Třicítka místo traťové stovky překvapila, říkají strojvedoucí. Podle SŽDC je vše vyznačeno správně

3 minuty
UDÁLOSTI: Na zpomalení upozorňovali výpravčí, potom přestali – a stala se nehoda
Zdroj: ČT24

Po železniční nehodě, která se stala v neděli u Mariánských Lázní, má Správa železniční dopravní cesty docela jasno – může za ni strojvedoucí, který překročil rychlost. Jenomže strojvedoucí situaci vidí docela opačně a viní z ní hlavně SŽDC. Jde o to, jakým způsobem bylo označeno rychlostní omezení na místě, kde se staví nový silniční nadjezd. Strojvedoucí, kteří po trati přes Mariánské Lázně jezdí, tvrdí, že ten, kdo tudy projede jen jednou za čas a o změně neví, nemusí stihnout zpomalit. Na riziko upozorňovali již před nehodou.

V neděli vykolejil nákladní vlak na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Planou u Mariánských Lázní. Nehoda se stala v místě, kde se staví nová silnice. Vlaky ji budou překonávat po mostě, během jehož stavby je však trať mírně přeložena a místo rovného úseku se jezdí po trojici na sebe navazujících protisměrných oblouků. Místo obvyklé traťové stovky musí vlaky zpomalit na 30 km/h. A současný spor se točí kolem toho, jak je snížení rychlosti na trati označeno.

SŽDC: Informovali jsme dostatečně

Až do poloviny července platila v místě „pomalá rychlost“. Tak železničáři nazývají dočasnou změnu traťových poměrů, na kterou strojvedoucího upozorňuje kromě traťových značek zvláštní rozkaz, který mu předává výpravčí.

Potom se ale z dočasného omezení formálně stalo omezení trvalé. Že musí zpomalit, se strojvedoucí dočtou ve služebních pomůckách, přímo před jízdou je nikdo neupozorní. Když si změny v dokumentaci nevšimnou, musí reagovat až na návěsti přímo na trati.

Správa železniční dopravní cesty ujišťuje, že je vše v pořádku – strojvedoucí je přece povinen sledovat trať a návěsti. „Všechny informace byly i v tabulkách traťových poměrů, takže jsme o tom dostatečně a včas informovali,“ podotkla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Ovšem pro trať 713B (jak je úsek Plzeň–Cheb označen) má tato tabulka třináct stran plných různých údajů. Někteří strojvedoucí přiznávají, že vyznačenou změnu přehlédli – a místem pak projeli rychleji než třicítkou.

Hrozí fatální následky, varoval strojvedoucí již před nehodou

Vedení Českých drah ostatně již před nehodou dostalo od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě po zrušení pomalé jízdy hrozí.

Strojvedoucí sice musí absolovat takzvané „poznání traťových poměrů“, to však platí déle než rok a mezi Plzní a Chebem jezdí někteří jen zhruba jednou za tři měsíce. V takové situaci pak už jde jen o to, zda někdo nepřehlédne, že má zpomalit.

„Pokud by náhodou byl vyrušen ze sledování trati např. přijímáním hovoru na radiostanici nebo sledováním a řešením náhle vzniklé poruchy vozidla a předvěstník přehlédl, následky budou (při vjezdu do protisměrných oblouků rychlostí o málo nižší než 100 km/h) pravděpodobně fatální,“ stojí v dopisu generálnímu ředitelství Českých drah.

Stížnost, která také obsahuje výzvu, aby SŽDC rychlostní omezení opět vyznačila jako mimořádnou pomalou jízdu a informovala o ní strojvedoucí rozkazem, se ale ke správě zatím nedostala. „Věc, která se týká mimořádné události, byla bohužel trochu složitější na přípravu podkladů pro SŽDC. Proto zatím podklad nebyl odeslán,“ připustil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Autor stížnosti zdaleka není jediný strojvedoucí, kterému se postup SŽDC nelíbí. David Votroubek z vedení odborové Federace strojvůdců tvrdí, že jsou některé předpisy napsané tak, že „nejde až tak o bezpečnost, ale o vyvinění se provozovatele dráhy z takovýchto situací“.

Pomalá jízda = kompenzace pro dopravce

Nelze přehlédnout, že při vyhlašování a rušení pomalých jízd jde i o peníze. SŽDC by totiž měla dopravce za pomalé jízdy kompenzovat. V případě, že jde o stálou změnu traťových poměrů, tomu tak není. A na tom, kolik pomalých jízd – a tedy kompenzací – na trati je, potom závisí i případné prémie pro pracovníky této státní organizace.

