Škoda Auto obnovila výrobu ve všech třech závodech. Ta se rozběhla i v největší továrně Volkswagenu

Události: Škoda Auto obnovuje výrobu (zdroj: ČT24)

Automobilka Škoda Auto obnovila v pondělí ráno v 6:00 výrobu ve všech třech výrobních závodech v České republice. Firma zastavila kvůli koronaviru výrobu 18. března večer a odstávku několikrát prodloužila. Teď výrobu rozjíždí téměř po šesti týdnech a její obnovení doprovází více než osmdesát opatření. Podobná mají i v největší továrně Volkskwagenu ve Wolfsburgu, kde se také v omezeném režimu obnovil provoz. Praha letos nebude mít přímé spojení s USA, ta plánovaná letecké společnosti kvůli koronaviru zrušily. Evropský výrobce letecké techniky Airbus upozornil zaměstnance na možnost výrazného propouštění.

„Mohu potvrdit, že veškeré činnosti, které byly naplánované na 6:00 ráno, úspěšně začaly a výroba je obnovena,“ řekl Kotera. Zaměstnanci se ráno vrátili do výrobních závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Odbory Škody Auto již dříve uvedly, že náběh výroby bude náročný a bude odlišný od situace například po celozávodní dovolené. 

Škoda Auto bude po odstávce teď nejdříve vyrábět na dvě směny místo standardních tří, noční směna odpadne. Auta začnou z výrobních linek sjíždět v příštích dnech, jejich montáž bude zahájena v úterý, řekl člen představenstva Bohdan Wojnar.  

Noční směna podle něho nebude nejspíš další dva týdny, bude záležet na aktuální situaci, kterou vedení firmy pravidelně vyhodnocuje. Výroba v Kvasinách pojede asi na 50 procent kapacity, v Mladé Boleslavi bude situace lepší. 

Obnovení výroby na plnou kapacitu se bude odvíjet od současné situace kolem koronaviru, poptávek zákazníků i možností dodavatelů. „Pojedeme pomaleji, než jsme zvyklí. Nepojedeme na tři směny, nepojedeme na plný výkon, budeme věnovat čas na dezinfekci a očištění pracovních pomůcek, je třeba zohlednit ve výkonu situaci, kterou máme,“ řekl Wojnar.

Do práce zatím nenastoupila většina pracovníků z Polska

Do Kvasin kvůli omezenému pohybu přes hranice nedorazili pracovníci z Polska. „Převážná většina polských zaměstnanců zůstala doma a nemůže nastoupit do práce. Tím pádem limituje náš rozjezd. Víme, že ne všichni jsou ochotni zůstat po návratu ze směny v karanténě,“ řekl k situaci v Kvasinách člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Uvedl také, že velký podíl polských zaměstnanců mají i další podniky v průmyslové zóně Kvasiny.

Škoda Auto je největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. V závodě Kvasiny je na výrobě modelů Superb, Kodiaq a Karoq zaměstnáno asi 9000 lidí, z toho je asi 2500 Poláků. Závod Vrchlabí vyrábí převodovky a má asi 1000 pracovníků. Problém s cizinci Vrchlabí nemá, protože v závodě pracují hlavně lidé z Vrchlabí a širšího regionu.

Podle nyní platných českých nařízení může pendler v Česku pracovat a vracet se denně domů, ale musí pravidelně postupovat testy na COVID-19. Podle polských nařízení však musí Polák vracející se z ciziny jít v Polsku do čtrnáctidenní karantény.

„O podmínkách přeshraničního pohybu osob s vládou jednáme. Požadovaných RT-PCR testů není podle našich informací v Česku ani v okolních zemích dostatek,“ řekla mluvčí závodu Kvasiny Martina Gillichová. Odboráři automobilky uvedli, že Kvasiny by měly zpočátku jet na asi 50 procent výkonu. Standardně Škoda funguje ve třísměnném provozu.

