Liberec – Auta, která zaplavila povodeň, mohou pro svého majitele představovat smrtelné nebezpečí. Kvůli vodě v elektroinstalaci mohou nečekaně selhat brzdy, ABS nebo spínač airbagů, častý je také zkrat a následný požár vozu. Poté, co velká voda zasáhla sever Čech, se ale objevilo velké množství inzerátů nabízejících právě vytopené automobily. Některé z nich jsou po vyčištění pro laika jen velmi obtížně rozpoznatelné, porucha se přitom může objevit náhle třeba po několika měsících.
Smrt je na prodej – auta, která zaplavila voda, mohou zabíjet
Kde zůstávají stopy po záplavě:
- bahno v motorovém prostoru: špatně omývatelné kouty a záhyby
- bahno v interiéru: pod textilem na dveřích, pod čalouněním, pod sedačkami, v kufru u rezervy
- pach zatuchliny: všude
Většina aut poškozených letošní bleskovou povodní v severních Čechách skončila na vrakovišti. Ta zbylá, která si jejich majitelé nechtějí nechat, se ale mohou objevit na trhu ojetin. Po každých povodních se totiž objeví řada spekulantů, kteří povodňová auta vykupují, vyčistí a následně prodávají dál – většinou na inzerát. „V současné době registrujeme tři až pět vozidel týdně, která jsou nám zákazníky nabídnuta,“ uvedl Petr Vaněček z autobazaru AAA. Zatímco bazary si většinou dávají na podobně nebezpečné vozy pozor, při přímém prodeji může zákazník naletět.
Že vůz prošel živelnou katastrofou, není sice u vyčištěného auta patrné na první pohled, poškození ale bývá zásadní. „Je poškozena veškerá elektronika, veškeré spínače. Voda se dostává do motoru, převodovek, ložisek. Všude je voda, bahno, píseček,“ shrnul vedoucí vrakoviště ReNova Zdeněk Novotný.
Stopy po zaplavení ale nelze přehlédnout, pokud zákazník ví, kam se podívat. „Je nutné se podívat hlouběji do částí vozidla. To znamená odkrýt různé tapecírunky, třeba na dveřích. Části zůstávají od bahna, které se dostane všude,“ doporučil Karel Kadeřábek z autobazaru Klokočka. „V motorovém prostoru je třeba podívat se do všech záhybů a koutů, kde si člověk odvodí, že by se špatně dostávala vapka, kterou se často vymývají stopy,“ doplnil poradce při nákupu ojetých aut Aleš Zich.
Zbytky písku a bahna můžou lidé kromě motoru najít například u řadicí páky, v kolejničkách sedaček, pod čalouněním, v kufru auta u rezervy nebo v postranních dutinách. Odborníci doporučují při kontrole auta použít kromě zraku i další smysl – svůj čich. I dobře umyté a vysušené auto je cítit zatuchlinou.
- Kotrola motorového prostoru autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1893/189265.jpg
- Detaily ve vozidle autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1893/189267.jpg
- Detaily ve vozidle autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1893/189266.jpg
- Vytopené auto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1893/189263.jpg