Nehoda u Mariánských Lázní se ještě vyšetřuje. Zabývá se jí Drážní inspekce, ale také policie. Ta má podezření, že došlo k trestnému činu ohrožení z nedbalosti, i když se nikomu nic nestalo. Vlak, který vykolejil, byl nákladní. Z náspu spadly pouze vozy, které vezly vápenec, dvě lokomotivy zůstaly na trati. Lidé, kteří pod náspem byli, stihli včas utéct.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Celý svět by měl děkovat Trumpovi, míní Dostálová. Foldyna nesouhlasí

Rozhodnutí USA udeřit na íránský jaderný program bylo dobrým krokem, shodli se v Otázkách Václava Moravce zástupci vládní koalice a opozičního ANO. „Celý svět by měl poděkovat (Donaldu) Trumpovi,“ prohlásila europoslankyně Klára Dostálová (ANO). Odmítavě se k útoku postavil poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Debatující věří, že zapojení USA povede k oslabení íránského režimu. V druhé části pořadu politici kritizovali systém emisních povolenek ETS 2.
před 3 hhodinami

Po tropech mají dorazit silné bouřky

Teploty v Česku v neděli i v pondělí vystoupají nad 31 stupňů Celsia, v pondělí pak budou od západu postupovat bouřky doprovázené silným větrem, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Vítr může podle něj v nárazech ojediněle dosáhnout rychlosti i kolem 110 kilometrů v hodině. Nejpravděpodobnější je výskyt intenzivních srážek na jihu Čech a na Vysočině.
před 6 hhodinami

Pietní akt připomněl vyhlazení osady Ležáky

Politici i veřejnost si připomněli 83. výročí vyhlazení osady Ležáky. K němu nacisté přistoupili po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Pieta se konala bez politických projevů.
10:20Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Paliva mohou zdražit kvůli útoku USA v Íránu

Americké údery v Íránu nejspíš zintenzivní další zdražování pohonných hmot v Česku. Zapojení USA do konfliktu na Blízkém východě totiž výrazně posouvá riziko další eskalace konfliktu v regionu, na což budou reagovat i ropné trhy. Ceny paliv tak v příštích dnech vzrostou v řádu korun za litr, v krajním případě mohou překonat i čtyřicetikorunovou hranici. Růst cen navíc bude zřejmě trvat delší dobu. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.
před 7 hhodinami

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 9 hhodinami

Další repatriační let dopravil do Prahy z Izraele asi osmdesát lidí

Druhý repatriační let dorazil do Prahy s více než osmdesáti osobami, které se rozhodly opustit Izrael kvůli konfliktu mezi ním a Íránem, sdělila ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Letadlo přistálo na kbelském letišti krátce před 01:00 SELČ. Už v úterý vládní speciál evakuoval do Česka z Izraele 66 lidí. Dalších asi třicet až padesát Čechů využilo možnosti jiných letadel, třeba slovenského vládního speciálu.
08:06Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Vláda má na priority poslední měsíce, spoléhá i na mimořádné schůze

Mezi priority, které chce vláda Petra Fialy (ODS) prosadit do konce svého mandátu, patří příprava státního rozpočtu na příští rok, zavedení jednotného měsíčního hlášení pro zaměstnavatele či zpřísnění azylového zákona. Kabinet, který v uplynulém týdnu už počtvrté ustál hlasování o nedůvěře, se chce soustředit i na zákony vrácené Senátem. Ve sněmovně proto bude podle její předsedkyně Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) spoléhat na mimořádné schůze.
před 13 hhodinami

Zóna ČT24 přiblížila přestavbu Vojenského opravárenského podniku v Šenově

Vojenský opravárenský podnik v Šenově u Nového Jičína se připravuje na rozsáhlou modernizaci. Důvodem je výroba nových bojových vozidel CV90 pro českou armádu. Úpravy areálu zasáhnou jak testovací polygon, kde budou nově zkoušena všechna vyrobená vozidla, tak hlavní tankovou halu, která se promění v moderní výrobní linku inspirovanou automobilovým průmyslem. Přibude také nový sklad. Celková investice může narůst až na osmdesát milionů korun. Podnik rovněž plánuje přijmout až dvě stě nových pracovníků. První vozidla by měla začít sjíždět z výrobní linky už na jaře příštího roku. Celý projekt má běžet do roku 2030.
před 21 hhodinami
Načítání...