Obnovení výroby ve Škoda Auto doprovází více než 80 opatření

Hygienická opatření platí pro všechny útvary podniku. Kromě povinnosti nosit roušku dostanou zaměstnanci čas navíc na čištění nářadí, telefonů, klávesnic, materiálů a povrchů. Všechny oblasti firmy budou podléhat časté celkové dezinfekci.

Kvůli dodržování hygienických opatření je změněný také provoz na branách a recepcích, upravené jsou i jídelny. Zaměstnanci firmy mají k dispozici svozový systém autobusů.  

Pro zaměstnance ve výrobě se mimo jiné plánuje vytvoření menších týmů, které by měly pracovat ve stálém složení. Porady při střídání směn mají být stručné. Zaměstnanci také nebudou čerpat přestávky současně, ale postupně, aby se minimalizoval přímý kontakt a tím i riziko nákazy.

Pokud to náplň práce umožňuje, mohou zaměstnanci pracovat z domova. Podle člena představenstva Bohdana Wojnara pracuje z domova zhruba polovina zaměstnanců z kanceláří. 

Zaměstnanci firmy mají k dispozici také svozový systém autobusů. V pondělí ráno byl o ně ale minimální zájem. Zaměstnanci využili k cestě do práce především auta, případně přišli pěšky. 

Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v Česku přesahují kvůli odstávkám výroby v době koronavirové epidemie 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard korun za měsíc, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Výroba osobních aut v Česku klesla v prvním čtvrtletí o 11 procent na 322 908 vozů. V březnu po propuknutí koronavirové epidemie klesla o 47 452 aut, tedy o více než 36 procent.

Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Zaměstnává téměř 39 tisíc zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 tisíc lidí. Firma je v Česku stěžejní firmou, má subdodavatele z celé republiky. Podle Sdružení automobilového průmyslu představuje Škodovka pro mnoho českých dodavatelů pětinu až 30 procent jejich produkce, odstávka je tak značně zasáhla.

Volkswagen obnovil provoz ve své největší továrně ve Wolfsburgu

Německá automobilka Volkswagen také v pondělí po odstávce kvůli koronaviru obnovila v omezeném režimu výrobu ve svém největším závodě v dolnosaském Wolfsburgu. Chce, aby si zaměstnanci nejprve zvykli na nová hygienická opatření zavedená kvůli pandemii. 

Německo s ohledem na mezidenní poklesy počtů nově nakažených koronavirem uvolnilo karanténní opatření. Výrobci aut spoléhají na schopnost vlády udržet šíření koronaviru pod kontrolou, aby se největší ekonomika Evropy mohla znovu vrátit k růstu. Jak informuje list Süddeutsche Zeitung,  prognóza spolkové vlády předpokládá, že německá ekonomika letos vykáže propad o 6,3 procenta. Oficiálně ji ale vláda představí až ve středu. Kabinet počítá i s tím, že daňové příjmy se letos propadnou o 82 miliard eur a přibudou dluhy až za 356 miliard eur (9,7 bilionu korun).

Ve Wolfsburgu zatím v pondělí ráno začalo pracovat kolem osmi tisíc zaměstnanců. Tento týden se v závodě vyrobí asi 1400 vozů, příští týden to má být dalších šest tisíc, informoval koncern. Výrobní kapacita se tento týden bude pohybovat kolem deseti až 15 procent, v následujících týdnech by měla dosáhnout 40 procent úrovně před koronavirovou krizí, řekl agentuře Reuters člen představenstva značky VW Andreas Tostmann.

„Znovuzahájení provozu v největší evropské továrně na auta po týdnech odstávky je důležitým symbolem pro naše zaměstnance, prodejce, dodavatele, německou ekonomiku i pro Evropu,“ konstatoval Tostmann.

Volkswagen přepracoval své výrobní postupy, do nichž zahrnul dodatečnou hygienu. Zaměstnanci si mají měřit teplotu a oblékat se do kombinéz doma, aby se předešlo hromadění lidí v závodních šatnách. Na podlaze přibyly značky, jež mají pracovníkům pomoci zachovávat nařízený odstup 1,5 metru. Zaměstnanci továrny mají k dispozici více času, aby si mohli dezinfikovat pracovní nástroje a povrchy, informovala automobilka.

