešť nebo Psí ostrov uspěl s adaptací povídky Roalda Dahla o hazardním hráči Podivuhodný příběh Henryho Sugara.
Stávka filmový průmysl utlumila, Barbenheimer nakopnul
O vítězích Oscarů rozhoduje zhruba deset a půl tisíc členů Akademie filmového umění a věd. Tentokrát hodnotili sezonu poznamenanou téměř půlroční stávkou v Hollywoodu. Herecké a scenáristické odbory se zasazovaly za vyšší podíl na ziscích ze streamovacích platforem či zavedení pravidel pro využívání umělé inteligence. Jejich požadavky byly vyslyšeny.
Protesty ale značně zpomalily továrnu na sny, méně práce znamenaly pro další profese navázané na filmový průmysl. Ztráty v důsledku omezení či zastavení produkcí vyčíslili odborníci na šest až sedm miliard dolarů. Pozastaveno bylo nejen natáčení, ale i některé premiéry. Odklad se dotkl třeba druhé části sci-fi Duna či závěru série Mission: Impossible.
Naopak motor filmového průmyslu, který se stále klopýtavě rozbíhá po ztrátách z období pandemie covidu-19, roztočil celosvětově nečekaný letní souboj dvou odlišných titulů: Barbie a Oppenheimer. Jejich kasovní špičkování v kinech přineslo celkově téměř dvě a půl miliardy dolarů.
Problém s Barbie
Očekávalo se, že takzvaný Barbenheimer se zopakuje i během Oscarů. Ale to se nestalo – Barbie zůstala při rozdávání sošek téměř opomenuta, až na cenu za nejlepší filmovou píseň (What Was I Made For? od Billie Eilish a Finnease O'Connella).
Už po vyhlášení nominací se řešilo, že trháku loňského roku nevěnují akademici náležitou pozornost. Titulní představitelka Margot Robbieová totiž v pětici nominovaných hereček chyběla, což někteří brali jako záměrné opomenutí feministické fantazie. Zvlášť když za režii neměla šanci získat Oscara ani režisérka tohoto snímku Grega Gerwigová. A naopak Ryan Gosling za ztvárnění Kena nominován byl.
Večer provázely vtipy i protesty
Americká filmová akademie zlaté sošky uděluje od roku 1929. Večer v sále Dolby Theatre Hollywood moderoval jako loni, a dohromady už počtvrté, komik Jimmy Kimmel.
Na úvod pochválil loňský kasovní trhák Barbie, že „plastovou panenku, kterou už nikdo nemá rád“ přetvořil ve feministickou ikonu. Před tímto filmem byla větší šance, že moje žena koupí naší dceři červený Marlborky, neodpustil si následně vtípek.
Narážel také na dlouhou stopáž některých nominovaných titulů, zejména tříhodinový epos Martina Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce. „Za dobu, kterou vám zabere sledování, byste mohli jet do Oklahomy a vyřešit ty vraždy,“ navrhnul.
Kimmel neopomenul ani loňskou stávku herců a scenáristů v Hollywoodu. „Díky historické dohodě se herci už nemusí obávat, že je nahradí umělá inteligence. Mohou se vrátit k obavám, že je nahradí mladší a atraktivnější lidé,“ podotkl.
Zareagoval také na vyjádření exprezidenta Donalda Trumpa, který během ceremoniálu Kimmela kritizoval.
Filmovou slávu využili k protestům propalestinští demonstranti, kteří brzdili dopravu v okolí Dolby Theatre. „Zatímco se díváte, padají bomby,“ upozorňoval jeden z transparentů na konflikt v Pásmu Gazy. Také někteří tvůrci přítomní v sále, třeba zpěvačka Billie Eilish nebo filmař Mark Ruffalo, si připnuli červené odznáčky vyzývající k příměří v Gaze.
Anticeny pro Medvídka Pú, Megan Foxovou i Stallonea
V předstihu před nejlepšími filmy loňského roku byly vybrány ty nejhorší. Anticeny Zlatá malina ovládl Medvídek Pú: Krev a med, hororová verze příběhu o oblíbené postavičce literatury pro děti. Řežba ve Stokorcovém lese od britského režiséra a scenáristy Rhyse Frake-Waterfielda uspěla v pěti kategoriích, včetně té pro nejhorší film. Týdeník Variety o hororovém Medvídkovi Pú napsal, že „nedokáže naplnit ani ta nejzákladnější očekávání“.
V hereckých kategoriích přibyla Zlatá malina do vitríny takových hvězd, jako jsou Sylvester Stallone či Megan Foxová. Oba si ji vysloužili za role elitních žoldáků v akčním spektáklu Expend4bles: Postr4datelní. Foxová obdržela navíc ještě další Malinu za thriller Johnny & Clyde, kde se objevila coby zločinecká šéfka.
Ocenění pro nominované z předešlých ročníků, kteří se „posunuli k lepšímu“, si odnáší Fran Drescherová. Herečka známá ze sitcomu Chůva k pohledání si nominaci vysloužila v roce 1998 za romanci Kosmetička a zvíře. Reputaci si ale loni napravila coby prezidentka amerických hereckých odborů (SAG-AFTRA) během stávky herců a scenáristů, která téměř na půl roku ochromila Hollywood.
O vítězích Zlatých malin hlasuje více než tisíc členů z celého světa.