Schillerová si myslí, že by stát měl koupit ČSA. Považuje je za strategický podnik

České aerolinie (ČSA) by měl podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) koupit stát. Jeho vstup do klíčových podniků, které se kvůli pandemii můžou dostat do potíží, už dříve připustili premiér Andrej Babiš (ANO) i šéf resortu průmyslu Karel Havlíček (za ANO). Právě jeho úřad má teď vypracovat seznam strategických firem.

Schillerová preferuje podnikům pomoci stejnou formou jako americká centrální banka, která v krizové době do strategických podniků vstoupila a později podíl zase prodala. „Bylo by nejlepší je (ČSA) koupit. Ale je tam už také nějaký zahraniční strategický partner, což vidím jako problém. Musíme se o tom bavit,“ řekla Hospodářským novinám šéfka státní kasy.

K majetkovým vstupům by podle ministryně mohl pomoct „národní rozvojový fond, který vzniká od minulého roku. V tuto chvíli je ve fázi žádosti o licenci u ČNB“. S Babišem hovořila o přetvoření Národního rozvojového fondu na restrukturalizační fond. Byla by to podle ní dobrá zkouška spolupráce mezi státem a bankami.

„Národní rozvojový fond byl vymyšlen tak, že část prostředků do něho vkládají banky a část stát. Je pravda, že předělání na restrukturalizační fond by si vyžádalo úpravy, a přiznávám, že to není promyšlené, přišla jsem s tím ve čtvrtek. Ale je tu nová situace a strategické firmy nesmí padnout,“ dodala Schillerová.

Flotila třinácti letadel

České aerolinie v současnosti vlastní společnost Smartwings Group, které patří necelých 98 procent akcií. Zbytek drží Česká pojišťovna. Loni Smartwings postihlo celosvětové odstavení letadel Boeing 737 MAX. Patří jí sedm těchto strojů, které mají zákaz létání.

Menšinovým majitelem Smartwings Group je obří čínský státní konglomerát Citic Group, celkově je akcionářská struktura Smartwings různorodá.

Podle výroční zprávy patřilo koncem roku 2018 jedenáct procent akcií firmě Unimex Group (kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal) a stejný podíl měl i Roman Vik. Společnost Canaria Travel (patřící pod Unimex Group) držela 27,7 procenta. Chinese International Group Corporation Limited – nyní patřící pod Citic – držela 49,9 procenta. 

Flotila Českých aerolinií se skládá z 13 letadel (jeden Airbus A330, šest Airbusů A319, pět ATR 72 a jeden Boeing 737-800), uvádějí stránky společnosti. Počátkem loňského roku firma zaměstnávala necelých sedm stovek pracovníků.