Koncern už na začátku dubna obnovil výrobu v závodech na součástky do aut v německých městech Braunschweig, Kassel, Salzgitter a Hannover. Výroba aut se obnovila 20. dubna v továrnách v německém městě Cvikov (Zwickau) a v Bratislavě, v německé Saské Kamenici (Chemnitz) pak o tři dny později.

Tento týden má Volkswagen obnovit výrobu v Portugalsku, ve Španělsku, Rusku, Jihoafrické republice a v Jižní Americe. Od 3. května se obnoví výroba v závodě v americkém městě Chattanooga. Koncern oznámil, že v Německu otevřelo 70 procent jeho prodejců. 

Volkswagen je podle objemu prodeje největší automobilkou na světě. Koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě.  

Continental Barum postupně navyšuje výrobu pneumatik

Otrokovický výrobce pneumatik Continental Barum postupně navyšuje výrobu. Osobní pláště se nyní vyrábějí asi z 20 procent. V květnu výroba pojede od pondělí do čtvrtka, od pátku do neděle budou výrobní odstávky. Více se vyrábějí nákladní pláště, jejich výroba je asi na 80 procentech, řekla v pondělí ČTK mluvčí společnosti Regina Feiferlíková.

„Výroba nákladních plášťů bude stát jen o svátcích, tedy 1. a 8. května. Chystá se ještě jedna odstávka na konci května,“ uvedla Feiferlíková.

Společnost zintenzivňuje výrobu podle zájmu zákazníků. „Jsme závislí také na tom, jak automobilky rozjíždí své provozy. Většina západoevropských automobilek opět zahajuje výrobu na začátku května,“ uvedla mluvčí.

Brusel Německu schválil plán pomoci aerolinkám Condor

Evropská komise (EK) také schválila Německu plán poskytnout charterové letecké společnosti Condor garanci za úvěr v objemu 550 milionů eur (15 miliard korun). Německá vláda chce aerolinkám pomoct překonat krizi, kterou v letecké dopravě vyvolala pandemie způsobená šířením koronaviru. Komise uvedla, že plán splňuje požadavky na státní pomoc, a proto ho schvaluje.

„Půjčka se státní garancí za 550 milionů eur Německu umožní kompenzovat firmě Condor, která působí v letecké dopravě, tedy v odvětví zasaženém obzvláště tvrdě, část škod způsobených šířením koronaviru,“ sdělila místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová. Ta má na starosti hospodářskou soutěž.

„Ta firma byla v normálních časech z provozního hlediska zdravá a zisková, měla i dobré vyhlídky,“ uvedl německý ministr hospodářství Peter Altmaier, z jehož prohlášení cituje agentura Reuters.

Německá federální vláda krátce nato oznámila, že spolu s vládou spolkové země Hesensko půjčku aerolinkám uvolní. Condor má sídlo ve Frankfurtu nad Mohanem, což je v Hesensku.

Condor upřesnil, že obdrží 294 milionů eur jako pomoc kvůli koronaviru, dalších 256 milionů eur pak bude určeno na refinancování překlenovacího úvěru. Ten firma dostala po kolapsu mateřské společnosti Thomas Cook, která zkrachovala loni na podzim.

Firmu Condor se chystala převzít polská společnost PGL, majitel aerolinek LOT, ale od dohodnuté transakce odstoupila. Condor, tak jako mnoho dalších leteckých společností, musel svá letadla odstavit, protože kvůli pandemii většina států omezila pohyb i cestování. Poptávka po létání tak prudce klesla, což aerolinky přinutilo zrušit mnohdy všechny lety.

Praha nebude mít letos přímé spojení s USA, uvádí server Zdopravy

Tři americké letecké společnosti pro letošek ruší přímé spojení mezi Prahou a Spojenými státy americkými. Společnost American Airlines přerušení letů už oficiálně oznámila, obdobný krok společností Delta Air Lines a United Airlines je patrný z rezervačního systému dopravců, uvádí server Zdopravy.cz. Praha tak podle něj letos nebude mít přímé spojení s USA. Omezení letů souvisí s poklesem poptávky kvůli pandemii koronaviru.

