Až skončí současné uzemnění letadel Boeing 737 MAX a stroje se vrátí na nebe, rychle si získají důvěru cestujících i leteckých společností a budou se prodávat dalších 20 let, odhadl v pořadu Devadesátka ČT24 kapitán Boeingu 737 a letecký publicista Ladislav Keller. Investiční bankéř C´ Corporate Finance Petr Kováč si pak myslí, že pokud se tato letadla dostanou do provozu do konce roku, nebude mít jejich výpadek žádný extrémní dopad na letecký průmysl.
Až se boeingy 737 MAX vrátí na oblohu, rychle si získají důvěru, míní experti
Keller věří v dobrou budoucnost letounů Boeing 737 MAX hlavně proto, že mají dobré ekonomické ukazatele. Zejména jsou výrazně úspornější než jejich předchůdce v řadě 737, tedy Next Generation. Mají také skoro o tisíc kilometrů delší dolet.
Kováč v pořadu reagoval na páteční zprávu Boeingu, kdy se poprvé objevila přesná čísla, která sumarizovala náklady spojené se současným odstavením letadel, které trvá celosvětově již od března. Připomněl, že finanční trhy reagovaly na informaci firmy příznivě (akcie stouply), „protože se ukázalo, že Boeing má představu, jaký ten dopad bude“.
Americký výrobce letadel mimo jiné uvedl, že jeho příjmy a zisk před zdaněním budou celkově nižší o 5,6 miliardy dolarů (zhruba 127 miliard korun). Odhadl také, že výrobní náklady na řadu 737 vzrostly ve druhém čtvrletí o 1,7 miliardy dolarů, což sníží marži programu 737 nejen v tomto kvartálu, ale i v dalších čtvrtletích. Kompletní hospodářské výsledky firma zveřejní 24. července.
Za celý loňský rok vykázala firma zisk 10,5 miliardy dolarů.
Hlavní otázkou tak stále zůstává, kdy se mohou letadla 737 MAX opět dostat do provozu. Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež v pořadu uvedl, že je skeptický k tomu, že by se tak stalo ještě v letošní sezoně. S nadsázkou podotkl, že cestovní kanceláře vše nyní řeší tak, jako by tyto stroje neměly nikdy vzlétnout. Až vzlétnou, budou pak mile překvapeny. „ A tak připravujeme i zemní sezonu s tím, že MAXy nebudou.“
Mluvčí letecké společnosti Smartwings Vlaďka Dufková uvedla, že s jejich opětovným nasazením firma počítá koncem prvního čtvrtletí roku 2020. Nyní jich má uzemněno sedm. Patřila přitom mezi první letecké společnosti na světě, která tyto stroje získala. Mluvčí dodala, že až letadla projdou opětovným certifikačním procesem, budou to nejbezpečnější letouny na světě.
Regulační orgány různých zemí však již daly před časem najevo, že chtějí velmi důkladně rozhodovat o tom, zda povolí „návrat těchto letounů na nebe“.
Samotný Boeing počátkem července uvedl, že chce do září informovat FAA (Federální úřad pro leteckou dopravu v USA) o všech opravách softwaru, jemuž se dává za vinu hlavní podíl na předchozích haváriích a následném uzemnění.
Server americké byznysové televize CNBC tehdy odhadl, že letadla mohou zůstat uzemněna až do konce letošního roku. Argumentoval nezbytnou opětovnou certifikací i nutnou dohodou se zástupci aerolinií a pilotů o tom, kolik tréninkových hodin navíc bude potřeba. Nezbytná bude i kontrola údržby letadel.
Keller se domnívá, že současná situace, kdy „letadla stojí na kanále“, je pouze dočasná. Připomněl také dřívější vyjádření firmy Boeing, že MAXy jsou posledními v řadě 737 a začíná pracovat na úplně novém typu letadla.
„Má být postaveno úplně jinak, podle současných moderních trendů,“ řekl kapitán Boeingu 737. Mezi četnými změnami zdůraznil zejména výrazné použití uhlíkových kompozitů. „Se 737 nebude mít nic společného,“ zdůraznil.