Výroba aut v Německu se loni snížila o devět procent na 4,66 milionu vozů, což je nejméně od roku 1996. Důvodem poklesu byla slábnoucí poptávka ze zahraničí, prodej na domácím trhu naopak vzrostl. S odvoláním na údaje německého automobilového sdružení VDA o tom informovala agentura Bloomberg.
Výroba automobilů v Německu byla loni nejnižší za 23 let
Německo patří mezi průmyslové mocnosti světa a jeho zpracovatelský průmysl je závislý z velké části na výrobě aut. Obavy ze znečištění ovzduší, zesílené skandálem Volkswagenu ohledně emisí dieselových vozů z roku 2015, obchodní spory a zpomalující ekonomika ale mají negativní dopad na poptávku po autech.
Automobilky Daimler a Volkswagen či výrobce součástek Continental proto ruší pracovní místa, aby snížili náklady.
Automobilky také v současnosti vynakládají miliardy eur na vývoj čistších vozů, zároveň ale čelí novým poskytovatelům služeb, kteří nabízejí sdílení jízd. To je například společnost Uber Technologies, která má v současnosti stejnou tržní hodnotu jako Daimler.
Loňský prodej aut v Německu se přitom podle pondělních údajů zvýšil o pět procent na 3,6 milionu, což bylo nejvíce za deset let. Vývoz aut se ale za celý rok propadl o 13 procent na téměř 3,5 milionu vozů. VDA rovněž varuje, že letos by se prodej aut na německém trhu mohl snížit.
Americký výrobce elektrických automobilů Tesla loni v listopadu oznámil, že svou novou továrnu na výrobu elektromobilů s označením Gigafactory 4 hodlá postavit v Německu. Závod má zahájit výrobu v roce 2021 a vyrábět by měl až 500 tisíc vozů ročně.
Tři položky – motorová vozidla, stroje a elektrotechnické výrobky – jsou klíčové v bilaterální obchodní výměně mezi Německem a Českem. Na českém exportu do SRN se v předloňském roce podílel 56 procenty a 42 procent na importech z Německa. Jejich objem vzrostl v roce 2018 v průměru o 3,8 procenta. Uvedl to server BusinessInfo.cz.