Společnost Delta Air Lines plánovala od začátku května denně létat z Prahy do New Yorku. Konkurenční United Airlines chtěly od června zavést spojení na letiště Newark v New Jersey. „Obě letecké společnosti nám potvrdily, že v letošním roce nebudou přímé linky z Prahy do USA provozovat,“ řekla webu Zdopravy.cz mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

Třetí dopravce, American Airlines, už na začátku dubna oznámil, že spojení z Prahy do Filadelfie ani novou linku do Chicaga letos nezahájí. Přes Atlantik tak budou podle rezervačních systémů dopravců letos létat jen aerolinky Air Transat, a to dvakrát týdně do Montrealu, uvádí server Zdopravy.cz.

Kvůli pandemii koronaviru byla na ruzyňském letišti v minulých týdnech zrušena drtivá většina linek. Letiště je otevřené pro všechny přílety a odlety, obnovení provozu ale bude závislé především na zájmu cestujících a leteckých společností o znovuzavedení přerušených linek, řekl minulý týden mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Dopravci zatím obnovení spojů neplánují. V březnu letiště odbavilo 434 719 cestujících, což je meziroční pokles o 64,7 procenta. V dubnu bude pokles ještě výraznější.

Letiště Praha už oznámilo, že kvůli koronavirové krizi propustí až 450 zaměstnanců. Propouštění by mělo začít koncem května. Letiště zaměstnává kolem 2900 lidí. 

Airbus upozornil zaměstnance na možnost výrazného propouštění

Evropský výrobce letecké techniky Airbus upozornil své zaměstnance, aby se připravili na potenciálně výrazné propouštění. Bez okamžité reakce na dopady koronaviru je podle šéfa podniku Guillauma Fauryho v sázce přežití firmy, informovala agentura Reuters. Odvolává se na interní zprávu, jež Faury v pátek adresoval 135 tisícům zaměstnanců. Airbus na žádost o komentář odpověděl, že interní komunikaci nekomentuje.

Společnost 8. dubna oznámila, že výrobu sníží o třetinu. V páteční zprávě zaměstnancům ale Faury napsal, že avizované omezení produkce není tím nejhorším scénářem. Airbus za několik týdnů přišel o třetinu obchodů, protože pandemie způsobená šířením koronaviru paralyzovala cestování letadlem. Aerolinky se proto zdráhají přebírat nová letadla.

„Hotovost nám ubývá nebývalým tempem, což může ohrozit vlastní existenci společnosti,“ napsal Faury. „Musíme teď nutně držet hotovost, obnovit finanční rovnováhu, a tím si zajistit kontrolu nad svým osudem,“ napsal šéf Airbusu.

Co se týče zaměstnanců, firma začala využívat vládních podpůrných programů. Ve Francii tak Airbus poslal domů tři tisíce pracovníků. „Nyní patrně potřebujeme plán dalekosáhlejších změn,“ napsal Faury.

Podle agentury Reuters, která se odvolává na zdroje z odvětví, by mohla být letos v létě zahájena restrukturalizace podobná té z roku 2007, kdy firma propustila deset tisíc lidí. Další zdroje uvedly, že Airbus vyjednává s evropskými vládami o pomoci, včetně státem garantovaných úvěrů. Společnost zvýšila své úvěrové linky, a získala tak „čas na adaptaci a předimenzování“, jak v interní zprávě uvedl Faury.

Dosud Airbus oznámil snížení měsíční výroby letadel z rodiny A320 každý měsíc o třetinu na 40 strojů, aby zabránil hromadění nedodaných letadel. Stroje Airbus A320 mají jednu uličku a většinou se využívají na kratší až střední vzdálenosti.

Airbus také avizoval, že zredukuje počet větších vyrobených letadel z řady A350, a to o 40 procent na šest strojů měsíčně. Nákladních letounů z rodiny A330 Airbus vyrobí jen několik měsíčně, jejich produkce se sníží o více než dvě pětiny.

