Patriarchát versus Barbie? Nominace na Oscara řeší „Ken“, Hillary Clintonová i Whoopi Goldbergová

Největší divácký hit roku 2023, nejvýdělečnější trhák režírovaný ženou a fenomén, který obarvil kina narůžovo. Úspěšné tažení filmu Barbie přibrzdily až nominace na Oscara. Těch sice snímek získal osm, ale nezaznělo ani jméno titulní herecké představitelky Margot Robbieové, ani režisérky Grety Gerwigové. Kritické reakce se ptají, jestli opomenutí feministické fantazie nepotvrdilo fungování patriarchátu. Zklamání vyjádřil „Ken“ Ryan Gossling či politička Hillary Clintonová. Naopak herečka Whoopi Goldbergová podotkla, že všichni vyhrát prostě nemůžou.

Letošní oscarový výběr nemá jasného favorita, nicméně počtem třinácti nominací vede Oppenheimer. Očekávalo se, jestli i cílová rovinka prestižního filmového ocenění podpoří souboj mezi tímto dramatem o „otci atomové bomby“ a snímkem Barbie, který pro změnu otřese růžovým světem obklopujícím ikonickou panenku.

Jejich letní přetahovaná v kinech, která „Barbenheimer“ nasazovala často i do společných projekcí, zafungovala jako dobrý marketingový tahák a celosvětově publikum v biografech, potýkajících se s úbytkem návštěvnického zájmu, přiměla utratit přes dvě miliardy dolarů. Kamarádská rivalita tedy oběma filmům pomohla, a pokud záměrem oscarových nominací bylo ještě zvýšit napětí, pak to vyšlo, ale nejspíš ne podle představ.

Na nejlepší film podle Oscarů jsou nominovány oba tituly. Ale zatímco Oppenheimer si vysloužil i nominaci za titulní roli pro Cilliana Murphyho a za režii pro Christophera Nolana, Barbie v těchto kategoriích navzdory očekáváním ostrouhala. Odměněn byl ale Ken, tedy jeho herecký představitel Ryan Gosling ve vedlejší roli.

Víc než Kenough

Na opomenutí režisérky filmového hitu a své herecké kolegyně reagoval Gosling jednoznačně. „Není Kena bez Barbie a není filmu Barbie bez Grety Gerwigové a Margot Robbieové, dvou lidí, kteří jsou nejvíce zodpovědní za tento celosvětově úspěšný film, jenž se zapsal do dějin,“ prohlásil. „Bez jejich talentu, odvahy a geniality by nikdo z filmu nemohl získat uznání. Říct, že jsem zklamaný, že nejsou nominovány ve svých kategoriích, by bylo slabé slovo,“ dodal.

Vyjádřil se rovněž komik a moderátor letošního oscarového ceremoniálu Jimmy Kimmel. Ve své talk show zavtipkoval, že nominování Goslinga za Kena, a naopak vynechání Robbieové a Gerwigové je „tak trochu zápletkou filmu Barbie“, kde hlavní hrdinka z feministické utopie naráží na reálný, méně růžový svět, kde spíš vládnou Kenové.

V podobném duchu reagovala na sociálních sítích i třeba aktivistka Shannon Wattsová. „Greta Gerwigová natočila kritikou uznávaný, kulturně hluboký, feministický film o Barbie a patriarchátu, který vydělal miliardu dolarů v pokladnách kin,“ připomněla. „Nominaci na Oscara získal... Ken.“

Šílenství na internetu pak vyvolalo, když se do debaty zapojila bývalá první dáma a později neúspěšná kandidátka na americkou prezidentku Hillary Clintonová. Na platformě X napsala: „Greto a Margot, přestože může mrzet, když vyhrajete v návštěvnosti, ale neodnesete si domů zlato, miliony vašich fanoušků vás milují. Obě jste mnohem víc než Kenough.“ Tímto výrazem odkázala na konstatování (I am Kenough), které nosí ve filmu na mikině Ken a které vzniklo spojením jeho jména a slova „enough“, tedy „dost“. A na závěr připojila #HillaryBarbie.

Každý nevyhrává, připomíná Goldbergová

Slyšet jsou i ti, kdo považují reakce na oscarové nominace za bouři ve sklenici vody. Třeba herečka Whoopi Goldbergová – držitelka Oscara za romantického Ducha, moderátorka několika ročníků a někdejší členka správní rady Akademie filmového umění a věd, jež Oscary uděluje. Podotkla, že hlasování není záležitostí „žádné elity“, ale všech členů. Konkrétně o výsledcích v kategorii režie jich rozhoduje na pět set.

Že Gerwigová a Robbieová nedostaly šanci na cenu, nepovažuje za záměrné opomenutí. Vysvětlení je podle ní mnohem méně konspirativní. „Nedostanete všechno, co chcete dostat,“ podotkla. „Není to žádné ignorování. Ne každý dostane cenu a filmy jsou subjektivní. Filmy, které máte rádi, nemusí mít rádi lidé, kteří hlasují,“ uvedla.

Z filmu Barbie
Zdroj: Warner Bros.

Nelze popřít, že filmařského talentu Grety Gerwigové si Akademie od začátku její kariéry všímá. Gerwigová samostatně dosud režírovala tři filmy, všechny se objevily v nominacích na Oscary. V kategorii nejlepší režie její jméno, pravda, figurovalo jen v případě debutu Lady Bird, ovšem za scénář byla nominována jak díky tomuto příběhu o zmatcích dospívání, tak následující adaptaci románu Malé ženy. A sošku za scénář si může odnést i za Barbie, spolu se svým manželem Noahem Baumbachem.

