Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu baterií do aut, o jejíž umístění se uchází i Česko, o půl roku na pololetí roku 2022.
Volkswagen posunul podle Havlíčka rozhodnutí o výstavbě továrny na baterie, o kterou se uchází i Česko
O továrně měl v pondělí jednat Havlíček a premiér Andrej Babiš (ANO) s předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. „Volkswagen má stále velký zájem, aby se gigafactory vybudovala v Česku, ale ty přípravy se protáhly,“ uvedl Havlíček po jednání.
Nakonec společně se zástupci ministerstva dopravy, ministerstva průmyslu a obchodu, správců infrastruktury, společnosti ČEZ a společnosti Škoda Auto podepsali memorandum o podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v Česku, jichž by měly vzniknout zhruba tři tisíce do roku 2025.
Automobilový průmysl je v Česku podle náměstka ministra průmyslu Eduarda Muřického základním pilířem průmyslu a ekonomiky, tvoří zhruba desetinu HDP a dvacet procent vývozu. „Očekáváme, že podle Národního akčního plánu čistá mobilita bude u nás do roku 2030 jezdit až pět set tisíc plně elektrických vozidel. Do té doby by také mělo vzniknout 35 tisíc dobíjecích bodů, zejména těch rychlonabíjecích,“ dodal.
Dobíjecí stanice mají být podle Škody Auto zřízeny na nádražích a podél hlavních silničních tahů a napájeny uhlíkově neutrální elektřinou od společnosti ČEZ. Výstavba dobíjecí infrastruktury má výrazně urychlit přechod k elektromobilitě a tím i dekarbonizaci země.
O gigafactory má zájem také Polsko
Továrna na autobaterie by mohla vyrůst v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, Sokolov/Staré Sedlo a Cheb a nabízí se i navázání na těžbu lithia. Havlíček již v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu. Vedle Česka jsou ale podle něj ve hře i další lokality, například v Polsku.
Vzniknout by mohlo až sedm tisíc nových pracovních míst s předpokládaným startem výroby v roce 2027. „Jednáme s několika potenciálními partnery, automobilkami i výrobci baterií. K otázce času – uvidíme, jak jednání budou pokračovat,“ uvedl po jednání mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Plánovaná česká továrna by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než třicet gigawatthodin, což vystačí pro čtyři sta až osm set tisíc osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive producentů baterií z cínoveckého lithia a na kapacitě finálních baterií.
Koncern Volkswagen, jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, se na elektromobilitu výrazně zaměřuje, do deseti let by měly 70 procent jeho prodejů v Evropě tvořit elektromobily. V Evropě chce spolu s partnery postavit do roku 2030 celkově šest velkých továren na akumulátory. Vedle Německa a Švédska se rozhoduje o umístění další gigafactory například ve Španělsku. Jelikož půjde o obří investice, umístění dalších továren detailně analyzuje.
„Doposud nebylo rozhodnuto o žádných jiných lokalitách než Salzgitter (Německo) a Skellefteå (Švédsko). Další rozhodnutí budou přijata po důkladných jednáních se všemi odpovědnými partnery ze soukromého i veřejného sektoru v různých zemích. Pokud jde o Českou republiku, Škoda Auto je připravena se do projektu zapojit,“ řekl mluvčí Škody Tomáš Kotera.
Představitelé Škody v pondělí s Havlíčkem řešili také situaci kolem nedostatku čipů, kvůli čemuž Škoda Auto do konce roku výrazně omezí či zastaví výrobu aut. „Shodli jsme se na tom, že vzhledem k tomu, že jsou výpadky čipů způsobené další vlnou pandemie koronaviru v jihovýchodní Asii, tak by bylo možné využít prodloužení programu Antivirus, který platí do konce tohoto roku,“ řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. V příštím týdnu má tripartita projednat podrobnosti.