Podle Fauryho je příliš brzy na to, aby se dalo odhadnout tempo a rozsah oživení výroby. Podle jednoho ze scénářů oživení nastane po krátké a hluboké krizi, podle jiného se poptávka vrátí na úroveň před pandemií až za pět až deset let. Většina analytiků a leteckých společností očekává, že pokles poptávky se potáhne tři až čtyři roky.

„Letecké odvětví bohužel do tohoto nového světa vstoupí slabší a zranitelnější,“ konstatoval Faury.

Airbus má tento týden v plánu zveřejnit výsledky hospodaření za první čtvrtletí. Odrazí se v nich dopady pandemie, kvůli níž aerolinky po celém světě odstavily většinu strojů, bojují o přežití a zastavily také dodávky nových letadel.

Japonská centrální banka zavádí masivní podpůrná opatření

Japonská centrální banka na svém pondělním zasedání rozhodla o dalších opatřeních na podporu ekonomiky zasažené koronavirem. Zejména bude v neomezených objemech nakupovat firemní dluhopisy, aby udržela nízko úrokové sazby, a tím i náklady na úvěry. Jde o nejrozsáhlejší opatření, jaká centrální banka dosud přijala. Bankovní rada také výrazně zhoršila výhled ekonomiky.

Japonská centrální banka tak jde stejnou cestou, jako velká část dalších centrálních bank velkých zemí – ekonomiku se snaží z krize dostat masivními výdaji a zadlužováním. Snahou banky je zmírnit dopady globální hospodářské recese, která bude letos podle analytiků zřejmě nejhlubší od velké hospodářské krize ve 30. letech minulého století.

„Japonská ekonomika zatím pravděpodobně zůstane ve vážném stavu kvůli dopadům nemoci COVID-19, která se šíří doma i v zahraničí,“ uvedla banka v oznámení po skončení zasedání. To mělo být dvoudenní, vedení banky se je ale rozhodlo zkrátit.

Banka měla dosud cíl kupovat dluhopisy tempem 80 bilionů jenů (18,7 bilionu korun) ročně. „Centrální banka bude kupovat nezbytné objemy státních dluhopisů, aniž by stanovovala horní limit“, aby dlouhodobé úrokové sazby zůstaly kolem cílových nula procent, uvedla banka.

Centrální banka také výrazně zhoršila výhled ekonomiky. Ve fiskálním roce 2020, který končí v březnu 2021, očekává propad hrubého domácího produktu (HDP) od minus tří do minus pěti procent. Ještě v lednu očekávala růst, a to v rozsahu 0,9 procenta. Mezinárodní měnový fond (MMF) ve svém jarním výhledu světové ekonomiky před dvěma týdny letošní propad japonské ekonomiky odhadl na 5,2 procenta. To by byl nejhorší výsledek od globální finanční krize v roce 2009.

GM kvůli koronaviru pozastavuje dividendy i zpětné nákupy akcií

Největší americká automobilka General Motors (GM) se rozhodla pozastavit vyplácení čtvrtletních dividend a přerušit program zpětného nákupu svých akcií. Oznámila to v pondělí firma. Snaží se tak ušetřit v době, kdy se automobilový průmysl potýká s negativními dopady pandemie způsobené koronavirem.

„Pokračujeme v posilování likvidity, abychom se dokázali lépe vypořádat s nejistotami, které tato pandemie vytvořila,“ uvedla automobilka. Upozornila, že přikročila také k dalším významným úsporným opatřením. Akcie podniku krátce po začátku dnešního obchodování na newyorské burze ztrácely téměř čtyři procenta, později však většinu ztrát smazaly.

Společnost GM nyní podobně jako konkurenti pracuje na obnovení výroby ve Spojených státech, kterou v důsledku koronaviru pozastavila. Plány automobilky na spuštění produkce začátkem května nicméně čelí odporu ze strany odborového svazu United Auto Workers, podle kterého ještě rizika spojená s koronavirem dostatečně nepolevila.