Třicítka místo traťové stovky překvapila, říkají strojvedoucí. Podle SŽDC je vše vyznačeno správně

3 minuty
UDÁLOSTI: Na zpomalení upozorňovali výpravčí, potom přestali – a stala se nehoda
Zdroj: ČT24

Po železniční nehodě, která se stala v neděli u Mariánských Lázní, má Správa železniční dopravní cesty docela jasno – může za ni strojvedoucí, který překročil rychlost. Jenomže strojvedoucí situaci vidí docela opačně a viní z ní hlavně SŽDC. Jde o to, jakým způsobem bylo označeno rychlostní omezení na místě, kde se staví nový silniční nadjezd. Strojvedoucí, kteří po trati přes Mariánské Lázně jezdí, tvrdí, že ten, kdo tudy projede jen jednou za čas a o změně neví, nemusí stihnout zpomalit. Na riziko upozorňovali již před nehodou.

V neděli vykolejil nákladní vlak na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Planou u Mariánských Lázní. Nehoda se stala v místě, kde se staví nová silnice. Vlaky ji budou překonávat po mostě, během jehož stavby je však trať mírně přeložena a místo rovného úseku se jezdí po trojici na sebe navazujících protisměrných oblouků. Místo obvyklé traťové stovky musí vlaky zpomalit na 30 km/h. A současný spor se točí kolem toho, jak je snížení rychlosti na trati označeno.

SŽDC: Informovali jsme dostatečně

Až do poloviny července platila v místě „pomalá rychlost“. Tak železničáři nazývají dočasnou změnu traťových poměrů, na kterou strojvedoucího upozorňuje kromě traťových značek zvláštní rozkaz, který mu předává výpravčí.

Potom se ale z dočasného omezení formálně stalo omezení trvalé. Že musí zpomalit, se strojvedoucí dočtou ve služebních pomůckách, přímo před jízdou je nikdo neupozorní. Když si změny v dokumentaci nevšimnou, musí reagovat až na návěsti přímo na trati.

Správa železniční dopravní cesty ujišťuje, že je vše v pořádku – strojvedoucí je přece povinen sledovat trať a návěsti. „Všechny informace byly i v tabulkách traťových poměrů, takže jsme o tom dostatečně a včas informovali,“ podotkla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Ovšem pro trať 713B (jak je úsek Plzeň–Cheb označen) má tato tabulka třináct stran plných různých údajů. Někteří strojvedoucí přiznávají, že vyznačenou změnu přehlédli – a místem pak projeli rychleji než třicítkou.

Hrozí fatální následky, varoval strojvedoucí již před nehodou

Vedení Českých drah ostatně již před nehodou dostalo od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě po zrušení pomalé jízdy hrozí.

Strojvedoucí sice musí absolovat takzvané „poznání traťových poměrů“, to však platí déle než rok a mezi Plzní a Chebem jezdí někteří jen zhruba jednou za tři měsíce. V takové situaci pak už jde jen o to, zda někdo nepřehlédne, že má zpomalit.

„Pokud by náhodou byl vyrušen ze sledování trati např. přijímáním hovoru na radiostanici nebo sledováním a řešením náhle vzniklé poruchy vozidla a předvěstník přehlédl, následky budou (při vjezdu do protisměrných oblouků rychlostí o málo nižší než 100 km/h) pravděpodobně fatální,“ stojí v dopisu generálnímu ředitelství Českých drah.

Stížnost, která také obsahuje výzvu, aby SŽDC rychlostní omezení opět vyznačila jako mimořádnou pomalou jízdu a informovala o ní strojvedoucí rozkazem, se ale ke správě zatím nedostala. „Věc, která se týká mimořádné události, byla bohužel trochu složitější na přípravu podkladů pro SŽDC. Proto zatím podklad nebyl odeslán,“ připustil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Autor stížnosti zdaleka není jediný strojvedoucí, kterému se postup SŽDC nelíbí. David Votroubek z vedení odborové Federace strojvůdců tvrdí, že jsou některé předpisy napsané tak, že „nejde až tak o bezpečnost, ale o vyvinění se provozovatele dráhy z takovýchto situací“.

Pomalá jízda = kompenzace pro dopravce

Nelze přehlédnout, že při vyhlašování a rušení pomalých jízd jde i o peníze. SŽDC by totiž měla dopravce za pomalé jízdy kompenzovat. V případě, že jde o stálou změnu traťových poměrů, tomu tak není. A na tom, kolik pomalých jízd – a tedy kompenzací – na trati je, potom závisí i případné prémie pro pracovníky této státní organizace.

Nehoda u Mariánských Lázní se ještě vyšetřuje. Zabývá se jí Drážní inspekce, ale také policie. Ta má podezření, že došlo k trestnému činu ohrožení z nedbalosti, i když se nikomu nic nestalo. Vlak, který vykolejil, byl nákladní. Z náspu spadly pouze vozy, které vezly vápenec, dvě lokomotivy zůstaly na trati. Lidé, kteří pod náspem byli, stihli včas utéct.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...