Po dvou týdnech zlevňování paliva v uplynulých sedmi dnech v Česku zdražila. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 vzrostla o 77 haléřů na 36,99 koruny za litr. Za litr nafty nyní řidiči zaplatí průměrně 37,41 koruny, což je o dvanáct haléřů více. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. V dalších týdnech bude podle analytiků zdražování pokračovat.
Paliva za týden zdražila, benzin je v průměru těsně pod 37 korunami
Nejlevnější jsou pohonné hmoty v Královéhradeckém kraji. Litr benzinu se u tamních čerpacích stanic prodává v průměru za 36,50 koruny, litr nafty za 36,88 koruny. Naopak nejvíce se za paliva platí v Praze. Litr benzinu stojí v hlavním městě průměrně 38,68 koruny, nafta se tam tankuje v průměru za 39,15 koruny za litr.
Pohonné hmoty v Česku zlevňovaly vytrvale od konce loňského října. Poté zdražily v prvních dnech letošního roku, aby následně dva týdny opět zlevňovaly.
Zdražení, které přišlo v posledních dnech, analytici očekávali. Paliva jsou také dražší než před rokem. Za benzin tehdy řidiči platili o 83 haléřů méně než nyní, nafta byla levnější o 2,29 koruny.
Analytici: Zdražování bude pokračovat
„Za růstem cen benzinu stálo nejen zdražení na burze v Rotterdamu, ale také postupný růst marží na našich čerpacích stanicích. Ty byly totiž z dlouhodobého pohledu na podprůměrných hodnotách. U nafty dokázala růst cen na burze prakticky eliminovat nadále posilující koruna. Poptávka po naftě na topné účely navíc slábne díky pádu cen zemního plynu a naplněným plynovým zásobníkům,“ uvedl analytik Purple Trading Petr Lajsek.
V příštím týdnu očekávají experti pokračování růstu cen paliv. Analytik společnosti XTB Jiří Tyleček upozorňuje především na další zdražování ropy a také zvyšování velkoobchodních cen paliv v Evropě. „Benzin by opět mohl zdražovat rychleji, a cena benzinu i nafty by se tak mohla brzy vyrovnat,“ odhaduje Tyleček. Od silnějšího růstu cen podle něj ještě chrání řidiče silná česká koruna.
Další růst cen předpokládá i Lajsek. Podle něj bude efekt silné české koruny postupně slábnout a zároveň by dále měly růst marže obchodníků. Zdražování Lajsek přitom očekává i u nafty, a to kvůli blížícímu se embargu na dovoz ruských pohonných hmot do EU. „V podstatném zdražení by však pohonným hmotám mohly zabránit obavy o globální recesi,“ dodal Lajsek.
Trh se mohl podle Tylečka na plánované embargo ruských paliv do Evropy připravovat již od června minulého roku. „Přípravy tu jsou, jsou i noví dodavatelé, ať už ze zemí Středního a Blízkého východu, ze Spojených států, (…) Takže se to nějakým způsobem řeší, výrazné výkyvy cen v průběhu dalších týdnů nám podle mě nehrozí,“ uklidňuje.
„Embargo na dovoz ropných produktů z Ruska je něco, co ovlivní primárně trh s naftou v Evropě, (…) na druhou stranu nastupuje postupně – tak, jak budou doplouvat již naložené lodě do evropských přístavů. Myslím, že v tom čase se bude nějakým způsobem dařit kompenzovat tento výpadek dovozem zejména z Blízkého východu, případně z USA,“ okomentoval portfolio manažer společnosti Amundi Petr Zajíc. Stejně jako Lajsek a Tyleček si myslí, že v následujícím týdnu bude nadále docházet ke zvyšování cen pohonných hmot.