Stavba desetiletí začíná, 160 kilometrů D1 projde změnou

Na dálnici D1 začíná velká oprava. Tzv. modernizace bude řidiče zdržovat nejméně šest let – až do roku 2018. Ředitelství silnic a dálnic chce opravit povrch či mosty a dálnici rozšířit v úseku od Mirošovic až po Kývalku, jako první převzaly stavební firmy úseky Větrný Jeníkov ‒ Jihlava a Lhotka ‒ Velká Bíteš. U Jihlavy začali stavbaři omezovat provoz v 6:00, práce u Velké Bíteše se zatím provozu nedotkly. Dění okolo příprav a rekonstrukce D1 můžete sledovat na speciálním tematickém webu.

Vše začalo ráno u Jihlavy, kde stavbaři dočasně svedli provoz do jednoho pruhu, aby mohli jednotlivé pruhy upravit. Vytvořila se proto kolona dlouhá zhruba 1,5 kilometru. Po skončení dopravní špičky již byl provoz plynulý, po dokončení úpravy se navíc auta mohla opět rozjet v obou pruzích. U Velké Bíteše se přípravné práce provozu přímo nedotkly, řidiči je přímo pocítí až v sobotu.

Po celou dobu prací v každém úseku musí řidiči zpomalit na 80 km/h a jet opatrně kvůli zúžení jízdních pruhů. Ty zůstanou až do konce v každém směru dva (s výjimkou krátkodobých omezení při snášení mostů), silničáři proto doufají, že provoz nepoznamenají rozsáhlejší kongesce. Výjimkou bude sobota 11. května, kdy mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou zůstane směrem na Prahu průjezdný jen jeden pruh. Zhruba čtvrt roku mají teď stavaři na přípravné práce – provizorní rozšíření jízdních pruhů a úpravu středového pásu. Auta tak zatím zůstanou vždy ve svém jízdním pásu. Samotné opravy vozovky by měly začít v červenci, včetně zimní přestávky potrvají déle než rok.

V úseku Větrný Jeníkov – Jihlava začnou práce ve středovém pásu. Uzavřen proto bude v každém směru levý pruh, provoz zůstane zachován v pravém a odstavném pruhu. V úseku Lhotka – Velká Bíteš začnou práce naopak na krajnicích, jezdit se proto bude levým a pravým pruhem, které však budou užší než obvykle.

Modernizace dálnice D1
Zdroj: ČT24/novad1.cz

První dny budou podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka dělníci především připravovat dopravní značky a upravovat jízdní pruhy. Už ale mohou ukázat, nakolik se osvědčí opatření, která ŘSD a policie připravily, aby byla doprava na dálnici D1 co nejplynulejší a netrpěly proto okolní silnice a obce. Z Vysočiny už dlouho zní kritika na celý projekt, lidé se obávají zejména kamionů, které podle nich budou z dálnice sjíždět a projíždět po staré silnici obcemi. Podle kraje tak navíc hrozí, že regionální silnice poničí. Vysočinský hejtman František Běhounek se také obává, že kvůli uzavřeným mostům přes dálnici nebudou záchranné složky stíhat dojezdové doby – napříč krajem vznikne pomyslný dopravní šrám.

Zácpy se ale na dálnici nemusí vytvářet pouze tam, kde bude probíhat rozsáhlá modernizace. Kromě ní bude ŘSD průběžně záplatovat i staré části, které budou na velkou opravu ještě nějaký čas čekat. Komplikace, které mohou takové práce vyvolat, mohou být pro plynulost provozu podobně zásadní jako zúžení při modernizaci. „Je potřeba si uvědomit, že kromě toho, že budeme modernizovat D1, tak tam stále budou probíhat i tyto lokální opravy povrchu,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Schválený harmonogram oprav

Ministerstvo dopravy zatím schválilo harmonogram prací do července, dalšími etapami se teprve bude zabývat.

Práce v úseku Větrný Jeníkov – Jihlava:

  • 9. 5. – 20. 5.: úprava přejezdů středového pásu
  • 21. 5. – 14. 6.: rozšíření krajnice a její oprava

Práce v úseku Lhotka – Velká Bíteš:

  • 9. 5. – 10. 7.: rozšíření krajnice

Po D1 – nebo jinudy?

Kdo jede v úseku mezi Prahou a Brnem autem, může si vybrat mezi několika možnostmi. Tou nejjednodušší je zůstat na dálnici D1 a doufat, že zdržení nebude příliš velké – v ideálním případě znamená průjezd rozkopanými úseky pouze dílčí zpoždění kvůli zpomalení ze 130 na 80 km/h. Každá kolize nebo jiná mimořádnost ale mohou situaci změnit a auta snadno uváznou i na několik hodin. Alternativou je objet rozkopané úseky po regionálních silnicích. Test České televize ale naznačil, že za obvyklých okolností trvá taková cesta déle, navíc i zde čekají na řidiče mnohé proměnné – třeba pomalu jedoucí kamiony či autobusy. Kvalita regionálních silnic je k tomu často velmi špatná – jsou plné děr, nezřídka chybí vodorovné značení.

