Vyšší mýto dle Mátla zaplatí dva kilometry nové dálnice. Pocítí to zákazníci, varují dopravci

14 minut
Události, komentáře: Zvýšení mýtných poplatků
Zdroj: ČT24

Vláda schválila zvýšení mýtných poplatků pro nákladní auta od začátku příštího roku. Náklady se promítnou do cen, varoval v Událostech, komentářích prezident Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Josef Melzer. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že jde o určité navýšení rozpočtu, ale už nyní se podle něj staví dálnice rychleji než v přechozích letech.

Zvýšením mýtného by měl stát získat 210 milionů korun navíc. Dalších 280 milionů navíc by měli dopravci zaplatit za zvýšení emisní složky mýta na zpoplatněných silnicích první třídy.

„Tři procenta vypadají jako nevelká částka, nicméně silniční dopravci pracují s minimální marží a každé procento, byť by to mělo být i třeba pod procento, se musí promítnout do cen, protože bez toho nemají šanci přežít na trhu,“ prohlásil Melzer.

Dopravci podle něj chápou mýto jako daň a o zvýšení poplatku a jeho promítnutí v plné výši do tarifů za silniční dopravu tak budou muset jednat se zákazníky. „To znamená, že jednání začnou ihned,“ dodal Melzer s tím, že v průběhu září pak začínají jednaní ohledně cenových položek na příští rok.

Dálnice přibývají mnohem rychleji než v minulosti, argumentuje Mátl

Na otázku, co budou státní peníze z mýta znamenat pro ŘSD, Mátl odpověděl, že půl miliardy je určité navýšení rozpočtu. „V tuto chvíli ŘSD hospodaří s rozpočtem 82 miliard korun, ta půl miliarda z výběru mýta je potenciální navýšení. Ale je potřeba zmínit to, že de facto každoročně nám výběr mýta stoupá, i teď se meziročně nacházíme na rekordní sumě přes devět miliard korun k červenci letošního roku a tyto finanční prostředky jdou právě do rekordní výstavby dálnic,“ upřesnil.

Šéf ŘSD v této souvislosti doplnil, že se staví 200 kilometrů nových dálnic a každoročně se zprovozňují „úplně jiné kilometry, než bylo zvykem“. „Průměr byl kolem 22 kilometrů ročně, teď se pohybujeme kolem 70 až 80 kilometrů ročně,“ poznamenal.

Za půl miliardy se dají podle Mátla postavit dva kilometry nové dálnice nebo lze zrekonstruovat patnáct až dvacet kilometrů těch stávajících. Finanční prostředky z výběru mýta jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury a ten je následně distribuuje na všechny příjemce včetně ŘSD, vysvětlil.

Dvě špatné volby, infrastruktura musí být lepší, říká Melzer

Otázkou však je, zda jsou peníze z mýtného dobře využívané. „Když se podíváme na úroveň silniční infrastruktury – zejména dálniční a rychlostní, tak si můžeme tu otázku klást, ale já bych nechtěl lacině kritizovat pana Mátla. Myslím si, že za uplynulá léta je vidět, že ŘSD má snahu situaci zlepšovat. Existuje výrazný deficit z přechozích let, který nelze tak rychle odstranit,“ upozornil Melzer.

Dopravci by si však uměli podle něj představit daleko lepší stav, jako je například v Německu, Francii nebo v Rakousku. Melzer si tak myslí, že jde o zcelení infrastruktury zejména právě na rychlostních úsecích a dálnicích, zejména jako jsou obchvaty měst, a v neposlední míře také o podružnou infrastrukturu, jako jsou odpočívky a sociální zázemí pro řidiče. „Jsou to lidé, kteří potřebují mít nějaké zázemí,“ dodal.

A důležitý je podle něj i bezpečnostní efekt. „To znamená, když se doprava musí zbrzdit, vykonávat bezpečnostní přestávky, aby vůbec řidiči měli kde, protože dneska bohužel volí mezi jedním a druhým zlem. To je porušit předpisy nebo špatně zaparkovat. Obojí je špatně, ale bohužel infrastruktura zatím neodpovídá kapacitě a významu České republiky jako tranzitního státu a tomu, co by si zasloužil v roce 2025 a dejme tomu v následujících letech,“ podotkl Melzer.

Je těžší prosadit odpočívku než dálnici, míní Mátl

Mátl si myslí, že se situace opravdu zlepšuje. „Jen v letošním roce vznikne přes čtyři sta nových parkovacích stání pro nákladní automobily,“ doplnil. Uznal však, že je poměrně zásadní problém prosadit novou odpočívku. „Někdy je to těžší než vystavět samotnou dálnici. Odpor samospráv proti výstavbě odpočívky u dálnice je fakt obrovský a prosadit takovou odpočívku se nám občas nedaří,“ přiznal.

Na otázku, zda to není komunikační chyba ŘSD, sdělil, že se snaží se samosprávami komunikovat. Věří však, že se zhruba do pěti let podaří nedostatek stání saturovat. V regionech se podle Mátla daří tento problém řešit na rozdíl od velkých aglomerací, jako je Pražský okruh nebo okolí Brna. „Je to velmi složité. Tam dnes kamiony stojí v místech, kde nemají, z toho důvodu, že nemají to místo,“ dodal.

Snahou je však podle Mátla držet kamiony a vozidla na komunikacích, které jsou k tomu určeny – dálnice nebo silnice první třídy. „Chybí nám základní dálniční sít. To znamená, jakmile nám nějaký dálniční úsek chybí, tak v té chvíli je problém,“ konstatoval šéf ŘSD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Bělohradský: Čvachtáme se v digitálních mělčinách. Svoboda slova není vždy úplná

Filozof a sociolog Václav Bělohradský v pondělním Interview ČT24 hovořil o svobodě slova, názorové ostrakizaci a demokracii. „Svoboda slova není vždy úplná, podléhá aktuálně vládnoucímu režimu slova,“ uvedl. "V Česku neexistuje dominance slova, tedy policejní diskurz, který by někomu zakazoval o něčem mluvit, ale ostrakizace je velmi silná. (...) Vaše výroky jsou často vytlačeny na okraj sféry relevance,“ myslí si Bělohradský. V rozhovoru s moderátorem Danielem Takáčem také prohlásil, že se lidstvo čvachtá v digitálních mělčinách, kde se mezi sebou plácají různé informace a dezinformace.
před 14 mminutami

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 10 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 13 hhodinami
Načítání...