„Dokázali jsme to. Dohoda za více než miliardu dolarů,“ napsala na sociální sítě hvězda seriálu Chůva k pohledání a především prezidentka amerického odborového svazu herců SAG-AFTRA Fran Drescherová. Předběžná dohoda by měla ve čtvrtek o půlnoci (v pátek ráno středoevropského času) ukončit 118 dní trvající hereckou stávku v Hollywoodu. S požadavky zahrnující vyšší podíl na ziscích ze streamovacích platforem a pravidla pro využívání umělé inteligence se herci připojili ke dřívější stávce scenáristů. Společné protesty ochromily americký zábavní průmysl.
Po scenáristech dosáhli dohody i stávkující herci, Hollywood se po půlroce může vrátit k práci
Konec sporů o pracovních podmínkách se rýsuje po více než půlroce. Vyjednávací výbor hereckých odborů jednomyslně podpořil dohodu se společnostmi jako Walt Disney či Netflix. Podrobnosti o vyjednaných ústupcích SAG-AFTRA nezveřejnila, ale výbor uvedl, že tříletá kolektivní smlouva „má hodnotu více než jednu miliardu dolarů“.
Ujednání má zahrnovat mimo jiné zvýšení minimální mzdy. Osmdesát procent odborářů má nyní průměrný plat v přepočtu padesát tisíc korun. Součástí dohody jsou také příspěvky na zdravotní a penzijní pojištění a ujednání řeší rovněž dva body, které se pro uzavření dohody ukázaly největší překážkou.
Jedním je vyšší podíl pro herce na ziscích ze streamingu. Podobně jako scenáristé i herci se ohrazovali, že filmy a seriály uváděné na streamovacích platformách jim nezaručují stejné platby, s jakými mohli počítat v době rozkvětu televizního vysílání.
Herce rovněž znepokojil rychlý nástup umělé inteligence a možnosti jejího využití ve filmovém a televizním průmyslu. Obávali se, že budou nahrazeni „digitálními dvojníky“, a poukazovali na nedostatečnou ochranu proti neoprávněnému používání snímků generovaných AI. Nová kolektivní smlouva tyto regule nastavuje.
Největší dvojitý protest od šedesátých let
„Dospěli jsme ke smlouvě, která umožní členům SAG-AFTRA ze všech kategorií budovat si stabilní kariéru,“ uvedl svaz. Dohodu musí posvětit ještě vedení a následné hlasování více než sto šedesáti tisíc členů. Ratifikace se očekává během několika týdnů.
Aliance filmových a televizních producentů (AMPTP), která vyjednávala jménem studií, označila dohodu za „nové paradigma“, díky němuž odbory dosáhly „největších zisků ze smluv“ ve své historii. A dodala, že se „těší, až se průmysl vrátí k vyprávění velkých příběhů“.
Těžce vybojovaná dohoda ukončuje jedno z nejvypjatějších období pracovněprávních konfliktů v Hollywoodu a historicky nejdelší stávku herců. Produkci v plném rozsahu budou moci studia obnovit poprvé od května, kdy do stávky vstoupili scenáristé. V polovině července s k nim pak přidaly herecké odbory. Šlo o první dvojitý protest v továrně na sny od šedesátých let.
Herce v trvání na požadavcích podporovaly jak slovně, tak finančně i velké hvězdy, třeba George Clooney, Jennifer Lawrencová, Arnold Schwarzenegger či Oprah Winfreyová. Meryl Streepová vyzvala vedení odborů, aby se nespokojilo s ničím menším než „převratnou dohodou“.
Miliardové ztráty a odložené premiéry
Zatímco scenáristé k dohodě dospěli v září a mohli se tak vrátit ke psaní, herci ve vyjednávání nadále pokračovali. Ztráty v důsledku omezení či zastavení produkcí vyčíslují odborníci na šest až sedm miliard dolarů. Americký statistický úřad práce informoval, že od loňského jara bylo v zábavním průmyslu a v oblasti zvukových záznamů zrušeno více než čtyřicet pět tisíc pracovních míst.
Situace zasáhla do práce nejen stávkujících profesí. Snížení příjmu znamenaly stávky i pro další obory navázané na filmový průmysl, od členů štábů, jako jsou rekvizitáři či kostyméři, až po například firmy dodávající květiny. Společnost FilmLA, která zajišťuje povolení k natáčení, uvedla, že produkce scénářů v týdnu od 29. října klesla o téměř osmdesát procent oproti stejnému období před rokem.
Studia k uzavření dohody motivovala snaha zachránit aktuální televizní sezonu a filmové plány na příští rok. Tím spíš, že filmový byznys se ještě pořádně nevzpamatoval z následků, které na výši tržeb zanechalo uzavření kin během pandemie covidu-19. A odložené premiéry znamenají méně potenciálních trháků, jež by mohly diváky přilákat do kin.
V důsledku neúspěšných jednání s odbory muselo být odloženo například uvedení druhé části sci-fi Duna, které sice už bylo natočeno, ale od stávkujících herců se nedalo čekat, že by se zapojili do propagace snímku. Až na rok 2025 se odsunuly premiéry závěrečného filmu série Mission: Impossible či Disneyho remake animované Sněhurky. Televizní stanice musely kvůli nedostatku nových projektů zaplnit podzimní programy reprízami či reality show.