Písně Taylor Swiftové, Billie Eilish, Harryho Stylese či Boba Dylana nebo kapely Pearl Jam se vrací na TikTok. Vydavatelství Universal Music Group (UMG), které skladby spravuje, se totiž se sociální sítí podařilo dohodnout na nové smlouvě. Právě kvůli neshodám hudba, k níž drží práva UMG, začátkem února z TikToku zmizela.
Na TikTok se dohodou s UMG vrátila hudba Swiftové, Billie Eilish či Dylana
Největší nahrávací společnost Universal Music ovládá přibližně třetinu světového hudebního trhu. TikTok, vlastněný čínskou firmou ByteDance, má celosvětově podle výzkumné společnosti Statista více než 1,5 miliardy aktivních uživatelů měsíčně.
Smlouva s TikTokem o využívání tvorby hudebníků ze stáje UMG vypršela na konci ledna. Podpis další zbrzdily neshody ohledně podmínek týkajících se bezpečí uživatelů v kyberprostoru nebo přístupu k melodiím vytvořeným umělou inteligencí.
Zákaz, který lze porušit
Uživatelé TikToku tak mohli zapomenout, že by ke svým klipům přidaly skladby Harryho Stylese, rappera Drakea či kapel Pearl Jam a ABBA.
I když, upozorňuje týdeník Variety, nebylo nouze o umělce, kteří zákaz porušili, ať už neoficiálně, nebo pomocí oficiální kličky – jako třeba Taylor Swiftová s novým albem The Tortured Poets Department. Současná největší hudební hvězda vlastní autorská práva ke svým nahrávkám na základě smlouvy s Universal z roku 2018 a může kontrolovat, kde jsou její písně dostupné, uvádí Financial Times.
Marketingový nástroj, který platí málo
Aplikace pro krátká videa TikTok je pro hudební průmysl cenným marketingovým a propagačním nástrojem. Podle společnosti Midia Research posluchači mezi 16 a 19 lety ve Spojených státech nejčastěji objevují hudbu právě na TikToku, a to častěji než na YouTube a hudebních streamovacích službách.
TikTok pomáhá „dělat“ hity i třeba nastartovat kariéru začínajících umělců. A zejména méně známí hudebníci či menší labely by dlouhodobější výpadek svých skladeb z nabídky TikToku silněji pocítili na svých příjmech. Velké hvězdy se s takovým omezením srovnají lépe.
Společnost Universal Music však tvrdí, že její umělci a autoři písní dostávají jen zlomek toho, co do kasy UMG chodí od ostatních velkých platforem sociálních médií. Hudební vydavatelství uvedlo, že TikTok představuje jedno procento jeho ročních příjmů, tedy asi 110 milionů dolarů v roce 2023. Naproti tomu YouTube podle společnosti Midia zaplatil hudebnímu průmyslu za 12 měsíců končících v červnu 2022 z obsahu vytvářeného uživateli 1,8 miliardy dolarů.
UGM v prohlášení slibuje, že společná dohoda představuje novou éru spolupráce, která pomůže „umělcům a autorům písní pod hlavičkou UMG rozvíjet jejich tvůrčí a komerční potenciál“ a přinese „lepší finanční ohodnocení“. V nejbližší době má prý dojít k realizaci „nových monetizačních příležitostí s využitím rostoucích možností elektronického obchodu TikToku“.
Obavy z AI přetrvávají
Když se v posledních týdnech obnovila jednání o licencích, hlavním sporným bodem zůstávala umělá inteligence. Společnost Universal se ohrazovala, že TikTok je „zaplaven“ nahrávkami vytvořenými umělou inteligencí, včetně písní, které uživatelé vytvářejí s pomocí AI.
To má nová smlouva napravit. „TikTok se také zavázal spolupracovat s UMG na odstranění neautorizované hudby generované umělou inteligencí z platformy a také na vývoji nástrojů pro zlepšení uvádění interpretů a autorů,“ uvádí vydavatelství.
Obavy z umělé inteligence v komunitě hudebních tvůrců rostou. V dubnu nezisková skupina s názvem Artist Rights Alliance zveřejnila otevřený dopis, ve kterém vyzývá k odpovědnému používání této technologie.
Skupina více než dvou set hudebníků a autorů písní se obrátila na technologické společnosti a digitální hudební služby s požadavkem, aby se zavázaly, že nebudou nasazovat umělou inteligenci způsobem, který by „podkopával nebo nahrazoval lidské umění autorů a umělců nebo nám upíral spravedlivou odměnu za naši práci“.
„Nová smlouva se soustředí na hodnotu hudby, nadřazenost lidského umění a dobré podmínky uměleckého společenství,“ ujistil generální ředitel UMG Lucian Grainge a dodal, že se těší na další spolupráci s TikTokem.
Obdobné prohlášení vydal rovněž šéf TikToku Show Zi Chew. Platforma je podle něj „odhodlaná spolupracovat na podpoře hodnot, objevování a propagování úžasných umělců a skladatelů pod UMG“.
Divadlo, kde se čekal happy end
Znalci hudební branže po začátku rozkolu mezi UGM a TikTokem poznamenávali, že dřív nebo později k dohodě dojde. Urovnat se podařilo ostatně i spor, po němž společnost Warner Music v roce 2008 stáhla z YouTube tisíce hudebních videoklipů. K návratu po devítiměsíční pauze napomohl slib videoportálu, že se bude s vydavatelstvím dělit o příjmy z reklamy.
Spolupráce je totiž v těchto případech pro obě strany výhodná. Velké hudební společnosti vydělávají miliardy dolarů ročně díky licenčním poplatkům od streamovacích služeb a skupin sociálních médií.
Podobné teatrální roztržky velkých korporací jsou tak „filmem, který už jsme viděli“ a nejspíš ještě uvidíme, protože – jak poznamenal dříve deník The New York Times – v širším pohledu jde o hledání rovnováhy mezi inovacemi technologických společností a požadavky hudebního průmyslu, který si chce udržet kontrolu a platby za licence. A tento balanc se hledá už poslední dvě dekády.