Americký výrobce letecké techniky Boeing vyčlení 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun) na pomoc rodinám obětí nehod svých strojů 737 MAX v Indonésii a Etiopii. Boeing to oznámil s tím, že částka bude uvolněna nezávisle na žalobách, kterým firma kvůli haváriím s 346 mrtvými čelí.
Boeing si odloží 100 milionů dolarů na pomoc rodinám obětí nehod strojů 737 MAX
„Tyto peníze podpoří vzdělání, budou sloužit k ulehčení útrap a životních nákladů dotčených rodin,“ uvedl Boeing. Peníze poslouží i ke komunitním programům a ekonomické podpoře postižených.
„Boeing bude v řešení těchto potřeb partnerem místních samospráv a neziskových organizací,“ dodala společnost.
Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil.
Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.
V reakci na nehodu v Etiopii byla v březnu všechna letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, odstavena po celém světě z provozu.
Federální úřad pro leteckou dopravu v USA (FAA) následně vytkl výrobci, že déle než rok neinformoval úřady o vadách svého stabilizačního programu v letounech MAX. Rovněž piloti vyslovili rozhořčení nad tím, že je společnost neinformovala o stabilizačním softwaru, který byl v pozadí havárií v Indonésii a Etiopii a který nyní prochází úpravou.
Návrat na nebe se odkládá
Regulační orgány různých zemí již daly před časem najevo, že chtějí velmi důkladně rozhodovat o tom, zda povolí „návrat těchto letounů na nebe“. Mezitím se navíc objevovaly zprávy o nových problémech výrobce. Například americký Federální úřad pro letectví (FAA) koncem června oznámil, že našel nové, potenciálně rizikové problémy letounů Boeing 737 MAX, které musí výrobce napravit, než se stroje budou moci vrátit do letového provozu.
Rizikové problémy byly podle FAA zjištěny na simulačním trenažéru. „FAA má za úkol zjišťovat možná rizika, Boeing se tím musí zabývat,“ řekl tehdy Reuters zdroj z vedení FAA. Bližší podrobnosti o nových problémech letadel agentuře nesdělil.
Samotný Boeing uvádí, že chce do září informovat FAA o všech opravách softwaru. Server americké byznysové televize CNBC v této souvislosti odhadl, že letadla mohou zůstat uzemněna až do konce letošního roku. Argumentuje nezbytnou recertifikací letadel i nutnou dohodou se zástupci aerolinií a pilotů o tom, kolik tréninkových hodin navíc bude potřeba. Nezbytná bude i kontrola údržby letadel.