Kdo přišel o práci kvůli koronaviru, může najít nové uplatnění. Vláda chce udržet a rozhýbat dopravní stavby

2 minuty
Události: Více peněz na dopravní stavby
Zdroj: ČT24

Těžce poškozenou českou ekonomiku by měly rozhýbat také dopravní stavby. Plánuje to tak alespoň vláda. Rozpočet na ně chce ještě letos zvednout o 6,5 miliardy. Státní organizace už začaly chystat tendry na všechny stavby, na které letos mohou získat povolení.

Z poloprázdného staveniště na dálnici D1 u Hvězdonic odcházeli minulé úterý poslední dělníci. „Je velmi pravděpodobné, že se některé stavby pozastaví. Neříkám, že se úplně zakonzervují, ale je velmi pravděpodobné, že jejich zprovoznění a dokončení se zpozdí,“ uvedl tehdy generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. 

Koronavirová opatření část dopravních staveb silně omezila. Kvůli odchodu cizinců a dalším výpadkům zůstala ani ne polovina dělníků. Práce se ale nezastavily všude.

Například dálnice D1 u Humpolce je jedním z mála stavenišť v Česku, kde se jede původním tempem. Firma sem stáhla dělníky z jiných staveb, které nejsou tak důležité, a tak tady má stále okolo dvou set pracovníků. 

Potvrzuje to i projektový manažer stavby na D1 Michal Vozdecký. „Tady se prakticky pracuje naplno.“ A ukazuje, že zde dělníci aktuálně odstranili cementobetonový kryt a pracují na odvodnění.

Mátl nyní zdůrazňuje, že pro ŘSD je klíčové stavět. „Ta ekonomika se nevzpamatuje, když se nebude stavět.“ 

Čekání na nové pracovníky

Udržet průmysl a zaměstnanost díky dopravním stavbám, to je i plán vlády. „Proto v době, kdy je zle, navyšujeme státní investice. Budou potřebovat zakázky, budou potřebovat dohnat ztráty,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).  

Ve stavebnictví pracovali v posledních letech z velké části cizinci. Nyní je dělníků málo. „Možná ten chybějící zbytek lidí najdeme mezi nezaměstnanými, kteří možná budou odpadat z jiných oborů. V té maximalistické variantě by to mohlo být 30 až 40 tisíc lidí,“ odhadl místopředseda Sdružení pro výstavbu silnic Michal Jurka.

Zhoršení na trhu práce připouští i Havlíček. „Celá řada lidí je v karanténě nebo jsou prostě v režimu útlumu, ty firmy se je snaží chránit, ale ta doba skončí.“ 

Podobně jako u Humpolce by to už od čtvrtka mělo vypadat i u Velkého Beranova. Hlavní práce na tom, aby se nově vyčleněné peníze využily, se zatím ale rozjíždí v kancelářích. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...