Vedení vládní TOP 09 rozhodlo o vyvolání koaličního jednání, na němž má ministr pro místní rozvoj a digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti) předložit harmonogram a návrh řešení problémů se stavebním řízením. Ministr řekl, že rád všechny koaliční partnery seznámí s aktuálním stavem, nasazenými funkcionalitami a dalším plánem digitalizace stavebního řízení ve středu na jednání vlády. Doplnění nejdůležitějších částí systémů je podle něj na dobré cestě.
TOP 09 chce od Bartoše slyšet, jak vyřeší problémy se stavebním řízením
„Předsednictvo TOP 09 je silně znepokojeno průběhem implementace digitalizace stavebního řízení, za niž nese plnou odpovědnost vicepremiér Ivan Bartoš,“ uvedla vládní strana v aktuálním prohlášení s tím, že na jednání požaduje od vicepremiéra Bartoše předložení řešení stávající situace včetně harmonogramu.
Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová pro ČT uvedla, že strana podporuje digitalizaci a zrychlení stavebního procesu. „Právě proto, že digitalizace má probíhat kvalitně a má být funkční, tak nelze nevidět, že i po mnoha týdnech od zahájení nového vyřizování stavebních řízení se nedaří odstraňovat všechny problémy,“ řekla s tím, že chce, aby Bartoš uvedl řešení, jaké jsou další kroky a jejich harmonogram.
„Je důležité, abychom měli tyto komplexní informace nejen my jako koaliční partner, ale také aby je měla veřejnost a všichni dotčení,“ dodala. Zmínila také, že Bartoš měsíce před spuštěním ujišťoval, že vše proběhne bez problémů, a když se nějaké objeví, budou malicherné a podaří se je rychle napravit. „Jak vidíme, bohužel tomu tak není. (...) Chceme dosáhnout toho, aby náprava byla uskutečněna co nejdříve.“ Podotkla také, že cílem TOP 09 není odstoupení Bartoše z funkce.
Bartoš počítá s tím, že koaličním partnerům podá informaci o řešení komplikací s novým systémem během středečního zasedání vlády. „Ony jsou za rohem krajské volby, tak možná je v tom i trochu politiky,“ míní. Jednání koalice ve formátu K5, které bývá každé druhé úterý, na toto úterý svolané není. Večer nicméně ministři mají ve Strakově akademii pracovní jednání o rozpočtu na příští rok.
„Léta panovala hluboká nespokojenost s délkou stavebního řízení a celým procesem, ale nikdo neměl odvahu s tím jakkoliv pohnout, právě kvůli obří náročnosti celého projektu. Bez toho by ale nikdy nebyla šance na zlepšení, byť nepřijde okamžitě a v první fázi jsou obtíže, které nepopíráme, naopak je aktivně řešíme. Dlouhodobě se to ale skutečně vyplatí,“ prohlásil ministr. Dodal, že resort je ve velmi úzkém kontaktu s profesními organizacemi, zástupci samospráv i jednotlivých úřadů a odbory.
„Budeme rádi, pokud dostaneme od pana ministra aktuální informace, ale hlavně ujištění, že se podaří co nejdříve problémy vyřešit tak, aby systém začal bezchybně fungovat,“ sdělila k iniciativě TOP 09 mluvčí hnutí STAN Sára Beránková. Současný stav digitalizace stavebního řízení je podle hnutí neuspokojivý, na což opakovaně na základě podnětů a varování z regionů Bartoše upozorňovalo, doplnila.
„Nefunkčnost stavebního řízení nyní komplikuje celý povolovací proces a zajištění plného fungování stavebního řízení je pro lidovce prioritou. Ministerstvo pro místní rozvoj musí problémy vyřešit a nefunkční digitalizace stavebního řízení nesmí ohrožovat nebo jakkoli zhoršovat již tak komplikovanou nedostupnost bydlení v Česku,“ řekl mluvčí KDU-ČSL David Jirušek.
Senátní výbor navrhuje čtrnáct opatření
Na problémy v novém systému upozornil v úterý i senátní výbor pro územní rozvoj. Ve schváleném usnesení resortu navrhuje čtrnáct opatření. „Požadujeme po ministerstvu, aby tu krizovou situaci začalo i krizově řídit,“ uvedl předseda výboru Zbyněk Linhart (za STAN). „Je na ministerstvu, do jaké míry ty věci chce zvážit,“ dodal.
Jde například o dosazení krizového manažera, představení harmonogramu řešení problémů, představení metodiky pro případ, kdy se žadatelé budou kvůli nefunkčnosti domáhat vzniklých škod, nebo plán možných legislativních úprav. Bartoš prohlásil, že usnesení výboru četl a podle něj se většina bodů již naplňuje.
Ve středu se bude digitálním stavebním řízením zabývat Senát jako celek. Toto usnesení je stručnější a mluví o nedostatečné připravenosti, množství nedostatků nebo nejasných postupech. Vládu žádá o zjednání nápravy třeba změnou legislativy.
