Ticho místo skladeb Swiftové či Pearl Jam. Universal Music Group se nedohodl s TikTokem na používání hudby

Sociální síť TikTok odstranila ze své databáze hudbu, k níž drží práva Universal Music Group (UMG). Hudební vydavatelství rozhoduje například o skladbách Taylor Swiftové, Harryho Stylese, Drakea či kapel Pearl Jam a ABBA. Smlouva s TikTokem o využívání tvorby hudebníků ze stáje UMG vypršela na konci ledna. Současná tahanice je pokračováním dlouhodobého sporu v hudebním průmyslu.

Ve čtvrtek TikTok potvrdil, že odstranil hudbu, na niž drží práva americká společnost Universal Music Group – největší hudební společnost na světě. Tisíce skladeb začaly mizet postupně. Magazín Rolling Stone uvádí, že ve výsledcích vyhledávání se přestaly objevovat oficiální verze nahrávek vlastněných UMG jako Cruel Summer od Taylor Swiftové či Get Him Back od Olivie Rodrigové.

Už publikovaná videa s hudbou pod licencí UMG jsou na platformě nyní dostupná bez zvuku, píše list The New York Times. Původní hudební podkres nahradilo upozornění, že zvuk byl odstraněn z důvodu omezení autorských práv. Ani sami umělci nemohou používat své vlastní skladby. Ticho tak vystřídalo hudbu kupříkladu v několika videích Justina Biebera, včetně živého vystoupení, na němž zpívá hit Yummy.

Zároveň oficiálně nedošlo k žádnému oznámení, jak rozsáhlé změny se dají čekat, jestli se odstraňování dotkne všech nahrávek ze správy UMG. Celý proces pravděpodobně potrvá několik dní.

Obě strany se navzájem viní z chamtivosti

Zástupci obou stran sporu rovněž odmítli uvést, zda vyjednávání o prodloužení smlouvy pokračují. Svůj postoj nicméně dávali v posledních dnech najevo veřejně.

TikTok vlastněný čínskou společností ByteDance ve své reakci ve středu označil rozhodnutí vydavatelství smlouvu neprodlužovat za „smutné a politováníhodné“. UMG podle TikToku staví svoji chamtivost nad zájmy umělců a hudebníků. „Universal se rozhodl odmítnout silnou podporu platformy s více než miliardou uživatelů, která slouží jako bezplatný prostředek propagace a objevování talentů,“ míní sociální síť.

Argument o vděčnosti umělců a autorů za „bezplatnou propagaci“ považuje UMG za „žalostně zastaralý“. „TikTok je ve výsledku byznysem postaveným na hudbě, který ale neplatí férový podíl za její užívání,“ tvrdí vydavatelství. V otevřeném dopise, zveřejněném ještě před vypršením smlouvy, podotklo, že TikTok by měl finančně kompenzovat používání hudby podobně, jako to v současnosti dělají ostatní platformy sociálních médií.

„Společnost TikTok navrhla vyplácet našim umělcům a autorům písní sazbu, která je zlomkem té, kterou platí podobně situované velké sociální platformy. O tom, jak málo TikTok umělce a autory písní odměňuje, svědčí fakt, že navzdory obrovské a rostoucí uživatelské základně, rychle rostoucím příjmům z reklamy a rostoucí závislosti na obsahu založeném na hudbě tvoří TikTok jen asi jedno procento našich celkových příjmů,“ uvedlo UMG.

Za důležité považuje vydavatelství podle svého vyjádření i další otázky. Vadí mu, že videa na TikToku jsou zaplavená melodiemi vytvořenými umělou inteligencí, což ukrajuje z podílů hudebníků. Otevřený dopis rovněž upozorňoval na údajně nedostatečnou bezpečnost pro uživatele této sítě v on-line prostoru. UMG tvrdí, že platforma dostatečně nepotírá projevy nenávisti, šikany a obtěžování.

TikTok naopak vidí v jednání Universal Music Group ziskuchtivost, protože s jinými vydavatelstvími se mu prý podařilo uzavřít dohody, jež „dávají umělce na první místo“. Platforma nicméně konkrétní podmínky ujednání neupřesnila.

Stará známá písnička

Časopis Roling Stone upozorňuje, že za posledních pět let se TikTok stal nejvlivnějším marketingovým nástrojem v hudebním průmyslu. Pomohl nastartovat kariéru začínajících umělců, z virálních písní udělal skutečné hity a starší katalogové skladby posunul zpět na vrchol žebříčku.

Dohodu, která tiktokterům umožňovala zařazovat do jejich videí klipy z hudebního katalogu UMG, uzavřelo vydavatelství s touto sociální platformou v únoru 2021. Aktuální neshody jsou vyvrcholením napjatého ročního vyjednávání o prodloužení smlouvy.

V širším kontextu jde pak o pokračování konfliktu posledních dvou dekád, v němž proti sobě stojí inovace technologických společností a požadavky hudebního průmyslu na kontrolu a placení za licence, míní The New York Times.

„Tenhle film už jsme viděli. Je to báječný, teatrální souboj dvou opravdu velkých korporací (…), které chtějí prosadit na tomto poli svou autoritou,“ je přesvědčený bývalý prezident Virgin EMI Records, společnosti spadající pod UMG, Ted Cockle, který nyní vede hudební poradenskou společnost Mussel Music Management.

Málokdy ale neúspěšná jednání a veřejné ostřelování dospějí až k naplnění hrozby o odstranění obsahu. To se stalo v roce 2008, kdy společnost Warner Music stáhla z YouTube tisíce hudebních videoklipů. Spor trval devět měsíců a Warner vrátil svá videa na YouTube ve chvíli, kdy videoportál souhlasil, že se bude s vydavatelstvím dělit o příjmy z reklamy.

Velké hvězdy budou „v pohodě“, začínající umělci už méně

Cockle nepředpokládá, že by roztržka mezi Universal Music Group a TikTokem zamezila návratu k jednacímu stolu. Takové partnerství je totiž ve finále oboustranně výhodné. Pravděpodobně se přidá tlak na dohodu i ze strany umělců a jejich fanoušků a tiktokerů, byť ti si mezitím zřejmě najdou způsoby, jak se přizpůsobit.

Ještě se uvidí, jestli a jaký vliv bude mít na umělce pod hlavičkou UMG to, že jejich tvorba zmizela z TikToku, tedy ze sítě, která byla součástí jejich marketingu, a jestli se odstavení nemalého počtu potenciálních posluchačů projeví na uvedení této hudby na trh.

Muzikolog Andrew Mall z univerzity Northeastern upozornil, že v této situaci příjmy UMG pocházejí převážně od známých umělců, kteří budou pravděpodobně „v pohodě“, pokud jejich hudba již nebude na TikToku, zatímco začínající umělci a menší labely si něco takového příliš dovolit nemůžou.

A do diskuse o opakujících se sporech mezi vydavatelstvími a sociálními sítěmi se mísí i další související otázky. Například producent hip hopu Metro Boomin’ v té souvislosti kritizoval, že při tvorbě obsahu se často myslí na to, jestli se hodí na tuto sociální síť. „Líbí se mi kreativita a uznání, které děcka projevují vůči hudbě na TikToku, ale nelíbí se mi nucené podbízení ze strany umělců a vydavatelství, jehož výsledkem jsou nahrávky bez života a bez duše,“ napsal na síti X.