Systémy digitalizace stavebního řízení stále vykazují nedostatky, které brání odesílání a přijímání žádostí nebo jejich odbavování výrazně prodlužují. Kromě pracovníků stavebních úřadů se o současné podobě systémů negativně vyjádřili také někteří senátoři. Konkrétní komplikace zákonodárcům předvedli pracovníci na jednání senátního výboru. „Zadat do systému fyzické podání trvá půl hodiny, v minulém systému to bylo za dvě minuty,“ stěžuje si jeden z úředníků.
Půlhodina místo dvou minut. Nové stavební řízení stále čelí kritice
Podle vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu v Teplicích Lenky Mirgové byly v prvních týdnech fungování nových systémů problémy například s manuálem zaslaným ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). Do poloviny července nemohla být podaná žádost, protože nebyly přidány dostatečné informace pro dotčené orgány. Některé žádosti zadané začátkem července dodnes v systému nejsou.
Práci zásadně komplikuje opakované vyplňování informací do dokumentů. Chyby vykazuje také funkce ověřování osob. Ty sice lze již načítat přímo ze systému, mají ale například smyšlené dny a roky narození. Z katastru nemovitostí lze automaticky načíst pouze číslo parcely, zbytek údajů se musí vyplnit ručně.
Půlhodina místo dvou minut
Obdobné nedostatky registruje také Jan Forejt, zastupující vedoucí odboru stavebního úřadu v Mariánských Lázních. Telefonická podpora ministerstva není podle něj schopná efektivně řešit dotazy úředníků. Z dvanácti e-mailů mu po třech týdnech odpověděli na dva.
„Děláme zbytečně více kroků, než jsme dělali doteď. Když nám přijde fyzické podání v papírové podobě na sekretariát, tak zadat ho do systému trvá v průměru půl hodiny. V minulém systému to bylo za dvě minuty,“ uvedl Forejt na jednání výboru.
Poslední aktualizace systému proběhla tento týden. „Kolegové potvrdili, že se situace proměnila. Nemáme zatím ověřeno vše, ale některé úkony, se kterými jsme pracovali, jsou funkční. Například se už vyřešil problém, kdy nebylo možné do systému přihlásit všechny úřední osoby, nyní už se to podařilo. Ovšem stále zůstávají záležitosti, které nefungují, například je komplikované omylem zaslanou žádost předat správnému orgánu,“ popisuje mluvčí krajského stavebního úřadu v Moravskoslezském kraji Nikola Birklenová.
„Systém se zlepšuje, zrychluje, MMR reaguje na připomínky stavebních úřadů,“ chválila Helena Frintová z oddělení mediální komunikace Krajského úřadu Plzeňského kraje.
„Dochází ke zlepšení,“ míní vedoucí stavebního odboru v Chebu Jaroslav Šinka. „Věci, které nám dříve dělaly problémy, se začínají zlepšovat. Systém není uživatelsky příjemný, ale zatím nás to v řízení nebrzdí.“
Systém nemá kritické chyby, tvrdí MMR
Jinde mají horší zkušenosti. „Do systému jsem se přihlásil, ale to bylo vše. Pokoušel se o to i kolega, ale hodinu se mu nic nenačetlo. Po aktualizaci jsme to zatím ani znovu nezkoušeli,“ přiznal referent odboru výstavby Kraje Vysočina, který si přál zůstat v anonymitě.
Složitou situaci s digitalizací měl i Středočeský kraj. „Náš úřad se na rozdíl od jiných stavebních úřadů potýkal až do 13. 8. s neexistencí svého krajského stavebního úřadu v informačním systému. Teprve nyní je tak schopen přijímat žádosti o povolení a kolaudace staveb a seznamovat se s aktuální verzi systému v praxi,“ sdělil tiskový mluvčí krajského úřadu David Šíma.
Přesto uznává, že v systému postupně dochází ke zlepšení. „Zaznamenali jsme lepší provázanost se státními registry, referenti stavebních úřadů mají v systému již téměř stejná oprávnění k provádění práce jako v systémech předchozích. Dochází také k menším duplicitám při zpracování žádostí. V obecné rovině je bohužel systém stále výrazně časově náročnější ke zpracování žádosti nežli staré systémy.“
Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) po prezentaci v horní komoře zkritizoval nedostatky systému, které mohou nejen komplikovat a prodlužovat práci úředníků, ale i ji zastavit. MMR ho ale ujistilo, že systém nevykazuje kritické chyby a lze ho dále upravovat. Ministerstvo Vystrčilovi ale nezodpovědělo otázku, proč nebyl systém upraven před spuštěním do podoby, která by chyby neobsahovala, případně proč systém neobsahoval funkcionality, které ve starém systému byly.
„Ministerstvo pro místní rozvoj aktuálně pracuje na odstranění problémů souvisejících s digitalizací stavebního řízení,“ pronesla mluvčí vlády Lucie Ješátková. Podle ní je premiér Petr Fiala (ODS) seznámen s veškerými změnami a problémy. Očekává, že o fungování systému a opravě chyb bude vicepremiér Bartoš informovat všechny členy vlády na nejbližším zasedání.
Doba hájení je zbytečná, říká senátor
Tato odpověď ale senátorům nestačí. Středeční jednání po více než třech hodinách přerušili. Společně chtějí připravit usnesení, kterým by apelovali na vládu.
„Z mého pohledu se v září může stát, že stavební úřady přestanou fungovat, takže já si myslím, že doba hájení je zbytečná, protože jsme překročili určitou mez, která znamená, že už to nelze zvrátit,“ poznamenal předseda senátního klubu Jan Sobotka (za STAN).
„Když něco nefunguje na nějakém ministerstvu, tak je to odpovědnost ministra. To se nedá z nikoho sejmout,“ přidává předseda Senátu Vystrčil. O politické odpovědnosti mluví i koaliční poslanci. „Jestliže se chyby nepodaří opravit do konce srpna, tak jak to padlo v slibu, je to pak na koaliční jednání,“ myslí si místopředseda Sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL).
V úterý MMR aktualizovalo systémy digitalizovaného stavebního řízení, nově je tak možné například načítat informace o vlastnících z katastru nemovitostí a při zadávání umístění stavby nápověda nabídne předvyplnění okresů.
„Poslední aktualizace informačního systému odpovídají na ty nejvážnější požadavky. Jde hlavně o automatizaci práce, aby zaměstnancům stavebních úřadů vedení řízení zjednodušoval a urychlil. Je pravdou, že v prvním měsíci od spuštění to bylo spíš naopak,“ připustil ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Ten i přes kritiku ze strany opozice i koaličních partnerů opakovaně uvedl, že neuvažuje nad rezignací.
Městské úřady a stavebníci i projektanti si na systémy digitalizace stěžují od jejich spuštění a považují je za nefunkční. Někteří žádají hlavní opravy do konce srpna. Podle některých odhadů mohou problémy přinést až miliardové ztráty.
Nefunkční digitalizace vzbuzuje v pracovnících na stavebních úřadech obavy, že nebudou moci dodržovat stanovené lhůty. Někteří z nich kvůli tomu zvažují odchod, jiní by v nejzazším možném případě přemýšleli nad stávkou. Po pondělním jednání s ministrem Bartošem o tom informovala místopředsedkyně Odborového svazu státních orgánů a organizací Alena Gaňová. Úředníci ani odborový svaz ale podle ní zatím žádnou stávku neplánují.