Do Česka ráno připlula historicky první loď naložená černým uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku, kde je ho kvůli útlumu těžby paradoxně nedostatek. Rejdaři hovoří o přelomové zakázce. Uhlí se vozilo po Labi běžně, ale v opačném směru.
Svět vzhůru nohama. Loď přivezla černé uhlí z Austrálie pro Ostravsko
Na nezvyklý směr pohybu uhlí poukazuje i děčínský jeřábník Zdeněk Novák. „Je to poprvé, co se tu vykládá uhlí k nám, z lodí do vagonu.“
Před čtyřiceti lety pluly lodě plné českého uhlí po Labi neustále. Zásobovaly například elektrárnu ve Chvaleticích. Další bylo na vývoz.
Těžba v posledním hlubinném dole na Ostravsku skončí letos. Hutě nebo teplárny závislé na černém uhlí ho tak musí dovážet. „Je to další alternativní trasa, která zvýší bezpečnost našeho kraje. Nebudeme závislí na jedněch kolejích někde nad Bohumínem,“ vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Uncka (ODS).
A spolumajitel společnosti EVD-Evropská vodní doprava Lukáš Hradský dodává: Je to první zkušební jízda, aby si zákazník ověřil, že tahle cesta funguje a umíme to.
Kapitán přihlíží z kabiny, jak jeho loď vykládají. Uhlí prý podobně vozí i do Německa. „V Rotterdamu je velký fofr, pro uhlí jde třeba třetina lodí,“ tvrdí kapitán lodi Bohemia společnosti EVD Marek Šidlof.
Loď původně vezla 1400 tun černého uhlí, ale 300 tun musela odložit v Německu, protože v Labi je málo vody a do Děčína by se nedokázala dostat.
Doly na hnědé uhlí mají ještě napilno
O pár kilometrů dál nyní jedou naplno povrchové doly na hnědé uhlí. Zatím stíhají pokrýt rekordní poptávku. „Naše uhlí posíláme do elektráren a také o tříděné uhlí pro domácnosti je enormní zájem,“ uvádí mluvčí Sev.en Energy Eva Maříková.
Kdy skončí těžba i tam, zatím není jasné. Musí rozhodnout vláda. V programovém prohlášení plánuje odklon od uhlí nejpozději na rok 2033.