EU se shodla na oslabení technologických gigantů. Budou muset důsledně kontrolovat obsah

Vyjednavači Evropského parlamentu a členských zemí EU se dohodli na nových pravidlech regulace obsahu na internetu. Velké technologické firmy, jako jsou Meta či Google, budou muset důsledněji kontrolovat obsah na svých platformách, a pokud bude v rozporu se zákonem, tak jej bezodkladně odstraňovat. Pakliže nezakročí dostatečně razantně, budou jim hrozit pokuty v řádu až miliard dolarů.

Dohodu musí ještě potvrdit Evropský parlament a státy EU, což by ale měla být formalita, napsala agentura DPA.

Akt o digitálních službách (DSA) je druhým bodem strategie evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové, jejímž cílem je omezit sílu technologických gigantů. K dohodě vyjednavači dospěli po více než 16 hodinách jednání.

„Máme dohodu o DSA: akt o digitálních službách zajistí, aby to, co je nelegální offline bylo vnímáno a řešeno také jako nelegální online - ne jako slogan, jako realita,“ napsala Vestagerová na Twitteru.

„Dohoda na DSA je historická. Naše nová pravidla ochrání internetové uživatele, zajistí svobodu projevu a příležitosti pro firmy. Co je ilegální offline, bude v EU ilegální i online,“ okomentovala jednání předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Dohodu vítá i místopředsedkyně Evropského parlamentu Dita Charanzová (za ANO). Internet bude podle ní bezpečnějším místem, a to i díky návrhu na dodatečné opatření, který má mimo jiné zabránit reklamám cíleným na děti. Jde podle ní o největší legislativní zásah do internetového prostředí po 20 letech, přičemž nařízení zpřísňují požadavky zejména pro internetové giganty, ale nemají zbytečně zatěžovat menší firmy v on-line prostředí.

Hrozba pokut i zákazu podnikání

Podle DSA společnostem hrozí za porušení pravidel pokuta až šest procent jejich celosvětového obratu. Při opakovaném porušení by jim mohlo být zakázáno podnikání v EU.

Cílem DSA je mimo jiné zajistit, aby byl ze sítě rychleji odstraňován nezákonný obsah, jako jsou nenávistné projevy, aby se méně sdílely škodlivé dezinformace a válečná propaganda a aby se na internetových tržištích méně prodávaly padělané výrobky.

DSA je součástí rozsáhlého digitální balíčku, který Evropská komise navrhla v prosinci 2020. Druhou částí je akt o digitálních trzích (DMA), u kterého byla dohoda uzavřena koncem března. Cílem DMA je především omezit tržní sílu technologických gigantů, jako Google a Meta (dříve Facebook), pomocí přísnějších pravidel.

Jak se EU podaří nová pravidla uvést do praxe, zatím není podle zpravodajského webu stanice CNBC úplně jasné. Kritici tvrdí, že zavedení takových opatření vytvoří technickou zátěž a vyvolá otázky ohledně toho, co je a co není přijatelné v on-line prostředí.