Pro cestu po celém úseku Praha–Brno a ještě spíš dále na severní Moravu je také možné se dálnici D1 zcela vyhnout a využít kombinaci dálnice D11 Praha – Hradec Králové a silnice I/35 Hradec Králové – Olomouc, případně z ní odbočit u Svitav na I/43 do Brna. V takovém případě se ale jízdní doba prodlouží nejméně o hodinu a půl. Naopak například při cestě z Prahy do Ostravy se již vyplatí o cestě přes Hradec Králové uvažovat, rozdíl oproti cestě přes Brno je obvykle asi půlhodinový. Představitelé Pardubického kraje se ale obávají, že se během modernizace D1 bude ucpávat také silnice I/35.

Při cestě autobusem si cestující trasu nevybere a dopravce také ne. Licence na linku ji přesně určuje, a protože není vyhlášena objízdná trasa, autobusy zkrátka zůstanou na dálnici. Dopravci ale věří, že omezení provozu nepovedou k žádnému velkému zdržení, Student Agency, která mezi Prahou a Brnem provozuje nejvíce spojů, dokonce slíbila cestujícím, že jim při zpoždění přes půl hodiny vrátí čtvrtinu jízdného a při zpoždění více než hodinu celé jízdné.

Cesta vlakem je i za obvyklých okolností mnohem klidnější než „skákání“ po D1, zato však delší – zatímco auto jede z Prahy do Brna zhruba dvě hodiny a autobus dvě a půl hodiny, ve vlaku stráví cestující nejméně dvě hodiny a 35 minut. Je to především proto, že železniční koridor vede po zdlouhavé trase přes Pardubice, Svitavy a Blansko, České dráhy ale věří, že kvůli modernizaci se situace zlepší v jejich prospěch. Již loni na podzim začaly jezdit vlaky D1 Express, dopravce je přesvědčen, že teď se konečně zaplní. Kromě speciálních expresů Praha–Brno je možné využít také mezistátní vlaky ČD, ovšem u nich není vyloučeno zpoždění. Dlouhodobě postihuje zhruba desetinu spojů ČD, u mezistátních vlaků s velmi dlouhou trasou je časté – zejména u těch, které přijíždějí z Maďarska nebo vzdálenějších balkánských destinací, a také u spojů z Německa. Naopak z Rakouska jezdí vlaky častěji včas a podobné spolehnutí je také na vlaky výchozí přímo z Prahy nebo Brna. Mezi Prahou a Brnem jezdí také rychlíky, nabízejí však mnohem nižší komfort než expresní vlaky a především nejméně o půl hodiny delší jízdní dobu.

Vagony, které se přesouvají na rychlíky Praha–Plzeň–Cheb, používali například cestující v neúspěšných D1 Expresech
Zdroj: ČTK

Z modernizace D1 je napínavý seriál s 21 díly

Zatím začínají práce na dvou částech dálnice D1, postupně ale dělníci opraví celkem 21 úseků. Na spadnutí je zahájení prací v částech Šternov–Psáře a Loket–Hořice, na které už ŘSD podepsalo smlouvy s vybranými zhotoviteli. Nějakou dobu si naopak na dělníky ještě počká úsek Velká Bíteš – Devět křížů, kde rozeběhnutý tendr pozastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

V celé délce od Mirošovic až ke Kývalce, celkem tedy na 161 kilometrech, dostane dálnice nový povrch, díky rozšíření o 75 centimetrů na každé straně také širší jízdní pruhy a okolí dálnice (zejména mosty) bude připravené na další obdobnou modernizaci za několik desítek let, která by již měla přinést rozšíření dálnice na šest pruhů. Součástí modernizace je také úprava odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, oprava kanalizace či výměna svodidel.

Celá akce bude stát asi 14 miliard korun. Konečná cena ještě není zřejmá, oba úseky, kde začínají práce, opraví stavební firmy levněji, než ŘSD předpokládalo. Přispět by měla Evropská unie.

Úseky D1 k modernizaci:

  • 21. km Mirošovice – 29. km Hvězdonice
  • 29. km Hvězdonice – 34. km Ostředek
  • 34. km Ostředek – 41. km Šternov
  • 41. km Šternov – 49. km Psáře – podepsána smlouva s dodavatelem
  • 49. km Psáře – 56. km Soutice
  • 56. km Soutice – 66. km Loket
  • 66. km Loket – 75. km Hořice – podepsána smlouva s dodavatelem
  • 75. km Hořice – 81. km Koberovice
  • 81. km Koberovice – 90. km Humpolec
  • 90. km Humpolec – 104. km Větrný Jeníkov
  • 104. km Větrný Jeníkov – 112. km Jihlava – práce začaly
  • 112. km Jihlava – 119. km Velký Beranov
  • 119. km Velký Beranov – 134. km Měřín
  • 134. km Měřín – 141. km Velké Meziříčí-západ
  • 141. km Velké Meziříčí-západ – 146. km Velké Meziříčí-východ
  • 146. km Velké Meziříčí-východ – 153. km Lhotka
  • 153. km Lhotka – 162. km Velká Bíteš – práce začaly
  • 162. km Velká Bíteš – 168. km Devět křížů – připravena projektová dokumentace, ÚOHS zastavil tendr
  • 168. km Devět křížů – 178. km Ostrovačice
  • 178. km Ostrovačice – 182. km Kývalka
  • most Šmejkalka
  • celkem: 160,8 kilometru

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 32 mminutami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 3 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 3 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 4 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...