Ovšem i v této kategorii se mluví o nedocenění Barbie. Snímek byl totiž zařazen do adaptovaných, nikoliv originálních scénářů. „Ať už to bylo z důvodu slepoty vůči invenci scénáře, nebo jen hloupě rigidní, výkonný výbor scenáristické sekce Akademie uvedl, že film vychází z již existující postavy, tedy panenky,“ nesouhlasí třeba filmová kritička Caryn Jamesová z BBC.

Ani Margot Robbiová nemusí odejít z vyhlašování vítězů úplně s prázdnou, pokud se Barbie stane nejlepším filmem. Podílela se na něm totiž také jako producentka. Jak Robbieová, tak Gerwigová zatím „kauzu“ nechávají bez komentáře.

Příliš růžové?

Rozhodnutí akademiků – navíc pod vlivem tématu filmu Barbie – nicméně opět zintenzivnilo kritické hlasy, že Akademie dlouhodobě přehlíží ženy za kamerou a filmy s výraznými ženskými rolemi. Gerwigová byla teprve pátou ženou nominovanou za režii, když se v roce 2018 díky filmu Lady Bird do této kategorie dostala. Sošku za nejlepší režii vyhrála předtím pouze Kathryn Bigelowá za válečné drama Smrt čeká všude (2008). Další režisérky ocenil Oscar až v nedávných letech: Chloé Zhaovou (za Zemi nomádů) a Jane Campionovou (za Sílu psa).

„Byla Barbie prostě příliš růžová?“ ptá se recenzentka z deníku Los Angeles. Podle BBC akademici snímek odmítly jako „popcornový film za miliardu dolarů, přestože je zároveň vtipnou, podvratnou kulturní výpovědí“.

Možnou otázku, zda svou roli mohl sehrát sexismus, zpochybní fakt, že v nominacích na nejlepší režii žena nechybí, jen jiná než režisérka Barbie. Christopheru Nolanovi, Martinu Scorsesemu, Jonathanu Glazeovi a Yorgu Lanthimosovi konkuruje francouzská filmařka Justine Trietová, která loni natočila soudní drama Anatomie pádu. Akademie by mohla kontrovat také poukázáním na rekord v nominacích na nejlepší film, kde se ve výběrové desítce poprvé objevili tři kandidáti režírovaní ženami – vedle Anatomie pádu a Barbie ještě Minulé životy od Celine Songové.

Efekt rozmanitosti a očekávání

Podle kritika Jakeho Coylea z agentury AP k pravděpodobným faktorům, který možná rozhodl o nominačním osudu Barbie, patří stále více mezinárodní složení filmové akademie. Částečně i proto, aby se dostálo požadavkům na co největší rozmanitost hlasujících, jsou její členové rozptýleni po celém světě. Letos došly hlasy z rekordního počtu devadesáti tří zemí. „To mohlo potenciálně zvýhodnit filmaře z Evropy, jako jsou Trietová, Lanthimos a Glazer,“ míní Coyle.

Uškodit mohla také přílišná očekávání. Ne ve vlivu na akademiky, ale na míru reakcí po zveřejnění nominací. Gerwigová i Robbieová se objevily v nominacích na nejlepší režii a herečku ve většině předoscarových ocenění, včetně Zlatých globů, které jsou považovány za lakmusový papírek Oscarů. To mohlo mnohé namlsat.

Barbie
Zdroj: Warner Bros.

Stejně jako kasovní úspěch. Nová cena za komerčně nejúspěšnější film, kterou Zlaté glóby odměnily Barbie místo za nejlepší komedii, je podle kritiky BBC lacinou útěchou. V předchozím ročníku Oscarů byli z nominací na režii vynecháni James Cameron a Joseph Kosinski, tedy také tvůrci kritiky chválených blockbusterů. Shodou okolností pokračování dvou filmových hitů: Avatara a Top Gunu. Bráno to může být jako důkaz, že Barbie se nikdo nesnaží ukřivdit, stejně jako potvrzení, že komerčně úspěšné tituly jsou při oscarovém posuzování v nevýhodě.

Nejmenovaný člen nebo členka Akademie pro magazín People připustil, že Barbie stál hlasy právě pocit nevyhnutelného úspěchu. „Myslím, že popularita toho filmu způsobila, že si (akademici) řekli: ‚No jo, lidi na to šli. Pojďme projevit trochu pozornosti jiným filmům,‘“ cituje akademika časopis.

Tento zdroj z Akademie také podotkl, že „do oči bijící“ vynechání Robbieové a Gerwigové z nominací na nejlepší herečku a režisérku považuje za příklad „vrcholného patriarchátu“. Dodal, že navíc komedie si v hlasování tradičně nevedou dobře. „A tohle je film, který, ano, byl komedií a vydělal přes miliardu dolarů. Jak můžete režisérovi nepřiznat zásluhy?“ diví se.

Zafunguje bumerang?

Každopádně diskuse kolem (ne)nominace Barbie slibuje, že předávání Oscarů 10. března by mohlo být ještě dramatické a zhatit cestu Oppenheimera ke korunovaci. Přestože jeho prvenství v nominacích z něj neudělalo jednoznačného favorita ani tak, minimálně počtem nominací se zdají být ve hře také fantasy Chudáčci, kriminální drama Zabijáci rozkvetlého měsíce i životopisný snímek o skladateli Leonardu Bernsteinovi Maestro.

A opomenutí někdy může zafungovat jako bumerang. Když byl třeba Ben Affleck překvapivě vynechán z nominací za režii snímku Argo z roku 2012, hlasující se zmobilizovali a dosáhl na sošku za nejlepší film. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 21 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...