Proces vylepšování
Bartoš uvedl, že úpravy jsou na dobré cestě. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podle něj pracuje na takzvaném „kukátku“. Mělo by umožnit dívat se na spis i jinak než na počítači úředníka. Podle ministra nejde o ideální stav, jelikož úředník pracuje s řadou jiných dokumentů, které obsahují citlivé informace o jiných osobách. Dodat je potřeba také ztotožňování lidí s jiným než českým občanstvím, kteří v tuzemsku chtějí stavět. Bez potvrzení je totiž systém nepustí dál a neumožní jim podanou žádost dokončit.
„Procento žádostí z portálu stavebníka, na kterých začaly úřady pracovat, se oproti minulému týdnu zvýšilo z 69 na téměř 80 procent. Počet všech úspěšně podaných žádostí přes portál se přehoupl přes 10 tisíc. V minulém týdnu jsme byli na denním průměru přes 450 podání. Zrychluje taky tempo vyřizování – dokončených řízení včetně kolaudací je něco málo přes 900,“ napsal v úterý na síti X Bartoš.
Systém je podle předsedy Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů Jana Holického stále nedokonalý a často pracovníkům na úřadech ztěžuje práci. Kromě nemožnosti ověřování cizinců a nahlížení do spisů chybí velká řada automatizačních prvků. To ale ministerstvo slíbilo do konce měsíce doplnit.
„Největší úpravy z našeho pohledu jsme udělali už minulý týden. Jsou to zejména automatizované procesy, jako je načítání více účastníků procesu. Velkým tématem jsou stále šablony, tedy dokumenty automaticky vytvořené v případě, že úřad učiní nějaké rozhodnutí,“ vyjmenoval Bartoš. Se zástupci sdružení tajemníků také hovořil o propustnosti celého systému. Podle ministra vzrostl počet žádostí, kterými se stavební úřady zabývají.
Některá jednodušší řízení v systému lze podle Holického už dokončit. Systém je ale podle něj náročnější než ten původní a vyžaduje více úkonů a v mnoha případech přímo znemožňuje práci úředníkům. Sedmadvacátého srpna by se na MMR měli tajemníci společně se zástupci Svazu měst a obcí a Platformy pro zdravý stavební zákon opět setkat a dořešit zbývající problémy.
„Pro nás je každý den plný překvapivých situací, některé funkcionality se skutečně podařilo zavést, to je pravda. Nicméně, abychom mohli systém nazvat plně funkčním tak, aby byl alespoň trošku srovnatelný s předchozí situací, k tomu jsme ještě daleko,“ uvedl pro ČT 1. místopředseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR Roman Nogol.
Dodal, že například aktualizace systému nastává bez avíza kolem 14:30. „My v tu chvíli přestáváme pracovat, protože nelze vkládat dokumenty, ani je otevřít. To je taková drobnost, u které jsme pochopili, že byla implementována interně,“ podotkl.
Tajemníci koncem července v otevřeném dopise upozornili, že systém digitalizace stavebního řízení vykazuje zásadní nedostatky, například že není plně propojen s ekonomickými systémy. Díky tomu by se mohly požadované poplatky za úkony ve stavebním řízení hradit přímo ve webovém rozhraní. Přestože toto propojení nebylo součástí zakázky, ministerstvo tajemníkům přislíbilo jeho zapracování. Podle Bartoše se v současnosti začíná na propojení pracovat a vzniknout by měla pilotní verze projektu. Holický očekává, že by se s propojením mezi systémy mohlo začít pracovat letos na podzim.
Roste tlak na ministra?
Předseda poslanců TOP 09 Jan Jakob upřesnil, že strana chce jednat v rámci koalice, aby se vyvrátily obavy, které systém provází, a nikoliv aby se například zviditelnila. „Primárně nám v tuto chvíli jde o to, aby se vyvrátily naše obavy a zejména obavy široké veřejnosti a ty tady bezesporu jsou,“ poznamenal v Událostech, komentářích. Věří, že se je Bartošovi podaří vyvrátit. Nebylo by podle něj vhodné, aby ministr skončil, ale naopak, aby projekt dotáhl do zdárného konce.
Koaliční schůzku vítá i náměstek ministra pro místní rozvoj Lukáš Černohorský (Piráti). „Budeme si určitě povídat o fungování systému, jaké s ním máme plány a kam budeme mířit, a hlavně projdeme všechny věci bez mediálních zkratek. V tomto případě jsem rád, že paní předsedkyně oslovila pana ministra, že by si tyto věci ráda prošla. Nemáme problém ukazovat čísla,“ reagoval.
Náměstek primátora Pardubic Jan Hrabal (ANO) je přesvědčený o tom, že systém funkční není. Zmínil například, že je problém s načítáním dokumentace. „De facto ministerstvo pro místní rozvoj i vydalo jakýsi jízdní řád aktualizací až do konce kalendářního roku a člověk se diví, že se neposouváme v čase minus šest měsíců,“ upozornil.
Také předseda České komory architektů Jan Kasl v této souvislosti zmínil časový faktor. „Proč jsme v tomto zkušebním režimu, byť naostro, nemohli být od 1. ledna, to je myslím úplně zásadní. To napadne každého. Kdo tomu nerozumí, řekne, proč to ladíte až poté, co se spustil systém. A hlavně co se nemůže podávat, je papírová dokumentace, to je největší problém, že se střih udělal v jedné půlnoci 1. července a že tam není překryv. To myslím, že je zásadní chyba,“ poznamenal.